ברגע האחרון: הצעת חוק למניעת השבתת הממשל הפדרלי עברה

בדקה התשעים נמנעה השבתת הממשל בחצות: אושרה הצעת חוק להשאיר את מימון הממשלה עד תחילת דצמבר • ההצבעה על הצעת חוק התשתיות של ביידן נדחתה למועד מאוחר יותר

הקונגרס של ארצות הברית / צילום: Shutterstock
הקונגרס של ארצות הברית / צילום: Shutterstock

הבית התחתון בקונגרס אישר הצעת חוק להשאיר את מימון הממשלה עד תחילת דצמבר, ובכך להימנע מהשבתת הממשלה בחצות (ה'). ההצבעה עברה בתמיכת 254 חברי קונגרס ובהם כמה עשרות רפובליקאים מול 175 מתנגדים. בהמשך הלילה, הנשיא ג'ו ביידן חתם על ההצעה ובכך אישור את מימון הממשל הפדרלי עד ה-3 בדצמבר.

בנוסף להמשך המימון של הממשל, שמנע כאמור את "כיבויו" שהיה מוביל לסגירת משרדים פדרליים, החוק "יסייע למימון פליטים אפגנים וכן תקצוב לסיוע לנפגעי אסונות אקלים כגון סופות ושריפות שאירעו בארה"ב בחודשים האחרונים", אמר מנהיג רוב הסנאט צ'אק שומר.

בתוך כך, המחוקקים הדמוקרטים דחו למועד מאוחר יותר את ההצבעה על הצעת חוק התשתיות של הנשיא ביידן בהיקף של 1.2 טריליון דולר בסנאט. ההצבעה הייתה אמורה להתבצע אמש, אך היא נדחתה כדי שהדמוקרטים יוכלו להתגבר על ההתנגדויות הקיימות במפלגה ולאסוף תומכים לחלקים עיקריים בהצעה. המנהיגים הדמוקרטים נאבקים בנושא זה גם מול הפרוגרסיבים במפלגתם, שאמרו שהם לא יצביעו לתשתיות לפני שיגיעו להסכם על תקציבים שיחזקו את הכיסוי של מדיקייר, יעניקו חופשות רפואיות בתשלום, יגדילו את התמיכה בילדים וביוזמות חינוך שונות וכן יגדיל תקציבים להתמודדות עם משבר האקלים.

"הרפובליקאים עושים משחקים פוליטיים שיכולים להוביל לקטסטרופה"

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, מתחה ביקורת נוקבת על ניסיונות הרפובליקאים לחסום את הניסיונות להעלאת תקרת החוב. "הרפובליקאים עושים משחקים פוליטיים שיכולים להוביל לקטסטרופה כלכלית".

סאקי נקבה בשמם של כמה מחוקקים בביקורתה במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "הסנטור ריק סקוט, וזו ציטוט אמיתי שלו, כתב בטוויטר: 'זה הולך להיות כיף, הולך להיות לי כל כך כיף'. הוא כתב את זה על תקרת החוב... הסנאטור קווין קרמר כתב: 'זה די כיף לצפות', והסנאטור קורנין אמר אתמול שהרפובליקאים ישתמשו בכל כלי העומד לרשותם כדי להאט את הדמוקרטים בניסיון שלהם להעביר את העלאת תקרת החוב לבדם".

סאקי הבהירה כי מה שהבית הלבן מנסה לעשות כעת זה להמשיך ללחוץ ולא לוותר על הניסיונות הדמוקרטים. "הרפובליקאים צריכים לעשות את המעשה האחראי ולהגן על מלוא הביטחון הכלכלי והקרדיט שיש לארצות הברית, כפי שנעשה ב־80 השנים האחרונות", אמרה סאקי.