נקיטת הליכים פליליים נגד בעלי חברות ארנק היא צעד קיצוני ומוגזם

ברשות המסים החליטו להפעיל את התותחים הכבדים במאבק נגד בעלי חברות הארנק • אלא שכשהרשות נוקטת הליכים פליליים נגד מי שהפרו לכאורה הוראות חדשות שעדיין לא הוטמעו כראוי – חרף יכולתה לנקוט אמצעים פוגעניים הרבה פחות אך אפקטיביים בערך באותה מידה – מדובר בהפעלת כוח מופרזת

רשות המסים. הפעלת כוח מופרזת / צילום: איל יצהר
רשות המסים. הפעלת כוח מופרזת / צילום: איל יצהר

בחודשים האחרונים הלכו והצטברו לא מעט סימנים לפיהם רשות המסים החליטה להשליך את יהבה על חברות הארנק. כעת מתבהר כי הגשת כתב אישום ראשון מסוגו לפני כשלושה חודשים נגד עורך דין בטענה כי עשה שימוש אישי בחשבונות החברה שבבעלותו ולא דיווח על כך לרשות המסים, הייתה רק הסנונית הראשונה במאבק חסר הפשרות בו פתחה רשות המסים נגד חברות הארנק. כך, מעצרו בתחילת השבוע של עורך דין נוסף באותה עילה בדיוק, מוכיח כי הרושם שכבר החל להתגבש אצלנו, עורכי הדין המתמחים בעבירות והסדרי מס, אכן נשען על קרקע יציבה.

חברת ארנק, כידוע, היא חברה שבה ברוב-רובם של המקרים יש בעל מניות יחיד שהוא גם המועסק היחיד של החברה. התכלית המרכזית של חברת ארנק היא להפחית את שיעור מס ההכנסה ותשלומי הביטוח לאומי של בעליה. התנהלות באמצעות חברת ארנק משתלמת בעיקר לבעלי הכנסה גבוהה משמעותית של שכירים או עצמאים, אשר נוהגים למשוך מהחברה שבבעלותם כספים באמצעות דיבידנדים. הפרקטיקה הזו, למקרה שהיה ספק, נחשבת לתכנון מס לגיטימי ולכן נפוצה מאוד, בין היתר בקרב עורכי דין ורואי חשבון.

יש שיטענו כי ההליכים הפליליים שנוקטת רשות המסים נגד בעלי חברות ארנק אינה מפתיעה כלל ועיקר, שהרי כבר לפני כ-4 שנים העבירה הרשות רפורמה סדורה שקבעה כללים חדשים ובחלקם מרחיקי לכת בכל הנוגע לפיקוח על חברות הארנק - ובייחוד בכל הנוגע לפיקוח ואופן המיסוי על הלוואות שמושכים חלק מבעלי חברות ארנק מהחברה שבבעלותם, מבלי לדווח עליהן ומבלי להחזיר אותן.

אלא שלמרות שהרפורמה של רשות המסים ביחס לחברות הארנק חושפת מעצם טבעה את בעליהן של חברות ארנק להליכים פליליים ככל שלא יעמדו בכללים הנוקשים החדשים שלה, אני סבור כי נקיטה בהליכים פליליים במקרה זה היא שגגה קולסלית, וכי עדיף להותיר את האכיפה כלפי חברות הארנק במישור האזרחי.

הדבר נכון, בראש ובראשונה, מכוח העיקרון הצודק והבסיסי לפיו "אין עונשין אלא אם כן מזהירין". רפורמת חברות הארנק אומנם לא הועברה במחשכים, אך בהחלט ראוי היה לו ברשות המסים היו ממתינים מעט עם העמדת בעלים של חברות ארנק לדין, עד שהשינוי המהותי שהביאה עמה הרפורמה יוטמע טוב יותר בקרב הנוגעים בדבר.

בנוסף, חשוב לשים לב גם לכך שבמרבית המקרים בעלים של חברות ארנק אינם אנשים דלי-אמצעים, בלשון המעטה, ולכן ההיתכנות לאכוף את הוראות פקודת המסים באמצעות הליך אזרחי חלף הליך פלילי היא גבוהה במיוחד. מבחינת המדינה, יכול להיות בכך רווח כפול: גם חיסכון עצום של משאבים שנדרשים במסגרת ניהול הליך פלילי - וגם אפשרות ליצור מאזן הרתעה אימתני באמצעות כיסם של מפרי החוק.

המעבר של רשות המסים "מ-0 ל-100" בכל הנוגע לאכיפת הרפורמה של חברות הארנק צריכה להטריד כל אזרח שומר חוק ושוחר צדק. המדינה, מצוידת בסמכויות אכיפה נרחבות ומרתיעות, חייבת להשתמש במשורה בכוחה הרב ולהימנע מהתעמרות ויצירת תקדימים חמורים אך ורק למען יראו וייראו. טוב היה לו ברשות היו מפנימים שאת התותחים הכבדים אפשר לשמור למערכה האחרונה, אם בכלל יהיה בכך צורך.

הכותב הוא בעל משרד עורכי דין בתחום הצווארון הלבן ומספק שירות של ציות לתאגידים