צ'ק פוינט: כך מוכרת קבוצת טלגרם ישראלית בדיקות קורונה מזויפות לשבים מאומן

עד כה נחתו מאומן כבר יותר מ-20 אלף איש, ומאות מתוכם שבו כאשר באמתחתם מסמכי בדיקות קורונה שליליות מזויפות • צ'ק פוינט מגלה כי קבוצת טלגרם ישראלית בשם "תעודות קורונה מתחסן/בדיקות קורונה" היוותה מוקד מרכזי למכירה בלתי חוקית של בדיקות קורונה ותו ירוק לשבים

אפליקציית טלגרם / צילום: Shutterstock, Arthur Shevtsov
אפליקציית טלגרם / צילום: Shutterstock, Arthur Shevtsov

מאות ישראלים שבו בימים האחרונים מביקור באומן שבאוקראינה כאשר באמתחתם מסמכי בדיקות קורונה שליליות מזויפות, ולפחות 200 מתוכם שנמצאו מאומתים לקורונה גם זומנו לחקירת משטרה. עד כה נחתו מאומן כבר יותר מ-20 אלף איש, וכניסה של חולי קורונה בעלי בדיקות מזויפות צפויה להמשיך גם בימים הקרובים. שיעור המאומתים מבין השבים מאומן עומד על 12%, על פי מגן דוד אדום.

תעודת התחסנות מזויפת לדוגמה

שלא באופן מפתיע, מגלה חברת אבטחת המידע הישראלית צ'ק פוינט כי קבוצת טלגרם ישראלית בשם "תעודות קורונה מתחסן/בדיקות קורונה" היוותה מוקד מרכזי למכירה בלתי חוקית של בדיקות קורונה, תעודות מתחסן ותו ירוק לשבים מאומן. על פי צ'ק פוינט, הקבוצה פעילה מאז חודש יוני השנה, אך בשבועות האחרונים היא התמקדה במכירת זיופי בדיקות קורונה, או בלשון מפעילי הקבוצה: "בדיקות קורונה שליליות לחוזרים מאומן". תוצאות הבדיקה הועברו ליחידת להב 433 של המשטרה במטרה לזהות את מפעילי הקבוצה ולנקוט נגדם אמצעים משפטיים.

עדכונים בקבוצת הטלגרם / צילום: צילום מסך באדיבות צ'ק פוינט
 עדכונים בקבוצת הטלגרם / צילום: צילום מסך באדיבות צ'ק פוינט

תעריף בדיקה שכזו, הנוצרת באמצעות תוכנה גרפית פשוטה המפיקה קובץ PDF, עומד על 100 שקלים. מכירה של תעודת מתחסן הכוללת זיוף של קוד QR מאמיר ל-300 שקל. בקבוצת הטלגרם נמכרות תעודות ובדיקות במחיר מינימלי של 200 שקלים, אלא אם כן מדובר בזיוף בדיקה אוקראינית, ובמקרה כזה אין דרישת מינימום, ומחירה, כאמור, עומד על 100 שקלים. בעקבות ההצלחה, החלו בקבוצה למכור בתעריף דומה בדיקות קורונה שליליות לחיילים תוך שימוש בפורמט של טפסי חיל הרפואה.

שיחת בירור בנוגע לקניית תו ירוק מזויף / צילום: צילום מסך באדיבות צ'ק פוינט
 שיחת בירור בנוגע לקניית תו ירוק מזויף / צילום: צילום מסך באדיבות צ'ק פוינט

בצ'ק פוינט עוקבים אחר קנוניות מרמה בתחומי הקורונה כבר מאז פרוץ המגיפה בעולם המערבי במרץ 2020. קנוניות אלה התקיימו עד דצמבר 2020 בעיקר ברשת הדארקנט, רשת האינטרנט החבויה המשמשת פעילות בלתי חוקית, הנגישה רק לבעלי יכולות טכנולוגיות וסיסמאות מיוחדות. בעקבות דרישת השוק, עברה פעילות זו אל אפליקציית המסרים טלגרם המספקת אנונימיות, וכיום קיימות קבוצות שמוכרות זיופי בדיקות ותעודות במרבית מדינות המערב, בהן ארה״ב, גרמניה, בריטניה וצרפת. בצ'ק פוינט מסבירים שעם התפשטות וריאנט הדלתא, בד בבד עם פתיחת השמים, גדל מספר המנויים בקבוצות הטלגרם הרלוונטיות באלפי אחוזים והשימוש בזיופי בדיקות הפך לתופעה עולמית.