"אם העולם לא יעצור את איראן, ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול"

שר החוץ יאיר לפיד התייחס בביקור במוסקבה ליכולות הגרעין של איראן, וציין כי "זהו איום קיומי עבורנו. ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך למדינה גרעינית"

יאיר לפיד ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
יאיר לפיד ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

שר החוץ לפיד אומר בביקורו במוסקבה כי איראן גרעינית תוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון, וכי הדבר האחרון שכולם רוצים הוא לראות את הנשק הגרעיני נופל לידיים הלא נכונות. "העולם צריך לעצור את איראן מיכולת גרעינית, לא משנה המחיר. אם העולם לא יעשה זאת, ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול", אמר לפיד. במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב אמר לפיד כי האיראנים מעולם לא הסתירו את העובדה שהם רוצים להשמיד את ישראל. "זהו איום קיומי עבורנו. ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך למדינה גרעינית. או אפילו למדינת סף גרעינית". הוא ציין כי שוחח עם לברוב על תוכנית הגרעין האיראנית, ועל הסיכון שהיא מהווה, והדגיש כי ההתקדמות של איראן ליכולת גרעינית היא לא רק בעיה ישראלית - היא בעיה של העולם כולו.

"שני הדיווחים האחרונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית צריכים להדאיג את כולנו. הם כוללים הפרות חמורות, הונאה, הטעיה ושקרים", ציין לפיד. "התמונה ברורה ומדאיגה מאוד. תוכנית הגרעין מתקדמת במהירות וללא כל פיקוח אפקטיבי. הדוחות דורשים החלטה של מועצת הנגידים בסוכנות לאנרגיה אטומית".

לפיד התייחס גם למצב בסוריה ולצורך בתיאום בשל הפעילות הישראלית שם והאינטרסים של רוסיה: "למרבה הצער לא תהיה יציבות בסוריה ובמזרח התיכון כולו, כל עוד נמשכת הנוכחות האיראנית באזור. איראן היא יצואנית הטרור מספר אחת בעולם והיא מסכנת את כולנו. ישראל לא תשב בשקט בזמן שאיראן בונה בסיסי טרור על גבולנו הצפוני ומפיצה אמצעי לחימה מתקדמים שנועדו לפגוע בנו. אנחנו נשמור על חופש הפעולה שלנו למול האיומים עלינו בסוריה ולבנון. יחד עם זאת, אנחנו מכירים בכך שגם לרוסיה יש אינטרסים חיוניים באיזור. לשם כך הוקם מנגנון התיאום הצבאי עם רוסיה. הוא לא רק אפקטיבי והכרחי, אלא גם מאפשר לשני הצדדים לפעול למען האינטרסים שלהם".

לפיד הודה ללברוב "על התפקיד החשוב שממלאה רוסיה, תחת מנהיגותו של הנשיא פוטין, בקידום יציבות במזרח התיכון".