מרקל בנאום אישי: "הגדירו את חיי במזרח גרמניה כ'מטען עודף'"

הקנצלרית היוצאת, שהודיעה כי תפרוש לגמלאות אחרי שתיווצר קואליציה, נשאה נאום בעיר האלה שבמזרח גרמניה לשעבר, בו מתחה ביקורת על הגישה של רבים כלפי המזרח לשעבר וכלפיה • לדבריה, תהליך האיחוד מחדש של גרמניה, שהחל רשמית ב-3 באוקטובר 1990, עדיין נמשך

אנגלה מרקל. ''האם יש שני סוגים של גרמנים ואירופאים?'' / צילום: Associated Press, UNTV
אנגלה מרקל. ''האם יש שני סוגים של גרמנים ואירופאים?'' / צילום: Associated Press, UNTV

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נקטה היום (א') נימה אישית, נדירה, בנאום שנשאה לרגל יום האיחוד-מחדש של גרמניה. הקנצלרית היוצאת, שהודיעה כי תפרוש לגמלאות אחרי שתיווצר קואליציה שתוכל לשלוט בגרמניה לאור תוצאות הבחירות האחרונות, נשאה נאום בעיר האלה שבמזרח גרמניה לשעבר, שכלל ביקורת על הגישה של רבים כלפי המזרח לשעבר, וכלפיה. חלק מכלי התקשורת בגרמניה הגדירו את הנאום "האישי ביותר של הקנצלרית" עד כה.

על רקע מה שנתפס כ"התנשאות" מערב-גרמנית כלפי תושבי המזרח לשעבר, אמרה מרקל כי "גיוון והבדלים בין אנשים אינם איום לדמוקרטיה, אלא הוכחה לחופש הקיום" במדינה דמוקרטית. "אבל האם זה לא המקרה שאנשים מהדור שלי מהרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (מזרח גרמניה לשעבר) צריכים להוכיח שהם שייכים למדינה המאוחדת אפילו שלושה עשורים אחרי האיחוד?" תהתה.

מרקל ציטטה מתוך פרסום רשמי של קרן אדנאואר של המפלגה השמרנית, הבית הפוליטי שבו צמחה אחרי נפילת החומה, ושאותה הובילה לניצחון בארבע מערכות בחירות ברציפות מאז 2005. מרקל היא חריגה פוליטית במפלגה, בתו של כומר לותרני במפלגה קתולית, אשה במפלגה גברית ותושבת לשעבר של מזרח גרמניה במפלגה שעיצבה את מערב גרמניה. בפרסום נכתב כי היא נכנסה למפלגה בגיל 35 "עם כל המטען העודף של חייה הקודמים ב-GDR". כיצד ניתן להגדיר את חייה עד אז תחת הדיקטטורה המזרח גרמנית כ"מטען עודף" שצריך להיפטר ממנו, תהתה הקנצלרית היום.

"הכל השתנה: הפוליטיקה, העבודה, החברה"

מרקל הבהירה כי אינה אומרת את הדברים כדי להתלונן באופן אישי על אפליה, וגם שהיא "לא אומרת את הדברים כקנצלרית גרמניה". "אני אומרת את הדברים כאחת מ-16 מיליון התושבים הגרמנים שחיו בעבר ב-GDR", אמרה והבהירה כי ההתייחסות לחיים במזרח גרמניה כ"מטען עודף" היא שגויה, למרות שהיא נפוצה מאוד בתקשורת ובפוליטיקה הגרמנית.

היא ציינה כי בעוד האיחוד מחדש היה "חלק" בעבור תושבי מערב-גרמניה, שבעבורם החיים ברובם נמשכו כרגיל, למי שגר במזרח לשעבר האיחוד-מחדש היה זעזוע דרסטי, שבו "הכל השתנה: הפוליטיקה, העבודה, החברה". רבים, אמרה, מצאו את עצמם במבוי סתום, ללא יכולת הסתגלות למצב החדש. "חוויות וסיפורים כאלה הם גם חלק מההיסטוריה שלנו", אמרה מרקל מול קהל שכלל את כל הפוליטיקאים הבכירים בגרמניה, נציגי כנסיות וממערכת המשפט.

מרקל המשיכה וציטטה דיווח אחר שפורסם בעיתון "די ולט", שבה שיבח אותה עיתונאי על החלטותיה במשבר הפליטים. העיתונאי כתב כי היא הוכיחה "שלמרות שלא נולדה כזו, היא למדה להיות גרמנית ואירופית". מרקל פנתה לקהל ותהתה "לא נולדה גרמנית אלא למדה להיות כזו? לא נולדה אירופית אלא למדה להיות כזו? האם יש שני סוגים של גרמנים ואירופאים?".

בהמשך הנאום אמרה מרקל כי יש לשבח את "האומץ" של תושבי מזרח גרמניה לשעבר שהפילו את הדיקטטורה וכי תהליך האיחוד מחדש של גרמניה, שהחל רשמית ב-3 באוקטובר 1990 ושמצויין כחג לאומי בגרמניה, עדיין נמשך.