הרצוג מקדם מתווה חנינה למחיקת רישום פלילי לחיילי צה"ל ומשרתי השירות הלאומי שעברו על החוק בנעוריהם

הנשיא קרא למשרתי השירות הלאומי ולחיילות וחיילים שנדונו בפלילים בנעוריהם, ועברו תהליך שיקום מוצלח במהלך השירות - להגיש לבית הנשיא בקשות למחיקת הרישום הפלילי שלהם

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג / צילום: תמר מצפי
נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג / צילום: תמר מצפי

נשיא המדינה יצחק הרצוג מקדם מתווה חנינות למחיקת רישום פלילי של חיילים בצה"ל ומשרתי שירות לאומי-אזרחי שעברו עבירות בנעוריהם והשלימו תהליכי שיקום מלאים בעת שירותם. המתווה הושק בימיו של הנשיא לשעבר ראובן (רובי) ריבלין, כאשר הבוקר (ב') ביקרו בני הזוג הרצוג בבסיס "חוות השומר" של חיל החינוך יחד עם שר הביטחון בני גנץ, שם הכריז הנשיא על קידום מתווה החנינות. הנשיא קרא לחיילות וחיילים שנדונו בפלילים בנעוריהם, טרם שירותם הצבאי, ועברו תהליך שיקום מוצלח במהלך השירות - להגיש לבית הנשיא בקשות למחיקת הרישום הפלילי שלהם.

"מתווה החנינות של הנשיא נעשה בתיאום עם שר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער ובשיתוף עם צה"ל, ונועד להסיר מצעירים את התיוג העברייני, ולאפשר להם לפתוח דף חדש", כך נמסר בהודעת הדוברות של בית הנשיא. "מתן חנינה על ידי נשיא המדינה בדרך של מחיקת המרשם הפלילי מסירה בפני צעירים אלו חסמים תעסוקתיים, ומקלה עליהם להשתלב במעגלי החיים באזרחות. בנוסף, מעודד מתווה החנינות המיוחד את השירות הצבאי, ההתנדבות והתרומה לחברה גם עבור מי שהסתבך כנער וביקש לעשות תיקון".

מתווה מחיקת הרישום הפלילי לחיילים הושק במתכונתו הנוכחית על ידי הנשיא העשירי, ראובן (רובי) ריבלין, בשנת 2017. במסגרתו הוגשו עד היום 363 בקשות חנינה, מתוכן כ-300 בקשות נענו בחיוב וחלקן עודן מצויות בתהליכי טיפול שונים. כך במסגרת המתווה נערכת פנייה יזומה מטעמה של ועדה צה"לית מיוחדת בראשות קצין חינוך ראשי בצה"ל לכל החיילים המתאימים והוצע להם סיוע בתהליך הגשת הבקשה. במסגרת ההליך ועדה מיוחדת בראשות קצין חינוך ראשי בצה"ל וגורמים מקצועיים נוספים, מראיינת את החייל ומעבירה המלצותיה לנשיא המדינה.

הנשיא הרצוג אמר היום כי "ימי הסליחות, הרחמים והתשובה, מדגישים בפנינו את הצורך של חברה ומדינה במתן אפשרות להזדמנות שנייה, לתיקון ולמחילה. במציאות של ישראלים רבים שאינם מצליחים להיחלץ ממעגל חייהם הקשה, מוסד החנינה כמוסד של חסד הוא מהתשתיות החברתיות החשובות ביותר שלנו. אני קורא לחיילי צה"ל ומשרתי השירות הלאומי הזקוקים לכך לפנות לבית הנשיא ולהגיש בקשות למחיקת רישום פלילי".

שר הביטחון בני גנץ בירך את הנשיא על היוזמה ואמר: "המקום שאנחנו נמצאים בו, מייצג את רוח צבא העם. לאורך כל שנותיו, צה"ל מילא משימות לאומיות - מההירתמות למאבק בקורונה, ועד המשימה החשובה של שיקום חיילים בעלי רקע פלילי מהאזרחות. אני קורא לכלל החיילים ומשרתי השירות הלאומי בעלי הרישום הפלילי, להיענות לפנייתו של הנשיא ולהגיש פנייה".

מאז כניסתו לתפקידו מחק הנשיא יצחק הרצוג את הרישום הפלילי ל-19 חיילים. כאשר לאחרונה דן הנשיא יצחק הרצוג גם בבקשה של לוחם מחיל ההנדסה שהסתבך בצעירותו בפלילים והורשע בעבירת אלימות. אולם במהלך שירותו הצבאי זכה בתעודות הצטיינות שונות ולקראת סיום שירותו הצבאי, ביום העצמאות 2021 אף זכה לאות הצטיינות מנשיא המדינה על שירותו בצה"ל. הנשיא נענה לבקשת החנינה שהוגשה על ידו ומחק את הרישום הפלילי שלו.