אחרי 4.5 שנים: מניח המטענים למרגול, מאיר שמיר וקובי מוסא הורשע בניסיון רצח

אבישי בן דוד ואבנר הררי הואשמו בניסיון רצח ע"י הנחת מטענים • ביהמ"ש הרשיע את בן דוד בהנחת מטענים למרגלית צנעני, איש העסקים מאיר שמיר וכדורגלן העבר קובי מוסא • הררי הורשע בניסיון רצח מוסא וזוכה מהאחריות להנחת המטען לצנעני • עו"ד שי רודה המייצג את בן דוד: "עדיין לא נאמרה המילה האחרונה"

אבנר הררי בדיון היום / צילום: ניצן שפיר
אבנר הררי בדיון היום / צילום: ניצן שפיר

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (ה') את אבישי בן דוד בכך שהפעיל מטענים נגד איש העסקים מאיר שמיר, הזמרת מרגלית צנעני וכדורגלן העבר קובי מוסא. העבריין אבנר הררי, שריצה 40 שנה בבתי כלא, זוכה מאחריות להנחת המטען לצנעני והורשע בניסיון רצח קובי מוסא. בן דוד והררי עצורים בפרשה מזה 4.5 שנים.

השופטים רענן בן יוסף, ציון קאפח ואירית קלמן ברום קבעו כי הצטברו ראיות חד-משמעתיות נגד בן דוד, זאת בין היתר בשל הדמיון בין מערכות ההפעלה והיישום של הנחת המטענים.

באשר להררי ציין ראש ההרכב בן יוסף כי "אין ספק כי תחושת הבטן השיפוטית מפנה חשד כבד כלפי נאשם 2 (הררי) - השאלה האם הציגה התביעה די ראיות?". השופטים קבעו כי נותר ספק באשר לאחריותו של הררי בהנחת המטען לצנעני, והרשיעו אותו כאמור בנוגע לאחריות המטען למוסא.

שמיר (70) הוא בעל השליטה במבטח שמיר הציבורית ולשעבר הבעלים של קבוצת הכדורגל הפועל פתח תקווה. בדצמבר 2016 הונחו מטעני חבלה ברכב ובביתו, ועד היום לא התבררה הסיבה להנחת המטענים.

בן דוד ואבנר הררי הואשמו בשנת 2017 בניסיון רצח, קשירת קשר לפשע, עבירות נשק, סחיטה באיומים ועבירות נוספות, והכחישו את המיוחס להם. לפי כתב האישום, השניים הניחו והפעילו את מטעני החבלה בתמורה לתשלום כספי, כאשר בן דוד היה זה שהכין את המטענים על-פי דרישה של הררי ומזמינים אחרים (במקרה של צנעני ומוסא). הררי לא מואשם בהנחת המטען למאיר שמיר.

המניע להנחת המטען לצנעני, על-פי כתב האישום, היה סירובה להשמיע שירים של הררי בתוכנית הרדיו היומית שלה ברדיו לב המדינה (91FM). הררי ובן דוד הואשמו כי קשרו קשר לאיים עליה ועל מנהל התחנה, אבי בן בסט, כדי לאלץ אותם להשמיע את השירים.

לפי כתב האישום, בדצמבר 2016 הגיע בן דוד לחניון של משרדי חברת מבטח שמיר החזקות, שבבעלותו של שמיר, הממוקמים ברחוב הברזל ברמת החייל בתל אביב, כשהוא נושא עמו את מטען החבלה. לאחר מכן ניגש בן דוד לרכב הב.מ.וו של שמיר, שחנה בחניה הפרטית שלו, והניח את המטען ברווח שבין השמשה למכסה המנוע של הרכב. בהמשך הגיע בן דוד רכוב על קטנוע, הפעיל את מטען החבלה ופוצץ את רכבו של שמיר.

לפי האישום, ב-10 בינואר 2017 הניח בן דוד, על דעתו של הררי ובהנחייתו, מטען חבלה ברכבה של צנעני, בעת שהייתה במסעדה סמוכה, והפעיל אותו כשהייתה מחוץ לרכב. לאחר מכן הוא שלח מסרון מאיים לבן בסט, שבו נכתב: "תדע שאנחנו אוהבים אותך, אבל אם מרגלית תמשיך להגיע לרדיו, אנחנו נעשה אותה ואת כל העובדים אוכל לעורבים! זה יהיה סדרתי! אתם לא תעשו איפה ואיפה עם זמרים". לצנעני נשלח מסרון נוסף: "פה זה לא אירופה, פה זה ישראל! זה היה פרומו. אם תגיעי לרדיו, את והבן שלך מתים!".

"לא נאמרה המילה האחרונה"

עו"ד שי רודה, המייצג את אבישי בן דוד, מסר בתגובה: "המשפט התנהל במשך 4.5 שנים, עשרות עדים, נטענו טענות על פגיעה בזכויות. מדובר בהכרעת דין שמשתרעת על פני עשרות עמודים, ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה".

עו״ד איתן סבג, המייצג את אבנר הררי, מסר: "הזיכוי המהדהד מהאישום בעניין מרגול מוכיח לטעמנו שהטענה לפיה הררי 'שלח' את בן דוד להניח מטענים לא יכולה לעמוד, ולכן נבקש מבית המשפט העליון לזכות גם באישום לגבי קובי מוסא".

עורכי הדין חגי בנימין ומיכאל כהן מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), שניהלו את התיק, מסרו כי "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות והרשיע את הנאשמים בניסיון רצח, הטמנת מטעני חבלה, עבירות נשק ועוד. בימים בהם האלימות גואה ברחובות ופוגעת לעתים גם בחפים מפשע, בית המשפט הוציא היום מסר חד וברור למעשים אשר מטרתם לא אחת הטלת אימה ואשר עלולה להוביל לתוצאות הרות-אסון. הכרעת הדין היא עוד שלב משמעותי במאבק באלימות ובפשיעה החמורה.

"הכרעת הדין קובעת כי לא רק מי שנתפס במישרין בזירת העבירה צריך לתת את הדין על מעשיו, אלא גם עבריינים אשר מנסים להסוות את מעשיהם ואת מעורבותם בעבירות על-ידי הפעלת אחרים באמצעות 'שלט רחוק' - ובכך יידעו כולם כי אף אחד איננו חסין מפני הדין".