סייבר עובר ידיים: האב סקיוריטי רוכשת מעילדב את קומסק תמורת 70 מיליון שקל

בתום כעשור שבו לא היה שינוי מהותי בשוויה של קומסק, מוכרת עילדב השקעות את חברת אבטחת המידע הוותיקה, שבה החזיקה שבע שנים • הרוכשת, ספקית פתרונות הסייבר האב, מעריכה שלאחר השלמת הרכישה, הכנסותיה השנתיות של החברה הממוזגת יוכפלו לכ-250 מיליון שקל

הסייבר עובד ידיים / צילום: Shutterstock, ktsdesign
הסייבר עובד ידיים / צילום: Shutterstock, ktsdesign

שבע שנים לאחר שעילדב השקעות רכשה את חברת קומסק, היא מוכרת אותה להאב סקיוריטי (האב אבטחת מידע) תמורת 70 מיליון שקל. קומסק עוסקת במתן שירותי ייעוץ בתחום הסייבר ומפיצה מוצרים בתחום הסייבר ואבטחת המידע. לאחרונה השלימה פיתוח של מוצר חדש בתחום האוטומציה, המאפשר לדבריה לבצע בדיקות חסינות למתקפות מסוג DDoS (מניעת שירות).

מניות האב  ועילדב , הנסחרות בבורסה בת"א, נסחרו בעליות בעקבות הדיווח. הרוכשת, האב סקיוריטי, נסחרת בבורסה לפי שווי של 327 מיליון שקל. החברה נסחרה עד לאחרונה תחת השם ALD ועסקה בתחומי התוכנה והייעוץ. לפני מספר חודשים היא השלימה את מיזוג החברה הפרטית האב סקיוריטי לתוכה, ובכך נכנסה לתחום הסייבר. 

לאחר השלמת המיזוג, בעלי מניות האב החזיקו ב-51% ממניות החברה הציבורית. כיום חברת ויזריון של המייסדים אייל משה ואנדריי יארמנקו מחזיקה בכ-13.3%, כאשר כל אחד מהם מחזיק בנפרד בעוד 7.1%.

זרוע ההשקעות של חברת הביטוח AXA וקרן ourcrowd שהשקיעו בחברה בתחילת הדרך, מחזיקות ב-12.4% ו-5%, בהתאמה. הפניקס מחזיקה בכ-9.8% ממניות האב. לאחרונה נכנס להשקעה בחברה איש העסקים אבן צ'ארלס ניומן, שרכש בסוף אוגוסט מניות האב בשווי כ-17.8 מיליון שקל.

האב מספקת פתרונות סייבר במסגרת מחשוב ענן או שרתים, וכן פתרון "Hub on Chip" שהיא מגדירה כפתרון הגנת סייבר מוקטן ל-IoT (כרטיסי אשראי, מכוניות, מצלמות וכדומה). במצגת שפרסמה היא מציינת שמנועי הצמיחה המשמעותיים במוצרי החומרה שלה בשילוב מוצרי התוכנה הייחודיים - פלטפורמת ה- DDoS של קומסק ותוכנה אבטחה של ALD - לצד שירותי ייעוץ סייבר, כולם מתחברים "לשרשרת ערך אחת רציפה וסינרגטית".

"פוטנציאל משמעותי לסינרגיה"

העסקה לרכישת קומסק מתבצעת כאמור לפי שווי של 70 מיליון שקל, מתוכם 40 מיליון שקל במזומן וקרוב ל-9 מיליון מניות האב (כ-9% מההון) ששוויין כ-30 מיליון שקל. מתוך המניות שיוקצו לעילדב, כ-35% יופקדו בנאמנות לתקופה של 18 חודשים, כבטוחה לנכונות מצגיה במסגרת ההסכם.

עילדב ציינה בדיווח שלה לבורסה כי "עם השלמת העסקה, ובהתבסס על מחיר מניית האב הנוכחי, יתרת המזומנים, שווי מזומנים וניירות ערך סחירים של החברה צפויה לגדול ב-65-70 מיליון שקל". נכון להיום, קומסק שוכרת מעילדב משרדים בבני ברק ב-70 אלף שקל בחודש. נציין שלאחר המכירה, פעילותה היחידה של עילדב, שנסחרה טרם העסקה בשווי של 85 מיליון שקל, תישאר החזקה של 15% בחברת האשראי החוץ בנקאי מלרן, בשווי נוכחי של כ-51 מיליון שקל.

לפי הדיווח של האב, הוצגה לה הערכת שווי שנערכה על-ידי PwC ולפיה שוויה של קומסק נע בין 91-155 מיליון שקל. הרכישה תמומן מההון העצמי של האב ללא הלוואות, ולהשלמתה נקבעו מספר תנאים ובהם עמידה בקובננטים (התניות פיננסיות) של קומסק כלפי בנק מזרחי-טפחות, התפטרות חברי הדירקטוריון הנוכחיים של קומסק וכן שהחוב של קומסק לא יעלה על 30 מיליון שקל למעט הלוואות מבעלי מניות והון חוזר. הצדדים יוכלו לבטל את העסקה אם לא תושלם עד סוף נובמבר.

בהאב מציינים כי קומסק מספקת פתרונות בתחומי אבטחת אפליקציות, אבטחת ובדיקת קוד מקור, אבטחת תשתיות, אבטחת תקשורת ועוד. להערכת האב, ישנו פוטנציאל משמעותי לסינרגיה בין פעילותה לפעילות קומסק במגוון תחומים, בהם הרחבת סל המוצרים והשירותים, גידול בבסיס הלקוחות ועוד. כמו כן היא מציינת התייעלות תפעולית וחיסכון שצפויים להערכתה להוביל לשיפור בתזרים המזומנים ובתוצאות הכספיות של קומסק.

"לקורונה אין השפעה מהותית"

קומסק היא חברה ותיקה שהוקמה ב-1987. פעילותה מתבצעת באמצעות חברה בת להפצה וכן חברות בנות בהולנד ובאנגליה. בתחום ההפצה, היא מפיצה באופן לא בלעדי מוצרים של החברות צ'ק פוינט, פורטינט, תופין, קספרסקי ואחרות.

לפי קומסק, יש לה לקוחות גדולים (כולל חברות מרשימת Fortune 500) הפועלים במגוון מגזרים, בהם ממשל, בריאות, טלקום ופיננסים. נכון לסוף 2020 היא מעסיקה, לפי דוחות עילדב, 84 עובדים. מנכ"ל קומסק זה כשנתיים הוא אודי ארטל, בעבר בכיר בחברת מג'יק.

מנתונים שמפרסמת האב עולה כי הייתה הרעה בתוצאות קומסק ב-2020, ושיפור במחצית הראשונה של 2021. הכנסות החברה הסתכמו ב-2020 בכ-112 מיליון שקל, ירידה של 7.2% לעומת ההכנסות ב-2019. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הפך לשלילי בסך 499 אלף שקל, בעוד שב-2019 הוא היה חיובי בסך 3.5 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של 2021 נרשמה צמיחה של 11% בהכנסות קומסק והן הסתכמו ב-51.2 מיליון שקל, וה-EBITDA המתואם היה חיובי בסך 2.3 מיליון שקל, לעומת שלילי בגובה 4.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020. בתקופה המקבילה, החברה נפגעה ממשבר הקורונה, אך לפי הדוחות של עילדב למחצית הראשונה, "החל מהחציון השני של 2020, למשבר הקורונה אין השפעה מהותית על תוצאות הפעילות של קומסק".

האב מעריכה שלאחר השלמת הרכישה של קומסק, הכנסותיה השנתיות של החברה הממוזגת יוכפלו לכ-250 מיליון שקל. 

עשור ללא שינוי מהותי בשווי

עילדב רכשה כאמור את קומסק ב-2014 מידי בעל השליטה הקודם, ניסים בר-אל, תמורת 76 מיליון שקל, לאחר שחמש שנים קודם לכן הוא מחק את מנייתה ממסחר בבורסה בהצעת רכש ששיקפה לקומסק שווי של 65 מיליון שקל. המשמעות היא שלמעשה שוויה של קומסק לא השתנה מהותית לאורך למעלה מעשור, תקופה שבה חברות אבטחת סייבר אחרות רבות שגשגו ושווין צמח, על רקע הגידול המשמעותי בשוק אבטחת הסייבר וההבנה בצורך הגובר בפתרונות בתחום.

ייתכן שהסיבה לכך היא שלמרות צמיחה בהכנסות קומסק בתקופה שחלפה מאז שנרכשה על-ידי עילדב, הרווחיות שלה דווקא נשחקה. כאמור, ב-2020 הכנסות קומסק היו כ-112 מיליון שקל וה-EBITDA שלה היה שלילי בגובה 499 אלף שקל.

לעומת זאת, כשעילדב הודיעה על רכישת קומסק ב-2014, הכנסותיה השנתיות של קומסק (ב-2013) היו 80.4 מיליון שקל וה-EBITDA היה 12.6 מיליון שקל - כלומר, בזמן שההכנסות צמחו ב-39% ה-EBITDA דווקא התכווץ. גם אם ניקח את תוצאות המחצית הראשונה של 2021, שהיו משופרות לעומת 2020, ובהנחה של עונתיות שתוביל למחצית שנייה טובה יותר, עדיין כלל לא בטוח שה-EBITDA ב-2021 יהיה גבוה מזה שנרשם ב-2013.

מנכ"ל האב, אייל משה, אמר כי "קומסק היא חברת סייבר ואבטחת מידע ותיקה ומוערכת. יש סינרגיה גבוהה במיוחד בין החברות מה שיסייע לנו להגדיל בצורה משמעותית את האצת מכירת הפתרונות הייחודיים של שלנו בעולם".

רוני שטרנבך, בעל השליטה בעילדב ויו"ר קומסק, טוען כי האב "פיתחה טכנולוגיה שיכולה לשנות את הפרדיגמה של אבטחת סייבר. הפתרון שלהם זה הגביע הקדוש שמחפשות מדינות וארגוני ענק. השילוב בין החברות הוא יחודי וכולל עסקים מבוססים, חובקי עולם, יחד עם פוטנציאל צמיחה עצום על-גבי תשתית מכירות קיימת בכ-30 מדינות.

קומסק Comsec | תעודת זהות

עיסוק: מספקת פתרונות של אבטחת הסייבר ומפיצה מוצרים בתחום

היסטוריה: הוקמה ב-1987 על ידי ניסים בר-אל, ששלט בה עד מכירתה לעילדב. ב-2014 תמורת 76 מיליון שקל. קודם לכן הוא מחק אותה מהבורסה ב-2009 לפי שווי של 65 מיליון שקל. נרכשת כעת על-ידי האב סקיוריטי תמורת 70 מיליון שקל

נתונים: פועלת בארץ מבני ברק ובחו"ל. מעסיקה 84 עובדים (נכון לסוף 2020). תוצאות מחצית 1/2021: הכנסות - 51.2 מיליון שקל, EBITDA מתואם - 2.3 מיליון שקל