צוות מיוחד יענה על השאלה מדוע מחירי הירקות והפירות בארץ כל-כך גבוהים

שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר החקלאות עודד פורר חתמו היום על כתב מינוי לצוות שיבדוק ויגבש המלצות בעניין פערי התיווך לצרכן בנושא תוצרת חקלאית • הצוות יגיש לשרים את המלצותיו עד 31 בפברואר 2022

מדפי ירקות בסופרמרקט. מי בשרשרת האספקה גורף את הרווח הכי גדול? / צילום: תמר מצפי
מדפי ירקות בסופרמרקט. מי בשרשרת האספקה גורף את הרווח הכי גדול? / צילום: תמר מצפי

מדוע מחירי הפירות והירקות בישראל גבוהים מדי? מי בשרשרת האספקה גורף את הרווח הכי גדול, ואיפה הכשל? על כל השאלות הללו שמטרידות את מרבית הציבור הישראלי אמור להשיב בקרוב צוות מיוחד שהקימו משרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות.

שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר החקלאות עודד פורר חתמו היום (א') במשרד האוצר, על כתב מינוי לצוות אשר יבדוק ויגבש המלצות בעניין פערי התיווך לצרכן בנושא תוצרת חקלאית.

בראש הצוות יעמוד המנהל הכללי של משרד הכלכלה, ד"ר רון מלכא, ויהיו חברים גם המנהלת הכללית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נעמה קאופמן-פס; ממלאת-מקום הממונה על התחרות, מיכל כהן; וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, עדי חכמון.

תפקידי הצוות יהיה לערוך ניתוח של שרשרת האספקה של פירות וירקות, בחינת חסמים וכשלי שוק שעלולים להביא לפגיעה בצרכן, לרבות פערי תיווך בהפצת תוצרת חקלאית של פירות וירקות או רווחיות חריגה לאורך שרשרת האספקה שלהם, וככל שיימצאו כשלי שוק או חסמים או רווחים חריגים בכל אחת מחוליות שרשרת האספקה, הצוות ימליץ לשרים על פעולות נדרשות לשיפור התחרות במקטעים אלה.

בנוסף מוסמך הצוות לתת המלצות אחרות בנושא הורדת יוקר המחיה של פירות וירקות.

הצוות רשאי לזמן כל גורם הנראה לו רלוונטי להשמיע דבריו בפני הוועדה ולהיעזר ביועצים מטעמו, ויגיש לשרים את המלצותיו עד ל-31 בפברואר 2022.

הרפורמה בחקלאות שמקדם שר האוצר אביגדור ליברמן תפסה את מרב תשומת-הלב הציבורית בתוך שלל הרפורמות הנכללות בחוק ההסדרים של תקציב 2022-2021. הרעיון העומד מאחוריה פשוט: להוריד את מחירי הפירות והירקות באמצעות הורדת מכסים והרחבה ניכרת של יבוא תוצרת חקלאית לישראל. התוכנית כוללת הפחתת המכסים על פירות וירקות בהדרגה בחמש השנים הקרובות, ובמקביל תמיכה בחקלאים ומענקים לטובת חדשנות.

באוצר טוענים כי הרפורמה לא נועדה לחסל את החקלאות בישראל אלא להפך - לחזק אותה, אלא שהחקלאים לא קונים את ההסברים והכריזו מלחמת חורמה על הרפורמה. הרפורמה, שמהווה את "רפורמת הדגל" של שר האוצר ליברמן, עברה בחוק ההסדרים בצורה חלקית. החלק היותר מדובר שלה, יבוא פירות וירקות, עבר תוך שינויים מעטים (סבסוד נוסף לחקלאים בפריפריה).