הנזק הכלכלי העולמי מצטבר ככל שמדינות החוששות מזן הדלתא מאריכות את סגירת גבולותיהן

עסקים מעכבים השקעות ומקצצים משרות כאשר מגבלות המעבר החמורות בין המדינות והתנועה בתוכן, בייחוד באסיה, מכבידות על תחומים שונים, החל בייצור וכלה בחינוך אקדמי

נוסע יחיד בשדה התעופה בבנגקוק, תאילנד, לפני חודשיים / צילום: Associated Press, Behrouz Mehri Sakchai Lalit
נוסע יחיד בשדה התעופה בבנגקוק, תאילנד, לפני חודשיים / צילום: Associated Press, Behrouz Mehri Sakchai Lalit

הנזק הכלכלי שגרמו המגבלות על התנועה ועל המעבר בין מדינות בשל הקורונה מצטבר. יותר חברות נמנעות מהשקעות גדולות או דוחות החלטות ככל שסגירת גבולות ועיכובים במתן ויזות מעכבים פעילויות לזמן ארוך ממה שהיה צפוי.

המצב הפך חמור ביותר באסיה, שם ממשלות המודאגות בגלל זן הדלתא מסרבות להסיר את המגבלות על התנועה מחוץ ואל תוך המדינה, שהגבילו את הטיסות ליותר משנה. סין השאירה את גבולותיה סגורים ברובם מאז מרץ 2020. יפן, אוסטרליה, סינגפור ומדינות אחרות עדיין חוסמות גבולות או שהן דורשות ממבקרים בידוד ממושך עם הגעתם.

המגבלות, שקיימות באופן מועט יותר באירופה, דרום אמריקה ומקומות אחרים, גורמות להמשך הפגיעה בתעשיות רבות כולל תיירות ולימודים אקדמיים. הן גם מכריחות עסקים לחשוב מחדש על אסטרטגיות לפעילות במדינות אחרות ומונעות מחלק מהמדינות השקת פרויקטים, שיוכלו לשמור על הצמיחה לאחר שחששות הקורונה יתחילו להתפוגג.

אישור מיוחד מסין

פרנסואה גרז, מנהל ייצור באסיה ב־D3O, יצרנית בריטית של ציוד מגן לאופנוענים ושחקני הוקי, מנהל את הצוות שלו בסין מתוך משרד בדרום צרפת מזה שנה, לאחר שלא הצליח להשיג ויזה לחזור לסין.

לדבריו, החברה רצתה למצוא עוד שותפי ייצור ולהגדיל בסין את צוות הייצור וכמות ציוד הבדיקה, כשהביקוש למוצריה זינק בזמן המגפה. עם זאת, התוכניות האלה נדחו, מכיוון שלא היה ל־D3O מנהל בכיר בסין שימצא מפעלי ייצור נוספים. "שוק האופנועים פורח", אמר גרז, "אבל אנחנו לא מצליחים לייצר מוצרים מספיק מהר".

ביולי, מועצת העסקים ארה"ב־סין אמרה שמגבלות נסיעה הקשורות לקורונה היו אחד משלושה האתגרים הגדולים שחברי המועצה התמודדו איתם השנה. נוסעים צריכים לקבל אישור מיוחד מהממשלה כדי להיכנס לסין, ומי שקיבלו ויזה חייבים לשהות בבידוד שלעתים נמשך 28 ימים. כמעט 30% מאנשים במועצה שנשאלו אמרו שדחו או ביטלו החלטות עסקיות משמעותיות בגלל שלא היו להם מנהלים בכירים במדינה.

בסניף של לשכת המסחר האמריקאית בדרום סין, מרכז תחום התעשייה היצרנית במדינה, אמרו שהמחסור בוויזות־נסיעה הוביל לירידה במספר הפרויקטים הגדולים. רק 4% מהאנשים שנשאלו אמרו שתקצבו השקעות חדשות בלמעלה מ־250 מיליון דולר, שלרוב מוגדר כסכום הסף לבניית מפעלים חדשים. חברות מציינות את חוסר היכולת לשלוח מהנדסים שיוכלו לפקח על הבנייה או על שינויים בקווי ייצור, ועל נושאים נוספים.

בלשכה צפו שסך כל ההשקעות מחדש יוותרו יציבות, משום שחברות העבירו הוצאה לפרויקטים קטנים יותר, כמו הרחבת מפעלים קיימים. ועדיין, היעדר השקעות גדולות "ישפיע באופן חמור על תפוקת הייצור של סין שנתיים־שלוש מהיום", נמסר מהלשכה.

ג'ייק פיפס, מייסד Phipps & Co., חברת עיצוב פנים מניו יורק, מייצר או מייבא מוצרים מסין כבר כמעט עשרים שנה. לאחר שהחלה מגפת הקורונה, המנהל של המשרד שלו בסין נתקע מחוץ למדינה ועבר לווייטנאם, ולקח יחד אתו הרבה מההזמנות של החברה.
החיפוש אחר מקורות לפרקטים עבר לבלארוס ולספרד, בעוד שחלק ממוצרי האבן והשיש עברו לברזיל, כך אמר פיפס. כ־40% מסך כל ההזמנות שלו מגיע כעת למפעלים בסין, לעומת כ־75% לפני מרץ 2020.

חוסר היכולת לנסוע לסין הגביל את יכולתו של פיפס לנהל פגישות פנים אל פנים עם בעלי מפעלים על מנת לשמור על עלויות ייצור תחרותיות, כך אמר. "סיורים בקומת הייצור הם המקומות בהם פוגשים את הבוס, יוצרים את הקשר, דנים על הנחות", אמר. "כל זה כבר לא קיים".

מתחים גיאופוליטיים

מגבלות נסיעה החמירו נושאים אחרים שגורמים לבעיות באסיה, כולל עומס בנמלים, עלייה בעלויות המשלוח ומתחים גיאופוליטיים.

במכתב פתוח מאוגוסט לראש הרשות המבצעת של הונג קונג, קארי לאם, הזהירה לשכת המסחר האירופאיות שמגבלות הנסיעה יובילו לעזיבה של תושבים רבים את האי ותאיים עוד יותר על מעמד העיר כמרכז בינלאומי לעסקים. רוב האנשים המגיעים ממדינות זרות צריכים להתבודד בחדר בבית מלון במשך שלושה שבועות. דובר של הממשלה אמר שהרשויות מתנצלות על ההפרעות ומנסות להגן על העיר.

כמו בהונג קונג, מנהיגי עסקים בטוקיו הביעו חשש גובר מכך שמגבלות הנסיעה וסגרים כפויים פוגעים בתחרותיות שלהם.

יפן: חשש להישאר מאחור 

בפדרציית העסקים של יפן הציעו החודש לפתוח את גבולות יפן לזרים מחוסנים, עקב חשש שהביעו שהמדינה מפגרת אחרי ארה"ב ואירופה, שהיו פתוחות יותר לנסיעות בינלאומיות. כיום, יפן אוסרת כמעט על כל הביקורים לטווח קצר.

אנשים שמגיעים בכל זאת ליפן נכנסים לבידוד של שבועיים. הפדרציה לעסקים ביקשה מהרשויות לקצר אותו על מנת שמנהלים בכירים יפנים יוכלו לנסוע בקלות יותר לחו"ל. ראש הממשלה יושיהידה סוגה אמר ביום חמישי שהוא רוצה להתקדם לקראת פתיחה מחדש של יפן בהתאם להמלצות הפדרציה אבל לא נתן לכך לוח זמנים. "לעולם העסקים צורך חזק בכך שהנסיעות יתחדשו", אמר סוגה.

באוסטרליה, אוניברסיטאות נאבקו להשיג ויזות כניסה לתלמידים בינלאומיים מאז שראש הממשלה סקוט מוריסון סגר את הגבולות לאנשים שאינם במעמד אזרח או תושב במרץ 2020.

הירידה בשכר הלימוד של סטודנטים זרים הובילה להפסדים בגובה 1.8 מיליארד דולר באוניברסיטאות אוסטרליות ב־2020 והייתה חלק מהסיבה ל־17 אלף מקרי פיטורים. באוניברסיטאות צופים הפסד של לפחות 2 מיליארד דולר נוספים השנה, והן הכריזו על קיצוץ של יותר מ־950 משרות נוספות.

בסינגפור, מגבלות במעברי הגבול הקשו על הכנסת פועלים זרים ממדינות כמו הודו ובנגלדש, מה שגרם לעיכובים של עד שנה בפרויקטים של בנייה. קבלנים מבקשים מהרשויות לפתוח באופן חלקי את הגבולות על מנת להקל על המחסור בפועלים.

נתוני הממשלה מראים שבדצמבר 2020 היו כ־52 אלף פועלים פחות ממה שהיו בסוף 2019. זה הביא לעלייה בשכרם ולעלויות נוספות, כשקבלנים נאלצים לשאת בעלות של עד 4,500 דולר לבידוד של ארבעה שבועות על כל פועל שהם מביאים, כך מספר נג יק מנג, נשיא איגוד הקבלנים של סינגפור.

יש גם נקודת אור

השפעתה של סגירת הגבולות על התיירות, בינתיים, ממשיכה לעלות. על פי ארגון התיירות העולמי של האו"ם, נכון ליוני, כ־70% מהיעדים באסיה ומדינות האוקיינוס השקט נחשבו ל"סגורים לגמרי", בעוד ש־13% נסגרו באירופה, 20% בארה"ב ו־31% במזרח התיכון.

ב־2020, התיירות והנסיעות בכל העולם סבלו מהפסד של כמעט 4.5 טריליון דולר, בערך גודל התמ"ג של גרמניה, ואבדן של כ־62 מיליון משרות, על פי מועצת הנסיעות והתיירות בעולם. השנה נסיעות בינלאומיות הן בשיעור של כ־20% ממה שהיו ב־2019, כך אמר בסוף יולי ווילי וולש, ראש איגוד הטיסות הבינלאומי.

חברות רבות מצאו דרכים לעקוף את מגבלות הנסיעה, בעזרות שיחות וידאו וכלים נוספים. נפח המסחר הבינלאומי היה אחד מנקודות האור בכלכלה העולמית, ורוב החברות גילו שהן יכולות להמשיך להזמין ולקבל סחורות ממדינות זרות ללא נסיעות רבות.

ישנן חברות שנותר להן רצון רב להשקיע במדינות שיש בהן מגבלות נסיעה, כולל סין. בשבעה החודשים הראשונים של 2021, כמות ההשקעות הזרות בסין שהתממשו הגיעה לכ־110 מיליארד דולר, עלייה של 28% לעומת התקופה המקבילה ב־2019, כך נמסר ממשרד המסחר הסיני.