מי צריך מימון המונים? פיפלביז בדרך לבורסה עם הפסדים והערת עסק חי

פלטפורמת מימון ההמונים מבקשת להנפיק לפי שווי של 250 מיליון שקל • פיפלביז הפסידה 24 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות • בין בעלי המניות: שידורי קשת וביזפורטל • המייסדים יהיו זכאים למענק מבוסס מניות בשווי 25 מיליון שקל כל אחד אם עד סוף 2026 יגיע השווי למיליארד שקל

פיפלביז / צילום: אתר החברה
פיפלביז / צילום: אתר החברה

למרות ההיחלשות שמורגשת באחרונה בגל הנפקות ההון הראשוניות (IPO) בבורסה בת"א, עם דחייה וביטולן של כמה הנפקות, וחיתוך אגרסיבי במחיר ההנפקות שכן יוצאות לפועל, חברות חדשות ממשיכות לעשות דרכן לזירת המסחר המקומית. האחרונה שבהן היא פלטפורמת מימון ההמונים פיפלביז.

במסגרת פעילותה, החברה מאפשרת למיזמים מתחומים שונים לגייס כספים מן הציבור כנגד הקצאת ניירות ערך (מניות או איגרות חוב) של אותם מיזמים למשקיעים, במתווה של מימון המונים הוני (Equity Crowdfunding) וללא חובת פרסום תשקיף.

לקראת גיוס של כ-50 מיליון שקל שמבקשת פיפלביז לבצע, לפי שווי חברה של כ-250 מיליון שקל "לפני הכסף", היא מפרסמת טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה. זו חושפת כי בדומה לחברות טכנולוגיה אחרות הניצבות בלב גל ההנפקות הנוכחי, גם פיפלביז מבקשת להגיע לבורסה כשהיא במצב פיננסי מאתגר.

פיפלביז נושאת הערת "עסק חי" ושלל הערות רואי חשבון נוספות בדוחותיה, בהן הפניית תשומת לב המשקיעים להפסדיה המשמעותיים, המצטברים ל-24 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות (2018-2020). כן מפנים רואי החשבון את תשומת לב המשקיעים לגירעון בהון ובהון החוזר ולתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת.

בשורה העליונה, הכנסותיה של פיפלביז בשלוש השנים האחרונות צמחו מכ-1 מיליון שקל ב-2018, עד ל-5 מיליון שקל ב-2019 ואשתקד עמדו על כ-6 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של השנה הנוכחית הכנסות החברה עלו ביותר מ-20% והגיעו לכ-4 מיליון שקל והפסדיה עמדו על סכום דומה (כ-4 מיליון שקל) - סכום המשקף צמצום של כ-30% לעומת הפסדי המחצית המקבילה.

 
  

עמלה של 10% מהגיוס

פיפלביז, המפעילה כאמור פלטפורמה אינטרנטית לגיוס מימון (בעיקר הון וגם חוב) למיזמים שונים, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, הוקמה בשנת 2015 על ידי צמד היזמים הצעירים (בני 31), המשמשים כמנכ"לים משותפים - אור בן נון ואורן המבורגר (אין קשר למשפחת המבורגר מהראל). את הנפקתה מובילות חברת החיתום אקסטרה מייל של מוטי בן משה וגלעד שמעוני ואר.אי. חיתום של רועיי אייזנמן.

נכון למועד התשקיף, החברה מאפשרת למיזמים לגייס מימון באמצעות הפלטפורמה
בשלושה אפיקים עיקריים: גיוס ציבורי במתווה של מימון המונים הוני; גיוס פרטי
במתווה של מועדון משקיעים; וגיוס המשלב את שתי החלופות הללו.

לפי הנתונים שפיפלביז מציגה, עד כה היא צברה כ-37 אלף משתמשים רשומים - פרטיים, עסקיים ואחרים, וגייסה באמצעות הפלטפורמה שלה קרוב ל-130 מיליון שקל עבור 59 מיזמים, באמצעות 79 גיוסים שונים. עיקר הסכום (119 מיליון שקל) גויס באפיק הוני, והיתרה באפיק חוב (אג"ח) כאשר כל הגיוס באפיק זה נעשה עבור מיזמים בתחום הנדל"ן.

בין הבולטות מהמגייסות באמצעות פיפלביז היא מזכירה את Innocam שהונפקה בבורסה בקנדה, Cannibble הנמצאת בתהליכי תשקיף בבורסה האוסטרלית, NeuroSense שסיימה סבב Pre-IPO בבורסה בניו-יורק וחברת Spetz שנמצאת בהליך הנפקה בקנדה. עוד היא מזכירה את רשת קפה נמרוד, שנמצאת בהליך פירוק בהשפעת משבר הקורונה.

המודל העסקי של פיפלביז מבוסס על עמלה של כ-10% מסך כל גיוס שהושלם באמצעות הפלטפורמה, וכן היא גובה סכום קבוע מכל מיזם לטיפול בבקשת הגיוס ודמי שימוש שנתיים עבור השימוש במערכת שלה.

בהתאם להוראות רשות ני"ע, כל מיזם ראשי לגייס סכום מקסימום של עד 6 מיליון שקל בשנה, והיקף ההשקעה של המשקיע מוגבלת בהתאם להכנסותיו.

כמו בהנפקות רבות קודמות, גם צמד יזמיה של פיפלביז מתכננים שידרוג נאה בתנאי העסקתם לאחר ההנפקה, עם שכר חודשי של 83-63 אלף שקל לכל אחד, וכן הטבות ותמורות נוספות. שני המייסדים גם יהיו זכאים למענק מבוסס מניות בשווי של 25 מיליון שקל כל אחד אם עד לסוף שנת 2026 יעמוד שווי החברה על מיליארד שקל.

החזקות תמורת שירותי מדיה

צמד המייסדים צפויים להישאר בעלי השליטה בחברה גם לאחר ההנפקה, יחד עם קרן בן נון - אימו של אור בן נון, המשמשת כסמנכ"לית פיתוח עסקי. בנוסף בין בעלי מניותיה של פיפלביז לאחר ההנפקה צפויים להיות כמה גופי תקשורת מוכרים, שקיבלו את החזקותיהם בעיקר כנגד שירותי מדיה שהעניקו לה. בראשם ניצבת קבוצת המדיה שידורי קשת, וכן אתר האינטרנט הפיננסי ביזפורטל, חברת כנען מדיה פרסום ועוד - מולם נחתמו הסכמי פרסום בחודשים האחרונים.

שמה של שידורי קשת, הבולטת מבין המוזכרים, כבר נחשף כבעלת מניות בכמה חברות טכנולוגיה הנכללות בגל ההנפקות הנוכחי בבורסה, בין היתר ליברה (ביטוח), סייברוואן (אוטוטק) ואיוונטר המציעה פלטפורמה למכירת כרטיסים לאירועים איוונטר, שהנפקתה לא הושלמה.

בדומה להשקעות הקודמות של קשת, גם בפיפלביז, כאמור, חלק משמעותי מהתמורה לשירותי הפרסום שלה ושל יתר הגופים המפרסמים מוענק כעסקת ברטר - קבלת מניות תמורת מתן זמן ושטחי פרסום במדיות שלה (ערוץ טלוויזיה ואתרי אינטרנט). בסך הכול מדובר בסכום של כמה מיליוני שקלים.

עוד עולה מטיוטת התשקיף, כי תהליך הגיוס של פיפלביז מתחיל מפנייה ממיזמים המעוניינים לגייס בסיועה, התקשרות בינה לבין המיזם לאחר הבדיקות הנדרשות, פרסום המיזם בפלטפורמה ופתיחת חשבון נאמנות ייעודי עבורו. אז, הציבור מגיש הצעות להזמנות ניירות הערך המוצעים של המיזם והכספים מועברים אליו כנגד הקצאת ניירותה ערך שהוצעו לציבור. לאחר השלמת הגיוס המיזם מחויב להעביר למשקיעים דיווחים שוטפים.

במבט קדימה, פיפלביז שואפת "להמשיך לבסס ולהוביל את תחום מימון ההמונים בישראל וכן, להרחיב את פעילותה לשווקים נוספים במדינות אירופה, צפון אמריקה ואוסטרליה, בהן שוק מימון ההמונים ההוני מוערך בכ-2 מיליארד דולר נכון לשנת 2021".

גל ההנפקות דעך

כאמור, התקררות משמעותית נרשמת בתקופה האחרונה בגל הנפקות האקוויטי הנוכחי, ואחרי חודשי פעילות אינטנסיביים לא מעטים, בסיכומו של חודש ספטמבר הצטרפו לבורסה רק חמש חברות חדשות שהשלימו גיוסי הון ראשוניים וגייסו יחד סכום של כ-140 מיליון שקל. זאת גם בהשפעת מיעוט ימי המסחר בשל חגי תשרי.

מדובר בחברת בוליגו, העוסקת בתחום הנדל"ן בארה"ב, ובארבע חברות טכנולוגיה - אימפקס, המפתחת פלטפורמה לאיסוף מידע על שימוש במוצרי צריכה ארוזים, טונדו סמארט, המייצרת ומשווקת בקרי תאורה לניהול ושליטה ביישומי עיר חכמה, גרופ 107, המפתחת ומשווקת תוכנה למסחר בני"ע וכן מפתחת הרחפנים איירובוטיקס, אחרי שנכשלה בניסיון ההנפקה שלה באוגוסט.

בחודש אוגוסט הושלמו בבורסה שש הנפקות של חברות חדשות, שגייסו יחד כ-850 שקל, ובסך הכול בשנה החולפת בוצעו בשוק ההון המקומי למעלה מ-100 גיוסי הון ראשוניים, בגל ההנפקות הגדול ביותר שנרשם בבורסה בתל אביב מאז תחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת.