נשיא מקסיקו משדרג את תחום הרווחה וגם מחלק כסף מזומן למיליוני אזרחים

יחד עם השינויים כמה ממשקי הבית העניים ביותר עדיין נותרו עם פחות גישה לשירותי בריאות וסיוע מועט למלחמה בתת תזונה בקרב ילדים

מקסיקו. חלק מהאזרחים מתקשים להסתגל לשינויים בתוכנית הרווחה / צילום: Shutterstock, marako85
מקסיקו. חלק מהאזרחים מתקשים להסתגל לשינויים בתוכנית הרווחה / צילום: Shutterstock, marako85

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור עשה שינויים גדולים במערכת הרווחה של מקסיקו - ומחלק יותר כסף ליותר אנשים. אבל מומחי פיתוח אומרים שהתוכניות החדשות שלו מותירות בשוליים כמה מהמשפחות הנזקקות ביותר לסיוע.

ממשלת השמאל של אוברדור העלתה את סך ההוצאה על רווחה בכ-20% לעומת הממשל הקודם, כולל תשלומים לשמונה מיליון אזרחים וותיקים, השתלמויות בעבודה לארבעה מיליון צעירים מובטלים, וכסף לכמיליון סטודנטים באוניברסיטה וחקלאים. תשלומי הסיוע התקבלו באהדה במדינה שהעניים בה לעתים קרובות נותרים מאחור.

"זה באמת שינוי", אמרה מריה דל כרמן צ'ן, הגרה בקהילה של אנשים ממוצא מאיה במחוז הדרומי קמפצ'ה. "ממשלות אחרות נתנו מעט סיוע או בכלל לא". היא ובעלה משפצים את הבית בעזרת תשלומים חודשיים בגובה 230 דולר מאחד משני הילדים שלהם ונוטעים עצים בחווה שלהם.

כחלק משיקום שהחל אחרי שלופס אוברדור נכנס לתפקיד בסוף 2018, הוא גם הפסיק במה שפעם הייתה תוכנית הדגל של המדינה למלחמה בעוני, המוכרת כ-Prospera, או שגשוג. ממשלים שונים השאירו את התוכנית על כנה במשך 20 שנה. היא נתנה כסף לאימהות במשקי הבית העניים ביותר במדינה, אבל רק אם המשפחות שלחו את ילדיהן לבית הספר, באו לבדיקות רפואיות שגרתיות והלכו לתוכניות כמו סדנאות לתכנון המשפחה.

ממשלתו של לופז אוברדור הודיעה שברצונה להרחיב את הרווחה מעבר למשפחות הנמצאות בעוני קיצוני ולחלק את הכסף ללא דרישות נלוות.

"הרעיון הוא להתקדם לכיוון אוניברסליות בכל התוכניות" על ידי סילוק התנאים, אמרה בריאיון ב-2019 כריסטינה קרוז, שעד יוני הייתה אחראית על תוכניות רווחה במקסיקו סיטי. היא לא הייתה זמינה להגיב לכתבה זו.

"זה היה חידוש ברמה עולמית, לא רק במקסיקו"

בעוד שפקידים רבים במדינה ומומחי פיתוח מקבלים בברכה את תוכניות הסיוע, במיוחד את התמיכה בקשישים, הם מוטרדים מסיום תוכנית פרוספרה, שנחשבת לתוכנית שהורידה את שיעור מקרי המוות בקרב תינוקות, נלחמה נגד תת תזונה, נגד בעיות קוגניטיביות התפתחותיות ונגד הריונות בגיל הנעורים. מומחי פיתוח אומרים שסיום התוכנית יסכן את כל ההישגים הללו.

את פרוספרה העתיקו ביותר מ־30 מדינות, אומרת סוזן פרקר, פרופסורית בבית הספר למדיניות ציבוריות באוניברסיטת מרילנד. תומכיה אומרים שהיא מעצימה נשים ויצרה תרבות של שותפות באחריות: הממשלה עוזרת אבל את עושה את חלקך.

"זה היה חידוש ברמה עולמית, לא רק במקסיקו", אמרה פרקר. סיום התוכנית "נראה כמו דבר שלא ראוי להעלות על הדעת", הוסיפה.

עם סיום התוכנית, הממשלה גם מחלקת פחות כסף למשקי בית הסובלים מעוני קיצוני. חצי ממשקי הבית העניים ביותר במקסיקו קיבלו סיוע מהממשלה ברבעון הראשון של השנה, ירידה מ-61% ב-2018, על פי ניתוח של נתוני הממשלה של גונזלו הרננדז ליקונה, לשעבר ראש הסוכנות המקסיקנית שמדדה את רמות העוני. כמעט מיליון ילדים בגילאי בית ספר יסודי מהמשפחות העניות ביותר איבדו גישה למלגות לימודים במזומן, על פי נתוני הממשלה.

"ממשלתו של לופז אוברדור לא פעלה בזהירות", אמר הרננדז ליקונה. "הוא השתמש במסור חשמלי במקום באזמל, והתוצאה הייתה שכמה מהעניים כיום יותר עניים משהיו בעבר".

הדובר של לופז אוברדור, חזוס רמירז, לא הגיב לבקשות מפורטות על התוכניות החדשות ועל הסיבות לביטול פרוספרה.

גריזלדה טרחו, אם לשניים הגרה בפרבר עני מצפון למקסיקו סיטי, מקבלת כיום כחצי מהסיוע שקיבלה בעבר.

"אני לא חושבת שלופז אוברדור הוא נשיא העניים כפי שהוא תמיד אומר", אמרה טרחו. הירידה בכמות הכסף מגיעה בזמן של קושי למשפחה. לטרחו סרטן השד, ובעלה עובד בשתי עבודות על מנת לשלם את החשבונות הרפואיים.

דיבידנד פוליטי אדיר 

לופז אוברדור אומר שנפטר מתוכנית פרוספרה מפני שתחת ממשלים קודמים זוהמה בשחיתות, כולל מקרים בהם פקידים ביקשו כסף עבור משפחות שלא קיימות במסגרת התוכנית. "הם זייפו את החתימות וגנבו את הכסף", אמר הנשיא בתחילת 2019, אחרי שהכריז שיסיים את התוכנית.

משקיפים מהקונגרס חשפו עדויות למרמה בשנים עברו, אבל לא משהו שיטתי. בשנת 2015 לא יכלו המשקיפים להבין מה קרה לכ־30 מיליון דולר מכסף של פרוספרה שנשלחו לממשלות המחוזות השונים, מתוך תקציב של 4 מיליארד דולר.

"לא הייתה שחיתות בקנה מידה גדול", אמר מיגל סקלי, שעזר לפקח על התוכנית בראשית שנות ה-2000. הבנק העולמי וגופים אחרים שיבחו את שקיפות התוכנית, שהייתה נתונה לביקורות שגרתיות של הקונגרס.

בעוד שפרוספרה הייתה מכוונת לנשים וילדים שסובלים מעוני קיצוני, התשלומים החדשים מגיעים כמעט באופן בלעדי למקסיקנים בגיל הצבעה מכל המעמדות, ללא קשר ליכולת ההשתכרות.

הכסף מחולק על ידי "משרתי האומה", קבוצה שהקים אוברדור לופז על מנת לעודד אנשים לצאת להצביע בבחירות הנשיאותיות של 2018. מפלגות אופוזיציה ואנליסטים אומרים שכיום התוכניות החדשות נקשרו בראשם של האזרחים לנשיא באופן אישי, במקום למדינה המקסיקנית.

"אנשים ראו את הצ'קים האלה של לופז אוברדור וזה נותן דיבידנד פוליטי אדיר", אמר דאנקן ווד ממרכז ווילסון בוושינגטון.

הילדים הכי נפגעים 

במסגרת התוכניות החדשות, תשלומי מזומן למשפחות עם ילדים בגיל בית ספר מוגבלות לילד אחד למשפחה עד גיל תיכון, והמשמעות של זה היא שמשפחות עם כמה ילדים בבית הספר מקבלות פחות כסף. בשכונה של טרחו, למשל, מצא הוול סטריט ג'ורנל חמש משפחות נוספות שמקבלות פחות סיוע משקיבלו בעבר.

נשים רבות איבדו העברות מזומנים לקניית מזון שאמור להיאבק בתת תזונה בקרב ילדים, כמו גם גישה לבדיקות רפואיות שגרתיות ושירותים אחרים הקשורים לפרוספרה, כמו סדנאות חינוך מיני לבני נוער.

רוצ'ו מרטינז, עקרת בית בת 36 מקמפצ'ה, אומרת שהיא מתגעגעת לפרוספרה. במסגרת הבדיקות הרפואיות שנתנה התוכנית, הרופאים זיהו מקרים קלים של תת תזונה אצל שניים מילדיה ונתנו להם תוספי תזונה שעזרו להם להחלים. הרופאים גם גילו שלמרטינז היו אבנים בכליות והעבירו אותה לבית חולים גדול בעיר מרידה לניתוח. "התוכנית באמת עזרה לי המון", אמרה.

ב־20 העיריות העניות ביותר בצ'יאפס, המחוז העני ביותר במקסיקו, יותר מ־45% ממקבלי סיוע במסגרת פרוספרה לשעבר אמרו שהם כבר לא לוקחים את ילדיהם לבדיקות או הולכים לרופאים כשהם חולים, על פי סקר שנערך בין 1,000 משפחות בהזמנת הארגון האזרחי מקסיקנים נגד שחיתות והתחמקות מעונש.

יותר משני שליש מנתמכי פרוספרה לשעבר אמרו שהם כבר לא מקבלים ויטמינים או תוספי תזונה לילדיהם. שבעה מתוך כל 10 אמרו שקיצצו במקורות חלבון כמו עוף בגלל ההורדה בתשלומי הסיוע.

"בסופו של דבר, מי שמושפע מזה הכי הרבה הם הפגיעים ביותר: ילדים", אמרה סוניה רמירז, שהובילה את תוכניות המזון של פרוספרה בקמפצ'ה.