"המדינה אישרה מענקים ועכשיו לוקחת אותם בחזרה. אבל בסוף, הקורונה גם הביאה איתה דברים טובים"

רונית שוסטרמן • בת 42, גרה במודיעין, נשואה+2 • בעלת "המצנצנת" - התססה החמצה ושימור של ירקות ופירות והעברת סדנאות • "אנחנו מאריכים את חיי המדף של הירק או הפרי שאנחנו אוהבים. זה נושא שלם, מעגלי, שחשוב לי להעביר הלאה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

רונית שוסטרמן, בעלת ''המצנצנת'' / צילום: שירן שוסטק
רונית שוסטרמן, בעלת ''המצנצנת'' / צילום: שירן שוסטק

בשעות הבוקר המוקדמות, רונית שוסטרמן מיהרה להגיע למשק חקלאי איתו היא עובדת באופן קבוע. רגע לפני שהתאנים נעלמות מהשטח עד הקיץ הבא, היא ביקשה לרכוש את התאנים האחרונות לעונה, כדי שתוכל לשמר אותן ולהתגעגע לעונה החמה גם בעוד כמה חודשים, כשהימים הקרים והגשומים יהפכו לרוטינה. שוסטרמן היא, למעשה, "המצנצנת".

ב-2019, רגע לפני שהקורונה טלטלה את העולם, שוסטרמן שהייתה עד אז מתאמת הפקה, החליטה לצאת לדרך משלה ולהקים עסק סביב אהבה ארוכת שנים. היא מעבירה סדנאות, מלמדת על שיטות לשימור ירקות ופירות באמצעות התססה, החמצה והכנת ריבות, וגם מוכרת את התוצרת שלה. "משהו בער בי - רציתי להעביר הלאה את הידע שגדלתי עליו. אצלנו בבית, זאת הייתה שגרה. אבא שלי וסבתא שלי עשו את זה. הוא היה שולח אותנו למסוק זיתים, והוא היה מחמיץ אותם. סבתא שלי הייתה רוקחת ריבות. כשעברתי לגור לבד, אלו הטעמים שרציתי לשחזר. ביקשתי מתכונים והחייתי בעצמי את המסורת הזו. כשאבא שלי נפטר, הייתה נקודת תפנית בחיים שלי. רציתי להעביר את הידע הזה הלאה".

התססה, שהפכה להיות פופולרית במיוחד בשנים האחרונות, נחשבת לבריאה מאוד. שוסטרמן החלה להעמיק מקצועית בנושא שהכירה בילדותה, ושכללה את המסורת המשפחתית. "הבנתי שהנושא עצמו לא רק מרגש אותי, אלא חיוני תזונתית", היא אומרת. "היצור הביתי הוא חלק משמעותי מזה, בוודאי כאשר אני מעדיפה שהילדים שלי יאכלו אוכל מזין, שאני יודעת מה הרכיבים שלו, וידידותי לסביבה. אני כמעט ולא מייצרת פסולת בעסק שלי, הצנצנות שאני משתמשת בהן מותאמות לשימוש מחדש. גם עונות השנה הן חלק מרתק בזה: כל עונה מביאה איתה את הירקות שתמצאי רק בעונה; אבטיח, מנגו, ועוד. אני לוקחת עונה ומשמרת אותה בצנצנת. יש כאן גם משהו מאוד רומנטי ונוסטלגי. אנחנו מאריכים את חיי המדף של הירק או הפרי שאנחנו אוהבים. זה נושא שלם, מעגלי, שחשוב לי להעביר הלאה".

איך הקורונה השפיעה על הטרנד והעסק?
"המודעות בארץ הולכת וגדלה. המון מסעדות כבר מתסיסות לבד, והרבה אנשים רוצים ללמוד על זה ולהתנסות. הקורונה הביאה אנשים לבלות יותר זמן במטבח, לייצר בעצמם ריבות, לחמים ועוד. העסק שלי קם ממש זמן קצר לפני הקורונה, והמצב הזה אילץ אותי לעשות סדנאות בזום. בתחילת התקופה הזו, היה בי פחד. כשהתחיל התהליך של 'מה עושים עכשיו', החלטתי גם להתחיל לעשות משלוחים של דברים שאני מייצרת - ריבות, פירות מותססים.

"כלכלית, זה נע-ונד. עד התקופה שהבנתי מה אני עושה, היה קושי. אחר כך, הסתגלתי למצב והצלחתי לשמור על איזון. מלבד הסדנאות, אני מוכרת לשתי מעדניות, ובקורונה נולדו קבוצות רכישה שאני עובדת איתן. את המענקים שקיבלתי מהמדינה, אני צריכה להחזיר עכשיו. הם אישרו מענקים ועכשיו הם לוקחים אותם בחזרה. קיבלתי שלושה מענקים, ואת כולם מבקשים עכשיו בחזרה. בסוף, הקורונה גם הביאה איתה דברים טובים. זה גרם לאנשים לחשוב על איך לשרוד ומה לעשות הלאה באופן טוב יותר. אני מתכננת להמשיך עם הסדנאות ולהפיץ את הבשורה. צריך לצמוח מתוך המשבר הזה, למרות הקושי והחששות". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il