בכנסת מקדמים: כפר ורדים תקבל (שוב) הטבות במס

על פי הצעת החוק יימחק אחד מהקריטריונים ל"יישוב מוטב" שתושביו זכאים להטבות במס, הקובע כי הוא משוייך לאשכול סוציואקונומי 8 ומטה, כך שגם יישובים אמידים יוכלו ליהנות מההטבות • בדו"ח שהוגש על ידי נציגי האוצר והמשפטים נמתחה ביקורת על כך שהטבות המס ניתנו ליישובים חזקים ולכן פגעו ביישובים חלשים הסמוכים להם

כפר ורדים / צילום: פאול אורלייב
כפר ורדים / צילום: פאול אורלייב

הצעת חוק של ח"כ מיכל שיר לשינוי הקריטריונים להטבות במס שהונחה על שולחן ועדת שרים לחקיקה צפויה לקבל את אישור הוועדה ביום ראשון ולעבור לקריאה טרומית. על פי הצעת החוק יימחק אחד מהקריטריונים ל"יישוב מוטב" שתושביו זכאים להטבות במס, הקובע כי הוא משוייך לאשכול סוציואקונומי 8 ומטה, כך שגם יישובים אמידים השייכים לאשכול 9 יוכלו ליהנות מההטבות. ח"כ שיר כותבת בדברי ההסבר לחוק כי "התכלית היא למנוע עזיבתם של תושבים אמידים ואף למשוך תושבים אמידים שגרים במרכז הארץ אל אזורי פריפריה".

לגלובס נודע כי להצעת החוק יש "מסלול ירוק" ואף נמצא לה כבר מקור תקציבי באוצר. מדובר ב-25 מיליון שקלים בשנה שיוענקו ליישובים שיוחזרו למסלול ההטבות כתוצאה מחקיקה רטרואקטיבית החל מיולי האחרון. בכנסת טוענים כי מאחורי הקלעים מי שהפעיל לחץ לשינוי הקריטריונים, הוא יו"ר מועצת כפר ורדים, אייל שמואלי, שהמועצה שלו נגרעה מהטבות המס בחודש יולי האחרון לאחר שוועדת כספים לא האריכה את תוקף הוראת השעה המוארכת מדי שנה מאז 2015 ומעגנת הטבות במס לעשרות יישובי פריפריה.

בדו"ח שהוגש אז לחברי הוועדה על ידי נציגי האוצר והמשפטים נמתחה ביקורת על כך שהטבות המס ניתנו ליישובים חזקים ולכן פגעו ביישובים חלשים הסמוכים להם. "הוראות המעבר שימרו את הטבות המס ביישובים באופן שמחליש את אפקטיביות הטבות המס עבור תושבי היישובים שלהם הטבת המס מיועדת, ובכך סטו מכוונת המחוקק ומתכלית החוק, שכן מתן הטבות המס ביישובים חזקים מחלישה את האטרקטיביות של יישובים חלשים הסמוכים להם, ובכך חותרת תחת המטרה שלשמה נוצרו הטבות המס מלכתחילה, תוך הגדלה של עלויות הטבות המס.. מטעמים אלו, משרד האוצר ורשות המיסים לא ראו הצדקה כלכלית בחלופה של הארכת הוראות המעבר כשזו עלתה בדיונים בוועדת הכספים, וגם הצוות אינו רואה בחלופה זו, גם לו הייתה אפשרית, ככזו שנכון לקדמה".

בהיעדר הארכת הוראת השעה כאמור ועד שתובא חקיקה מתוקנת, בינתיים הגישה שיר תיקון לחוק שיאפשר למרות הביקורת בחוק את המשך ההטבות במס גם ליישובים חזקים ואמידים הנמצאים בפריפריה. ביום ראשון תתכנס ועדת שרים לחקיקה והחוק צפוי לקבל את תמיכת השרים בדרך אל המליאה. גם את החוק הקודם שלה בנושא הצליחה שיר להעביר בהצלחה בוועדת כספים, כאשר דרשה להשוות את הטבות המס שמקבלת עכו לאלו שמקבלים תושבי נהריה. אז פעלה שיר כח"כ מטעם הליכוד בתיאום עם ראש עיריית עכו שמעון לנקרי כדי להטיב עם עירו שנפגעה מההטבות שקיבלה נהריה לעומתה. אגב, אז יחד עם עכו נכנסו אז 16 יישובים שזכו "על הדרך" להטבות.