איראן | ראיון

יו"ר ועדת החוץ של איחוד האמירויות: "איראן לא באחריותה של ישראל בלבד"

ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של האיחוד, מזהיר בראיון לגלובס מפני חזרה להסכם הגרעין ומאשים כי הקהילה הבינלאומית שלא נאבקת במשטר הרצחני באיראן אלא מאפשרת לו להתקיים ולשמור על יציבותו • "הסכם הגרעין נתן להם אור ירוק"

אבראהים ראיסי, נשיא איראן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour/WANA
אבראהים ראיסי, נשיא איראן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour/WANA

ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית (הפרלמנט) של איחוד האמירויות מזהיר בראיון לגלובס מפני חזרה להסכם הגרעין ומאשים כי הקהילה הבינלאומית מאפשרת למשטר הרצחני כדבריו באיראן להתקיים ולשמור על יציבותו במקום להיאבק בו עד חורמה.

הוא התייחס ישירות להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ואמר כי לקהילה הבינלאומית מעלה ומועלת בתפקידה בשמירה על שלום העולם והאיזור. לדבריו איראן מפרה כל העת את החוק הבינלאומי ומפרה את הריבונות של שכנותיה ללא הרף. זו לא אחריותה של ישראל בלבד, וגם לא של ארצות הברית או מדינות המפרץ, אלא של הקהילה הבינלאומית כולה שכן האיום הוא עולמי.

ד''ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו''ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ באיחוד האמירויות / צילום: אוניברסיטת רייכמן הרצליה
 ד''ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו''ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ באיחוד האמירויות / צילום: אוניברסיטת רייכמן הרצליה

"ראו מה המשטר באיראן עשה ללבנון לעיראק ולתימן, והעולם מאפשר להם את זה", אמר אל נועיימי. "הסכם הגרעין נתן להם אור ירוק לעשות כל מה שתרצה באיזור, חתרנות טרור והתערבות בעניינים הפנימיים של ארצות אחרות. וממשלו של ברק אובמה העניק להם את ברכת הדרך לכך ביחד עם מליארדי דולרים שהגיעו אליהם בשל ההסכם ודחפו אותם לבצע את מעשי הפשע הבינלאומיים שלהם. חזרה להסכם כפי שהיה ב-2015 תהיה אסון לאזור ולעולם כולו, ואיראן תקבל חיזוק וכמו הסכמה למדיניות הטרוריסטית שלה".

עם זה הוא ביקש לעשות אבחנה בין האוכלוסייה באיראן לבין המשטר - "המשטר הוא האשם הגדול, לא העם. והוא זה שמדרדר את מצבה של המדינה ופוגע בשלומן של כל מדינות האזור. אנחנו צריכים לעודד את העם האיראני בשאיפתו לחיים שלווים וטובים יותר".

"המלחמה הזו לא שלכם, היא של כולנו"

אל נועיימי השתתף בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן (הרצליה) שהתקיים לפני שבועיים, ובראיון לגלובס הדגיש כי הטרור הוא האיום העיקרי על שלום האיזור ועל שלומן של ישראל ושל איחוד האמירויות הנמצאות באותו צד של המתרס נגדו.

איחוד האמירויות לדבריו מחוייבת במיוחד למאבק הזה ביחד עם ידידותיה באזור ובעולם כולו, לרבות ישראל. "המלחמה הזו היא לא שלכם - היא של כולנו. אתם עושים כל כך הרבה מאחורי הקלעים, בואו נהיה שותפים ונלחם בזה יחדיו כמלחמה משותפת תוך שימוש בשפה משותפת כנגד הטרור המשותף למרות ובזכות הדת, שיכולה לחבר אותנו כמו שיכולה לנתק אותנו. עלינו לרתום מנהיגי דת אזוריים לנרטיב שלנו בכדי לשכנע את הציבור הרחב", אמר.

לדבריו שיפור במצב הכלכלי וקידום האוכלוסייה הוא נשק בדוק נגד הטרור, שמוצא לו יותר מאזינים בקרב אוכלוסיות עניות ומעוטות השכלה.

אל נועיימי העומד בראש מרכז בינלאומי הפועל נגד טרור ואלימות פוליטית ודתית באבו דאבי, האשים את המטיפים באסלאם הקיצוני ואת הפוליטיקאים המשתמשים בנימוקים דתיים לגיוס פעילי טרור, ולהצדקת מעשי הטרור שלהם. הוא מתח ביקורת ישירה על חמאס השולט על מערכת החינוך ברצועה ומשתמש בה כדי לחנך דורות שלמים לשנאה ולמאבק חסר תוחלת במקום לקדם את האוכלוסיה לעתיד טוב יותר.

לחימה בטרור היא לא אג'נדה פוליטית

ביקורת עקיפה יותר הוא העביר על הרשות הפלסטינית ומערכת החינוך שלה שלא מקדמת מספיק את רעיון השלום ובכך מרחיקה אותו. עם זה אמר כי אין להפסיק את המימון לאונר"א המפעיל חלק גדול מבתי הספר ברצועת עזה ובמחנות הפליטים הפלסטינים, למרות הביקורת על הארגון והחומר הנלמד בו. לדבריו אם אונר"א יפסיק לפעול גורמים קיצוניים ישתלטו על בתי הספר והמצב יהיה גרוע בהרבה.

"אנו חייבים לדאוג לכך שחומר הלימוד לא יקדם שנאה אלא קידום אחוה פיתוח ושאיפה לשלום ולכלכלה טובה יותר, וזה צריך להתחיל מגן הילדים.

אל נועיימי אך מתח ביקורת על הקולות הנשמעים כאילו הלחימה בטרור היא אג'נדה פוליטית. "לצערי כיום אנו שומעים על סיום הלחימה נגד טרור. ולצערי לפעמים פוליטיקאים משתמשים בלחימה בטרור בטענה שמדובר באג’נדה פוליטית ולא בהכרח. מדובר במלחמה עולמית כנגד איום שמאיים על כולנו ולא רק נגדכם. מה ששמעתי במהלך מתקפת הטרור על ארה"ב מגורמים שונים בעולם הערבי הוא אותו הנרטיב היום כשארה"ב נסוגה מאפגניסטן - 20 שנים אחרי וזה אומר דבר אחד- נכשלנו. נכשלנו במלחמה נגד טרור, נכשלנו במלחמה על הערכים, נכשלנו בפוליטיקה העולמית. אנחנו צריכים לבחון את האיום העולמי הזה ולבחון את מה שעשינו ומה שהיינו צריכים לעשות".