לשכת ראש הממשלה: ניסיון החיסול בקפריסין – פיגוע טרור איראני

מידע מודיעיני שהגיע מישראל הביא למעצרו של שכיר חרב סמוך לבניין בו מצויים משרדיהם של אנשי עסקים ישראלים • לשכת רה"מ: "מדובר באירוע טרור שכוון ע"י איראן נגד אנשי עסקים ישראלים המתגוררים בקפריסין. אין מדובר באירוע פלילי, וטדי שגיא לא היה היעד למתקפה"

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום
טדי שגיא / צילום: יונתן בלום

ניסיון חיסול של איש העסקים והמיליונר הישראלי טדי שגיא המתגורר בקפריסין נמנע בזכות מידע מודיעיני שהגיע למשטרה המקומית. המידע שהגיע מישראל הביא למעצרו של שכיר חרב סמוך לבניין שבו מצויים משרדיהם של אנשי עסקים ישראלים. שגיא, ששהה באי, יצא מקפריסין מיד כשהוזהר בידי השלטונות.

שגיא מתגורר בין השאר בקפריסין, שם הוא מחזיק באשרת זהב המוקנית לו בשל הונו ובשל השקעותיו באי. לפי פרסומים בתקשורת בקפריסין, המשטרה המקומית עצרה אזרח אזרי, המחזיק גם בדרכון רוסי, ובחיפוש בכליו נמצאו אקדח ומשתיק קול.

מקבוצת טדי שגיא נמסר: "מדובר באירוע טרור איראני - שסוכל. היעד לחיסול איננו טדי שגיא אלא ישראלים בקפריסין. מצער שקל כל-כך לפרסם מידע שגוי ולפגוע בשמו של אדם". 

הודעת לשכת ראש הממשלה באשר לאירוע ההתנקשות שסוכלה בקפריסין, מתיישרת עם גרסתו של שגיא. הלשכה פרסמה היום (ב') כי "בניגוד לחלק מהפרסומים אמש בנוגע לאירוע בקפריסין, אבקש להבהיר, בשם גורמי הביטחון, כי מדובר באירוע טרור שכוון על-ידי איראן נגד אנשי עסקים ישראלים המתגוררים בקפריסין. אין מדובר באירוע פלילי, ואיש העסקים טדי שגיא לא היה היעד למתקפה". 

חילוקי דעות בקרב גורמי הביטחון 

עם זאת, בדיקת גלובס העלתה כי יש חילוקי דעות גם בקרב גורמי הביטחון אודות האירוע. לפי אחד מגופי הביטחון הרלוונטיים לאירוע, אין מדובר בדרך פעולה איראנית שגורה, ולא נמצאו עקבות מובהקים לטהראן. גוף ביטחון שני העריך כי מדובר באירוע הקשור לסכסוכים עסקיים, אם כי לא פסל את האפשרות שאין מדובר בשגיא אלא באנשי עסקים ישראליים אחרים בקפריסין.

בגוף השלישי האחראי להודעת ראש הממשלה, הכיוון ברור בהרבה - איראן כחלק מהמאבק החשאי נגד ישראל ביקשה לפגוע ביעדים ישראלים, כפי שעשתה כלפי אניות בבעלות ישראלית. לפי ההערכה הזו, הגזרה החשאית מתחממת עם חילופי השלטון בטהראן, ובין השאר מדובר בעין תחת עין, כלומר חיסולים של ישראלים בנקמה על חיסול איראנים בכירים, דוגמת חיסול מדען הגרעין פכריזאדה המיוחס לישראל.

הנחרצות של הודעת לשכת בנט מעידה אולי כי אכן נמצאה ראיה מרשיעה אמיתית למעורבות האיראנית, אך כאמור לא כל הגופים משוכנעים בכך עד הסוף.