הגאות בשוק הדיור: אביסרור מחממת מנועים לקראת הנפקה בת"א לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל

אל גל ההנפקות בשוק הנדל"ן למגורים, עשויה להצטרף שחקנית נוספת - חברת הנדל"ן המשפחתית אביסרור, שהייתה מעורבת עד היום בהקמת פרויקטים הכוללים אלפי דירות • גם אמנון סלע, בעלי קבוצת אמנון מסילות, בוחן את הנפקת חברת סלע בינוי בבורסה

פרוייקט אביסרור  - רחוב פקיעין פינת רחוב בן גוריון

 כפר גבירול רחובות / צילום: תמר מצפי
פרוייקט אביסרור - רחוב פקיעין פינת רחוב בן גוריון כפר גבירול רחובות / צילום: תמר מצפי

הגאות בשוק הנדל"ן למגורים בישראל, שבאה לידי ביטוי בעליות חדות במניות חברות הענף ובמכירות שיא שרבות מהן מציגות, מעוררת את התיאבון לגיוס הון ראשוני (IPO) בבורסה בתל אביב לשחקניות נוספות מהענף, ובהן, ככל הידוע, חברת אביסרור (אביסרור משה ובניו), הבוחנת הנפקת מניות ראשונית. לגלובס נודע כי בעלת החברה, משפחת אביסרור, מכוונת לשווי חברה שינוע סביב כ-1.5 מיליארד שקל בהנפקה, במסגרתה עשויה החברה להנפיק כ-20%-25% ממניותיה.

אביסרור, שנוסדה בשנת 1978 על-ידי משה אביסרור, היא שחקנית משמעותית בשוק הבנייה למגורים בישראל. על-פי הנתונים המפורסמים באתר החברה, היא הייתה מעורבת עד היום בהקמת קרוב ל-700 פרויקטים הכוללים כ-16,750 דירות ב-18 ערים ברחבי הארץ. מנכ"ל החברה הוא אלי אביסרור, בנו של המייסד.

כיום בונה אביסרור בין היתר פרויקטים בבאר שבע, אשקלון, יבנה, רחובות, גדרה, באר יעקב ועוד. בחודשים האחרונים נודע כי החברה הייתה גם בין כמה חברות שזכו במכרז רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת קרוב ל-1,600 דירות באזור שדה דב שבתל אביב. לאביסרור גם פעילות בתחום המסחרי, והיא מחזיקה בשטחי מסחר ומשרדים ברחבי הארץ.

סלע בינוי בחנה בעבר כניסה לבורסה

חברה נוספת מענף הבנייה למגורים ששמה מוזכר בקשר להנפקת מניות אפשרית על רקע הגאות בשוק המגורים בישראל, היא חברת סלע בינוי מקבוצת אמנון מסילות שבשליטת אמנון סלע.

סלע בינוי בחנה כבר בעבר (טרם גל ההנפקות הנוכחי) אפשרות של גיוס חוב בבורסה המקומית, אולם בסופו של דבר מהלך זה לא יצא לפועל, וכאמור כעת, ככל הידוע, היא בוחנת אפשרות להנפקת הון ראשונית. ההערכות בשוק הן כי אם גיוס שכזה יתממש, הוא יתבצע לפי שווי חברה של כמה מאות מיליוני שקלים.

סלע בינוי, שנוסדה בשנת 2002 יוזמת פרויקטים למגורים ברחבי הארץ ובאתר החברה מציגה קרוב ל-50 פרויקטים הכוללים כ-5,500 דירות, וכן שטחי מסחר בהיקף של כ-100,000 מ"ר ביוזמתה. טפח מפעילותה של סלע בינוי נחשף כחלק משיתוף פעולה בתחום ייזום ובניית פרויקטים למגורים שיש לה עם חברת התיירות הבורסאית איסתא, שהתחיל במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. 

בתחילת השנה מכר סלע את השליטה בפעילות ההסעות והתחבורה הציבורית שבקבוצה, לידי חברת התשתיות והבנייה אלקטרה, תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל.

חלוצת גל ההנפקות - ריט אזורים

כאמור, אפשרויות ההנפקה שבוחנות אביסרור וסלע בינוי נעשות על רקע הגאות שחווה שוק הנדל"ן למגורים בישראל, המובילה עוד ועוד חברות בנייה להצטרף לזירת המסחר המקומית, ואשר כולל כבר קרוב ל-10 חברות נדל"ן שהצטרפו תוך חודשים ספורים לבורסה באמצעות גיוסי הון ואג"ח.

בין חברות הבנייה שכבר הצטרפו למסחר בגל ההנפקות האחרון נכללות אב-גד שבשליטת הח"כ וסגן השר לשעבר מיכאל רצון, רותם שני בראשות השותפים יהודה ידידיה ואבי טוריסקי, ואלמוגים של עמי בר משיח ומריו זוזל, שגייסו סכום בטווח של כ-30 עד 50 מיליון שקל כל אחת.

לצידן הצטרפו לזירת המסחר בתל אביב בגל הנוכחי בדרך של הנפקת אג"ח, גם חברת יובלים של איציק ברוך, שגייסה כ-100 מיליון שקל, וגלעד מאי של יואל יפרח שגייסה כ-40 מיליון שקל.

חלוצת הגל בענף ומי שאחראית על גיוס הסכום הגדול ביותר בין חברות הנדל"ן בגל ההנפקות הנוכחי, עד כה, היא ריט אזורים.

קרן הריט שיזמה חברת הנדל"ן שבשליטת היו"ר הרשי פרידמן גייסה כ-400 מיליון שקל בפברואר אשתקד, רגע לפני משבר הקורונה בשווקים, ושוויה לאחר ההנפקה הגיע לכ-620 מיליון שקל. מאז ההנפקה מנייתה טיפסה בכ-45%, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של יותר מ-900 מיליון שקל.

שוק ההנפקות בבורסה של תל אביב חווה התקררות משמעותית בתקופה האחרונה, כך שלא כל החברות מצליחות להשלים את הגיוסים שביקשו לבצע. גם במקרה של השלמת הגיוס, הוא נעשה בדרך כלל תוך הפחתת שווי משמעותית ביחס למחיר המקורי בו ביקשו בעלי החברות לבצע את ההנפקה.

הדוגמה האחרונה מהתחום הגיעה מהאחים דורון אביב ודפנה הרלב, שהחליטו לבטל את הנפקת חברת אביב נדל"ן שבבעלותם נוכח פערים שהוערכו בכ-20%-30% בין שווי החברה לפיו ביקשו לבצע את ההנפקה, לבין השווי לפיו היו מוכנים הגופים המוסדיים להשקיע בחברה.

חברה נוספת מהענף הצפויה לעמוד במבחן השוק בקרוב היא סופרין אחזקות, הפועלת בתחום של קבוצות הרכישה וייזום נדל"ן, שפרסמה בחודש אוגוסט טיוטת תשקיף על בסיסה היא מבקשת, על-פי ההערכות, לגייס כ-50-70 מיליון שקל, לפי שווי חברה שינוע בטווח של כ-160-180 מיליון שקל.