קרב האשמות בין המשרד להגנת הסביבה לקצא"א על רקע עסקת מד-רד

בחברה הממשלתית מאשימים כי במשרד הממשלתי עושים ככל שביכולתם לעכב את סקר הסיכונים שנדרש על מנת לקדם את הפרויקט להובלת נפט מהמפרץ הפרסי דרך ישראל לאירופה • מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה מכחישה

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

עסקת מד-רד עליה חתמה החברה הממשלתית קצא"א (חברת קו צינור אירופה אסיה) מול חברת מד-רד לנד ברידג', המשותפת לאמירתים ולישראלים להובלת נפט ממסוף אילת ים לים התיכון דרך שטח ישראל, מביאה לקרע ולקרב האשמות בין בכירי החברה הממשלתית לבכירי המשרד להגנת הסביבה.

לפני כשבועיים פנה יו"ר קצא"א ארז כלפון במכתב למנכ"לית המשרד להגנת הסביבה בנוגע למימוש ההסכם, ובו טען כי כחלק מהיערכות החברה למימוש ההסכם, ובהמשך לסקר סיכונים שבוצע היו מתוכננות מספר פגישות מקצועיות בין הצדדים, אלא שלטענתו אלה בוטלו "באופן חד צדדי על ידכם, בהוראת השרה להגנת הסביבה", נכתב בפתח המכתב, שממשיך מייד במה שיכול להיתפס כנזיפה למנהלי המשרד. "חובתכם כמשרד ממשלתי הינה לספק מעטפת של רגולציה ופיקוח וכל שכן לחברה ממשלתית", נכתב. עוד הוא הוסיף כי קצא"א השקיעה 15 מיליון שקל לצורך תוספות בטיחותיות במתקניה במסוף אילת.

עוד מציין כלפון כי בימים שקדמו לשליחת מכתבו, התקיים פורום מנכ"לים, שבו סוכם שעל המשרד "לשוב ולקיים שיח מקצועי עם החברה על מנת לדון בסקר הסיכונים שמשרדכם דרש ולסיים את הדיון אודותיו...כפי שדווח לי על ידי מנכ"ל החברה, עד כה לא הבעתם נכונות לחזור לדיון אודות סקר הסיכונים", המשיך כלפון שהתריע כי "כל עיכוב נוסף בתיאום הפגישות וקידום השיח המקצועי בנושא סקר הסיכונים, עלול לגרום לנזק כלכלי משמעותי לחברה ולמדינה ובנוסף לפגיעה ביטחונית ומדינית וכן לפגיעה ישירה בחוסנה האנרגטי של מדינת ישראל. למעלה מן הצורך יוער כי לנמל קצא"א" באילת חשיבות אסטרטגית בשכרה ובעתות חירום בפרט, והנמל מהווה נכס אסטרטגי למדינת ישראל", כתב כלפון.

המשרד להגנת הסביבה מוריד את הכפפות

בהתאם לקו הלוחמני של קצא"א, נראה כי גם במשרד להגנת הסביבה הורידו את הכפפות. במכתב תשובה ששלחה היום מנכ"לית המשרד גלית כהן לכלפון היא טוענת כי הטענות שעולות ממכתבו "לא נכונות ולא מקובלות".

לדבריה עד היום "קצא"א לא הגישה למשרד להגנת הסביבה מסמך סקר סיכונים מלא כנדרש, ולא פעלה בהתאם להנחיות שקיבלה מהמשרד". על כן היא טוענת כל עיכוב הינו באחריות קצא"א. כן היא כתבה שלהסכם מד-רד אין כלל חשיבות עבור הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל וכי הוא לא צפוי להשפיע עליו.

לגבי ההצטיידות באמצעי בטיחות טענה כהן במכתבה כי זו הייתה צריכה להתבצע ללא קשר לעסקה זו, וכי הצטיידות זו מתבצע באיחור של כחמש שנים. כהן אף מתחה ביקורת על עצם העסקה שנחתמה לדבריה "בחשאי" ומבלי התייעצויות מול גורמים רלוונטיים בישראל. "מוטב היה לקיים התייעצויות אלה בטרם הלכה קצא"א וקידמה את ההסכם בחשאי על כל הסיכונים הכרוכים בו, מאשר להציב את מדינת ישראל בעמדה לא נוחה מבחינה מדינית", כתבה לקראת סוף מכתבה.

יוער כי הסכם מד-רד הביא לביקורת ציבורית נרחבת נגד קיומו ככזה שעשוי לסכן את שוניות האלמוגים במפרץ אילת, ואת החיים הימיים באזור בכלל. שר האנרגיה לשעבר (ובעת חתימת ההסכם) יובל שטייניץ, הודה כי הוא כלל לא היה מודע לחתימה על ההסכם טרם חתימתו.