דמוקרטים בבית הנבחרים שוקלים מס חברות בגובה 26.5%

מחוקקים צפויים להציע העלאת מס על רווחי הון בשיעור נמוך ממה שרוצה ממשל ביידן להטיל

גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

דמוקרטים בבית הנבחרים מצפים להעלות את מס החברות ל⁻26.5% מ⁻21% ולהטיל מס נוסף של 3% על כל הכנסה נוספת מעל 5 מיליון דולר, כך אומרים שני עוזרים דמוקרטים בבית הנבחרים המכירים את התוכניות.

העלאות המס יהיו חלק מתוכנית של ועדת הדרכים והאמצעים של בית הנבחרים לממן את העדיפויות של המפלגה הדמוקרטית בהצעת חוק התקציב, המתקדמת במהירות. הפריטים האלה כוללים הטבות מס מוגדלות על ילדים, תוכנית ברמה לאומית לחופשה בתשלום והטבות מס על אנרגיה מתחדשת.

הדמוקרטים בבית הנבחרים שוקלים גם להעלות את מס המינימום על ההכנסה של חברות אמריקאיות ממדינות זרות מ⁻10% ל⁻16.5% ולהעלות את מס רווחי ההון מ⁻23.8% ל⁻28.8%. המחוקקים צופים גם לגייס כסף על ידי הגדלת האכיפה של רשות מס ההכנסה ועשויים לכלול העלאות מס אחרות על חברות ועל אנשים בעלי הכנסה גבוהה.

עד עכשיו, דמוקרטים בבית הנבחרים לא גילו הרבה על תוכניות העלאת המסים שלהם בזמן שהם מנווטים בין מתונים החוששים מההשפעה הכלכלית של העלאת מסים ופרוגרסיבים הרוצים לגבות מס מהעשירים ולהרחיב את רשת הביטחון של השירותים החברתיים. חבר בית הנבחרים ריצ'רד ניל (דמוקרט ממסצ'וסטס), יושב הראש של הוועדה, אמר שפרסום פרטים מתוכנית העלאת המסים מוקדם מדי ייתן לאופוזיציה זמן רב להתכונן להתנגדות לכך.

התוכניות, שאמורות להיות נידונות בוועדת הדרכים והאמצעים מאוחר יותר השבוע, יתמודדו עם אתגרים בזמן שדמוקרטים מנסים להבין כמה רחוק ירצו ללכת בהפיכת קיצוצי המס מ⁻2017 והטלת עול מס כבד יותר על חברות ועל אנשים בעלי הכנסה גבוהה.

כמה דמוקרטים בסנאט, כולל ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה ומארק וורנר מווירג'יניה, אמרו שהם לא רוצים להעלות את מס החברות מעל 25% מהשיעור הנוכחי שלו, 21%. ממשל ביידן ודמוקרטים כמו יושב הראש של וועדת המימון של הסנאט רון וויידן מאורגון רצו העלאת מס על רווחי הון בשיעור גבוה הרבה יותר ממה שדמוקרטים בקונגרס מוכנים לתמוך.

הבית הלבן תומך

אנדרו בייטס, דובר של הבית הלבן, שיבח את הרעיונות של הוועדה ואמר שהממשל מצפה לעבוד עם המחוקקים.

"זה מגשים שני יעדים שהנשיא הציב בתחילת התהליך הזה - זה לא מעלה מסים לאמריקאים שמרוויחים פחות מ⁻400 אלף דולר בשנה ודוחה את גורמי הליבה בהטבות המס של טראמפ לעשירים ולחברות שלא עשו דבר לחזק את בריאות הכלכלה של ארצנו", אמר ביום ראשון.

הוועדה עוד לא פרסמה פרטים לגבי השינויים המוצעים שלה, תאריכים למילוי כל סעיף או הערכות כמה כסף יגייס כל סעיף וסעיף. ההצעות עוד עשויות להשתנות הרבה כשמחוקקים דנים עליהן ומצביעים עליהן.

ביום ראשון, לוביסטים של מסים ועוזרים בקונגרס העבירו ביניהם מסמך בן ארבעה עמודים המתאר פחות או יותר איך יגייסו הדמוקרטים את 3.5 טריליון הדולר הנחוצים להם למימון ההוצאות וקיצוצי המסים במשך עשור.

המסמך לא מפרט עד כמה תוכנית זו או אחרת היא סופית או האם המחוקקים הדמוקרטים הסכימו לה. על ידי שהראו את קנה המידה של העלאות המס הנחוצות כדי להגיע ליעד התקציבי, המסמך עשוי לעודד מחוקקים לצמצם את יעדיהם או להגדיל את החוב כדי לכסות חלק מהעלויות.

הוא כולל טריליון דולר בהעלאות מסים לאנשים פרטיים, עוד 900 מיליארד דולר לחברות, 700 מיליארד דולר משינויים במדיניות תמחור התרופות, ו⁻120 מיליארד דולר מאכיפה נוקשה יותר של גביית מסים. בהוספת כמה פריטים ושינויים אחרים ומתוך הנחה שהכלכלה תגדל, הסכום הכולל מגיע ל⁻3.5 טריליון דולר.

הדמוקרטים ייאלצו לצעוד בשביל צר. הם יכולים להרשות לעצמם להפסיד שלושה קולות לכל היותר בבית הנבחרים ואסור להם להפסיד אף קול בסנאט, בזמן שמחוקקים כמו מנצ'ין רוצים לכווץ את הצעת החוק מהסכום של 3.5 טריליון דולר שקבעו מנהיגי הדמוקרטים.

גם בין הדמוקרטים אין עדיין הסכמות

הדמוקרטים הסכימו באופן נרחב על העלאת מס החברות ומס ההכנסה לאנשים העשירים ביותר. אבל בתחומים אחרים, בייחוד המס על רווחי הון וחוקי המס הבינלאומיים, עדיין לא הגיעו להסכמה.

תוכנית רווחי ההון של ממשל ביידן מתמודדת עם התנגדות ממושכת מצד דמוקרטים באזורים כפריים. תוכנית הממשל תטיל מסים על רווחים שלא מומשו בזמן המוות, עם החרגה של מיליון דולר לאדם וכללים מיוחדים המגנים על חקלאים ועל עסקים בבעלות משפחתית. במסגרת התוכנית של ביידן, שיעור המס הגבוה ביותר יגיע ל⁻43.4%, שיעור מס המקביל למס על הכנסה רגילה.

אבל ההגנות האלה לא שכנעו מחוקקים מאזורים כפריים, על אף הטיעונים של ממשל ביידן שוויתור על השינוי בחוקי המס יאפשר למיליארדרים להתחמק ממס הכנסה על הכנסותיהם בזמן המוות. במסגרת החוק הקיים, אנשים המתים בלי לממש רווחים עשויים להיות חייבים מס עיזבון אבל לא מס הכנסה. יורשיהם משלמים מס הכנסה רק כשהם מוכרים נכסים ורק על רווחים שנעשו לפני מות הבעלים המקוריים.

במסמך שהופץ ביום ראשון, השינויים האלה לא נכללים, חוץ מהעלאה קלה במס על רווחי הון.

כפי שתואר במסמך, משקי בית בעלי הכנסה גבוהה יתמודדו עם סדרה של העלאות מסים. שיעור המס העליון יעלה ל⁻39.6% מ⁻37%, כשהמדרגה העליונה מתחילה ב⁻400 אלף דולר ליחידים וב⁻450 אלף דולר לזוגות נשואים. הספים האלה נמוכים ממה שממשל ביידן הציע בעבר.

הוועדה עשויה גם לצמצם הטבת מס לחברות המשלמות את המסים שלהן במסגרת החזרי המס של הבעלים. החברות האלה, כמו שותפויות ותאגידים המשלמים מסים דרך בעלי המניות שלהם, עשויים לעמוד מול מגבלות להטבות המס שיקבלו במסגרת החוק מ-2017.

על פי המסמך, בעלי חברות רבים גם יתחילו להתמודד עם מס בגובה 3.8% על הרווחים שלהם. נכון להיום, מס בשיעור זה מיושם על משכורות של אנשים בעלי הכנסה גבוהה ועל הכנסות פסיביות, אבל רווחי חברות פעילות מקבלים ממנו החרגה. ההצעה, בדומה לתוכנית הממשל, תטיל מס של 3.8% על בעלי חברות שיש להם הכנסה גבוהה.

השילוב של השינויים האלה משמעותו שחלק ממשלמי המסים עשויים לעמוד מול מס הכנסה פדרלי שולי בשיעור מקסימלי של 46.4%.

המסמך מציג גם כמה שינויים אחרים. העלאות בהחרגה של מס הירושה שצפויות לפוג מתוקף ב⁻2025 יפוגו מתוקף במקום זה בסוף השנה הנוכחית. המסים על טבק יועלו. חברות יתמודדו עם מגבלות מחמירות יותר על הפחתות של שכר מנהלים, ומנהלי קרנות פרטיים יתמודדו עם מגבלות על יכולתם לשלם מסים על רווחים מריבית נגררת כאילו היו רווחי הון.

המסמך לא מזכיר שום שינוי בהטבות מס ברמת מדינה וברמה מקומית. העלאת או ביטול תקרת ההטבה של 10,000 דולר נמצאת בעדיפות גבוהה עבור דמוקרטים רבים. במסמך גם לא מוזכרת הצעת ממשל ביידן להכריח בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים לדווח באופן שנתי על הזרמת כסף מחשבונות לידי מס ההכנסה.