מחקר מעמיק יבחן את הקשר בין שינויים במחזור החודשי לבין החיסון לקורונה - אבל התוצאות יגיעו רק בעוד שנה

החוקרים עשויים לשפוך אור על הקשר בין המחזור החודשי לבין מערכת החיסון • המחקר ייערך בנשים שטרם התחסנו, משום שישנן אי סדירויות רבות במחזור שאינן קשורות לחיסון • כל הרופאים המעורבים במחקר ממליצים לציבור לצאת להתחסן

המחקר עשוי לשפוך אור חדש על הקשר בין מערכת החיסון לבין המחזור החודשי / צילום: Shutterstock, LookerStudio
המחקר עשוי לשפוך אור חדש על הקשר בין מערכת החיסון לבין המחזור החודשי / צילום: Shutterstock, LookerStudio

חמישה צוותי מדענים מאוניברסיטאות מובילות בארה"ב חברו יחד להוביל מחקר בנושא ההשפעה של חיסוני הקורונה על המחזור החודשי הנשי. זאת, לאחר שברשתות החברתיות הצטברו דיווחים על שינויים במחזור לאחר קבלת החיסון, כולל הופעה של דימום אצל נשים שכבר נחשבו כנמצאות במנופאוזה.

דיווחים נוספים ברשתות כללו: הופעה של דימום שלא במועד, כאבים חזקים יותר בתקופת הוסת ודימומים חזקים יותר בווסת הראשונה אחרי החיסון. ברוב המקרים, התופעות חלפו בווסת הבאה אחרי החיסון, אבל עדיין השאלה האם החיסון גרם לשינויים במחזור, כיצד זה קרה ומה המשמעות של התופעה הזו לבטיחות החיסון, הובילה להחלטה לערוך את המחקר.

המחקר עשוי גם לשפוך אור חדש על הקשר בין המחזור החודשי לבין מערכת החיסון, שיכול להיות משמעותי לחקר מצבים רפואיים הקשורים במחזור החודשי, כמו PCOS (תסמונת השחלות הפוליציסטיות) או אנדומטריוזיס, גם בלי קשר לקורונה.

קשה מאוד לערוך מחקר כזה, משום שישנן אי סדירויות רבות במחזור שאינן קשורות לחיסון, בין היתר בשל מתח נפשי ושינויים באורח החיים שהם נפוצים בימים אלה. כמו כן, נשים לא בהכרח מדווחות על תופעות כאלה לרופאים שלהן. לכן הוחלט לערוך את המחקר בנשים שטרם התחסנו, ולראות מה קורה לפני ואחרי.

הניסוי יערך על ידי חוקרים מאוניברסיטאות ג'ונס הופקינס, הרווארד, אוניברסיטת בוסטון, אוניברסיטת מישיגן ואוניברסיטת הבריאות והמדע של אורגון, בתמיכת ה-NIH, מכון הבריאות הלאומי של ארה"ב.

התוצאות יתקבלו בעוד כשנה, אולם נשים שטרם התחסנו, או שמתלבטות לגבי חיסוני דחף, צריכות לקבל החלטה בינתיים. כל הרופאים המעורבים במחקר ממליצים לציבור לצאת להתחסן למרות אי הוודאות לגבי ההשפעה על המחזור החודשי. זאת, משום שהשפעות שליליות של המחלה באופן כללי וספציפית על הפוריות כבר ידועות, ואילו לגבי החיסון, תופעות הלוואי המוכרות הן נדירות ולא ניכרת בינתיים השפעה על הפוריות.