מתקפת ה-9/11 חיזקה את ההגנות של וול סטריט

בעוד שהתפתחויות טכנולוגיות שינו את השוק באופן קיצוני, כעת חוששים רבים שמתקפות סייבר יהוו איום מוביל לפעילות המסחר

וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee
וול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

סגירת הבורסה לכשבוע אחרי פיגועי 11 בספטמבר נראית דמיונית בעולם המסחר סביב השעון של ימינו.

ב־20 השנים האחרונות, פיתוחים טכנולוגיים ומאמצים נרחבים לחזק את תשתית הבורסה גרמו לעצירות מסחר כאלה להיות נדירות. בשנה שעברה, כשמגפת הקורונה הובילה לצניחה במחירי המניות, נפח שיא במסחר או המעבר לעבודה מרחוק בוול סטריט, שוק המניות נותר פתוח, ומערכות הליבה שלו פעלו ברובן ללא תקלות. 

"זרעים להרס גדול" 

אבל כמה משקיעים ופקידים בכירים חוששים שעדיין ניתן לעצור את פעילות הבורסה במתקפה - כזו שתשתמש בכלים משוכללים לפריצה למחשבים ולא בכוח פיזי.

"בעת שעשינו את החיים שלנו דיגיטליים, מה שהיה ברכה גדולה בסך־הכול, נטענו גם את הזרעים להרס גדול יותר מבחינת היכולת לפרוץ למערכות שלנו", אמר יושב־הראש לשעבר של רשות הבורסות וניירות הערך (SEC), הארבי פיט, שהיה ראש הסוכנות ב־11 בספטמבר 2001. "הפוטנציאל לאירוע 'ברבור שחור' קיים כעת כל יום ביומו".

מתקפות הטרור נגד ארה"ב לפני 20 שנה הראו את פגיעותה של המערכת הפיננסית בפני הרס פיזי. כשמגדלי התאומים קרסו, ויותר מ־2,000 איש נהרגו, מערכות תקשורת חיוניות של המערכת הפיננסית הפסיקו לעבוד. שוק המניות נותר סגור במשך כמה ימי מסחר - הסגירה הארוכה ביותר שלו מאז 1933 - בזמן שצוותים עבדו לתקן את הנזק. שוק אגרות החוב היה סגור במשך יומיים. בורסות העוסקות בסחורות עתידיות, אפילו במקומות מרוחקים כמו שיקגו, נסגרו באופן זמני גם הן.

בשנים שלאחר מכן, בורסות העבירו הרבה ממערכות המפתח שלהן החוצה מדרום מנהטן. הרגולטורים דחפו חברות לעשות בדיקות נוספות על־מנת לוודא שהשווקים יוכלו להישאר פתוחים במקרים של אסון.

גוויעתן של קומות מסחר מהסוג הישן גם הפכה את השווקים לפחות צפויים למתקפות פיזיות. ב־2001 אלפי סוחרים עדיין היו באים לקומה של הבורסה של ניו יורק כל יום. בעוד שבניין הבורסה לא ניזוק, קווי טלפון רבים וחיבורי תקשורת מידע לבורסה נפגעו, ואנשי חבר המנהלים היססו להרשות לסוחרים ולאנשים אחרים לחזור לשם כשמאמצי הסיוע בגראונד זירו עדיין נמשכו.

כיום, נפח המסחר בבורסה של ניו יורק ובבורסות אחרות הוא ברובו אלקטרוני ומתרחש במרכזי מידע בניו ג'רזי. הבורסה של ניו יורק, שכיום שייכת לחברה Intercontinental Exchange, עדיין מחזיקה קומת מסחר. אבל כמות הברוקרים בה קטנה הרבה יותר, וכשהאתר נסגר לחודשיים בשנה שעברה בגלל הקורונה, ההשפעה של זה הייתה בעיקרה סמלית.

"ב־11 בספטמבר לא יכולתי לראות איך ייפתחו השווקים מחדש. כל מרכז העצבים של השווקים הפיננסיים נפגע קשות", אומר אריק נול, בכיר בנאסד"ק לשעבר שכיום מוביל את חברת ההשקעות Context Capital Partners. "כעת קשה לי לדמיין מצב בו השווקים לא ייפתחו. הרבה יותר חוסן נבנה לתוך המערכת". 

שינוי רגולטורי 

מקור אחד לחוזק הזה הוא שינוי רגולטורי מאמצע שנות ה־2000, שריסק את מה שבפועל היה דואופול של הבורסה של ניו יורק ושל נאסד"ק, והקל על בורסות חדשות להיכנס לתחרות איתן. כיום ניתן לסחור במניות הרשומות בבורסה של ניו יורק ובנאסד"ק ב־16 בורסות שונות, שבפועל פועלות כגיבוי זו של זו במקרה שאחת מהן קורסת. לפני 20 שנה, לעומת זאת, הפסקת מסחר בבורסה של ניו יורק הייתה גורמת בפועל למסחר במניות הרשומות בבורסה של ניו יורק להיעצר לגמרי.

"בדרך בה העולם פעל אז, אם הבורסה בניו יורק התעטשה, כול שוק אחר הצטנן", אמר בוב זיטו, בכיר בבורסה של ניו יורק לשעבר שהיה במועצה המנהלת שלה ב־2001.

הפעם האחרונה שאסון גרם לשוק המניות להיסגר הייתה ב־2012, כשהסופה סנדי גרמה לסגירה של יומיים. למרות שלבורסות היו תוכניות גיבוי מוכנות לפני הסופה, בנקים וחברות מסחר ביקשו להיסגר מחשש שלא היו מוכנים להתמודד עם תוכנית החירום של הבורסה של ניו יורק להיסגר פיזית ולעבוד רק באופן אלקטרוני, כך דיווח בזמנו ה"וול סטריט ג'ורנל".

שנתיים אחר־כך, ה־SEC אימץ תקנה שמחייבת בחינה שנתית מתואמת של תוכניות החירום של בורסות שונות, ודרישות נוספות. ותיקים בתעשיית הבורסות אומרים כי הכלל הזה עזר להפוך תקלות מסחר לפחות נפוצות וגרם לביטחון בכך שהשווקים יחזיקו מעמד בפעם הבאה שיהיה אסון. 

חשש פריצה של האקרים

ובכל זאת, ישנן חולשות. בורסות מקוונות פופולריות כמו Fidelity Investments, רובין הוד ו־Vanguard Group סבלו מתקלות מתחילת המגפה, לעתים כשתעבורה מסיבית גרמה לכך שהאתרים או האפליקציות שלהן לא היו זמינות ללקוחות.

האיום של פריצה של האקרים מטריד בכירים ומנהלים בוול סטריט. באפריל, יושב־הראש של הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר בראיון עם CBS כי מתקפות סייבר הפכו לסיכון הגדול ביותר למערכת הפיננסית, יותר מהגורמים שהובילו למשבר הכלכלי של 2008.

מתקפת סייבר על המערכת הפיננסית עשויה לזעזע את ביטחון המשקיעים יותר ממתקפות 11 בספטמבר, כך אמר ג'ים בסו, מנהל השקעות ראשי ב־GenTrust, חברת ניהול הון המנהלת 3.5 מיליארד דולר בנכסים.

ב־GenTrust עושים מעת לעת בדיקות עומס לתיק ההשקעות על־מנת לבחון במודל מה תהיה ההשפעה של מתקפה, כך אומר בסו, והוסיף כי בתסריט החמור ביותר של החברה היא צריכה להתמודד עם מצב בו השווקים ייסגרו לשבועיים.

"אם הייתה לך מתקפת סייבר נרחבת, השאלה מתי הדברים יחזרו למסלול פחות ברורה", אמר. "רמה כזו של אי־ודאות תזיק לשווקים".