קורונה וילדים: סקר חדש של משרד הבריאות חושף השפעות ארוכות טווח של המחלה

במשרד החינוך מדברים מעת לעת על הגעה לחיסוניות עדר במערכת החינוך, וסקר חדש של משרד הבריאות בקרב מחלימים מלמד משהו על המחיר שמצב זה יגבה: למעלה מ-10% מהילדים המחלים סבלו מתופעות "לונג קוביד" ובהן עייפות, קשיים בריכוז, ירידה בכושר הגופני והפרעות שינה

תלמידים חוזרים ללימודים ב-1 בספטמבר בתל אביב / צילום: Reuters, Amir Cohen
תלמידים חוזרים ללימודים ב-1 בספטמבר בתל אביב / צילום: Reuters, Amir Cohen

בימים שמאז נפתחה שנת הלימודים במערכת החינוך בממלכתית, ילדים ובני נוער עד גיל 18 מהווים כמחצית מהנדבקים בקורונה. ילדים מגיל 0 עד 11 היוו אתמול 36% מהנדבקים, ומגיל 12-18 - 14% מהנדבקים. מדובר בכ-3,800 מאומתים חדשים מקרב קבוצת גיל זו.

במשרד החינוך מדברים מעת לעת על הגעה לחיסוניות עדר במערכת החינוך, גם בקבוצות הגיל שאינן יכולות עוד להתחסן. המשמעות היא שרוב הילדים יחלו. בקרב ההורים, ישנם מעטים שכבר מדברים, בצחוק או ברצינות, על האפשרות להדביק את הילדים שלהם במכוון, כדי שלא יהיו בין כ-150 אלף התלמידים בנמצאים בבידוד בכל יום. חלקם כבר סופרים בידוד חמישי או שישי, ואפילו יותר, מאז שהתחילה הקורונה, ועומדים בתורים של שעות כדי לקצרו.

סקר חדש של משרד הבריאות מנסה להבין מה תהיה המשמעות של תחלואה מפושטת בקרב הילדים, מבחינת תופעות "לונג קוביד", כלומר תופעות לוואי ממושכות של המחלה.

מדובר בסקר ללא קבוצת ביקורת, אולם אפשר להבין ממנו כי ההערכה שהקורונה היא מחלה חולפת שאינה יכולה לפגוע באופן משמעותי בילדים, היא מוטעית. אי אפשר אפילו לומר כי פגיעה בילדים היא נדירה מאוד.

משרד הבריאות בחר אקראית 13,834 ילדים המייצגים את הדמוגרפיה הישראלית, ונרשמו כמאומתים במאגרי מערכת הבריאות. מן הסקר עולה כי גם לאחר שהילדים הוכרזו כמחלימים, 11.2% מהם עדיין סבלו תסמינים כלשהם. 1.8% מבני הגילאים הצעירים (3-6) ו-4.6% מבני הגילאים הבוגרים (12-18) יותר נותרו עם תסמינים בחלוף 6 חודשים מהמחלה עצמה.

הסקר הנוכחי התרכז בתסמינים כמו עייפות, קשיים בריכוז, ירידה בכושר הגופני, הפרעות שינה. במחקרים אחרים שבוצעו לגבי לונג קוביד בילדים, נמצאו תסמינים כמו כאבי שרירים, תסמינים דמויי הצטננות שהמשיכו לאורך זמן, עייפות מוגברת והפרעות שינה.

יש לציין כי בשל היעדר קבוצת ביקורת, ככל הנראה ישנם תסמינים שהופיעו אצל חלק מן הילדים במקרה במקביל להופעת המחלה ושוייכו למחלה, כפי שקורה בעת חיסון, אולם האחוזים הגבוהים יחסית ודעיכת הסימפטומים בהדרגה עם ההתרחקות מן המחלה, מעידים כי בכל זאת חלק משמעותי מן התסמינים קשורים ישירות במחלה.

נמצא גם קשר ישיר בין גיל הילד והסיכון לתסמינים ארוכי טווח. ככל שגיל הילד עולה, כך עולה הסיכון. מחלה תסמינית היא מסוכנת יותר. בקרב בני 12-18 שחלו עם תסמינים, ל-5.6% היה לונג קוביד. אולם, במפתיע התופעה התרחשה גם בקרב מי שלא חוו תסמינים כלל כאשר אומתו. 3.5% מהם עדיין פיתחו תסמינים לטווח ארוך. דפוסים דומים נצפו בקבוצות האחרות, במתאם עם הגיל, עדות לכך שאכן מדובר, לפחות בחלק מן המקרים, באמת בהשפעה של המחלה.

"בהתאם לממצאים המצטברים בעולם, ניכר שיש לנגיף הקורונה השפעות ארוכות טווח לא רק על אוכלוסיית המבוגרים אלא גם בקרב ילדים. השיעור של התחלואה ארוכת הטווח המדווח, משמעותו, שישנם בישראל אלפי ילדים עם תסמינים ארוכי טווח", נמסר ממשרד הבריאות.