מעצרים והחרמת ציוד: כך פוצצה המשטרה הפגנה לא-אלימה של קומץ פעילי סביבה בת"א, עוד לפני שהתחילה

14 פעילי תנועת "המרד בהכחדה" הגיעו הבוקר למחות מול הנהלת בנק הפועלים ברחוב רוטשילד בת"א, וכעבור דקות ספורות הגיעו כ-10 שוטרים ואנשי יס"מ למקום, ביצעו מעצרים ופוצצו את ההפגנה • רעות עיני, פעילה שנכחה בשטח: "זו אגרסיביות שלא ראינו מעולם בשום פעילות שלנו"

כוחות המשטרה מפנים את המפגינה שטיפסה על חזית הבניין / צילום: תנועת ''המרד בהכחדה''
כוחות המשטרה מפנים את המפגינה שטיפסה על חזית הבניין / צילום: תנועת ''המרד בהכחדה''

פעילי האקלים של תנועת "המרד בהכחדה", ניסו לקיים הבוקר (ד') פעילות מחאה קטנה מול סניף בנק הפועלים, אך דקות בודדות לאחר שהגיעו למקום, עוד בטרם החלו להפגין, הגיעו שוטרים למקום, פוצצו את המחאה, עצרו ארבעה פעילים והחרימו מצלמות, צבעי פנים וציוד.

פעילי המרד בהכחדה ביקשו למחות על החלטתו של הבנק להעניק מימון לפיתוח של מאגר נפט חדש בשם "שננדואה" במפרץ מקסיקו, בזמן שמדענים מזהירים כי המשך השקעות בסקטור הדלקים המאובנים, יפגע ביכולתן של המדינות לעבור לאנרגיות מתחדשות ולהיאבק בהתחממות הגלובלית.

הניסיון של תנועת "המרד בהכחדה" למחות מול סניף בנק הפועלים הבוקר, מצטרף לקמפיין חדש של קואליציית ארגוני הסביבה "כסף נקי" שהחל אתמול, במסגרתו קוראים פעילי האקלים לציבור למחות נגד ההחלטה של בנק הפועלים לממן פיתוח מאגר נפט שיקבע עובדות שימוש בדלקים מאובנים (פחם, נפט וגז) בשטח לאורך שנים רבות.

לפי הפרסומים בתקשורת, הבנק ישקיע כ-125 מיליון דולר בפיתוח מאגר הנפט, לצד גופים נוספים ובהם מזרחי טפחות, מנורה מבטחים, הפניקס, מיטב דש ועוד. הפעילים, אמנם, מתמקדים בשלב זה בבנק הפועלים. במסגרת המחאה, החלו הפעילים לשלוח אתמול הודעות לווטסאפ האישי של מנכ"ל הבנק, דב קוטלר, ומקצתם החליטו לקיים היום פעילות מחאה מול הבנק.

כ-10 שוטרים ואנשי יס"מ על פחות מ-20 פעילים

לסניף המרכזי בו יושבת הנהלת הבנק ברחוב רוטשילד בתל אביב, הגיעו הבוקר 14 פעילי סביבה הדוגלים באי אלימות, בהם אמניות המכונות "המקוננות", אשר לבושות בשחור לבן ופניהן צבועות, במטרה לקיים מיצג מחאה שקט. הפעילים ניסו לטפס באמצעות סולם ללוגו הבנק, בכדי לתלות מעליו שלט, אך כעבור דקות בודדות הגיעו כ-10 שוטרים ואנשי יס"מ, חלקם על אופנועים למקום, ביצעו מעצרים ופוצצו את המחאה.

כוחות המשטרה מפנים את המפגינים / צילום: תנועת ''המרד בהכחדה''
 כוחות המשטרה מפנים את המפגינים / צילום: תנועת ''המרד בהכחדה''

לדברי הפעילים, השוטרים הורידו באלימות את הפעילה היחידה שטיפסה על מרפסת בה נמצא לוגו הבנק בחזית הבניין, חטפו מצלמה מפעיל בן 17 שעמד בסמוך ועצרו אותו ופעילים נוספים. בבנק הפועלים טוענים שלא הזמינו את המשטרה למקום, וכלל לא ידעו על הניסיון למחות תחת סניף הבנק.

רעות עיני, פעילת המרד בהכחדה שנכחה בשטח, מספרת לגלובס כי "הגענו לרוטשילד, והעלנו את הסולם כדי לעלות מעל הלוגו של בנק הפועלים. רק פעילה אחת עלתה, הגיעו מיד 10 שוטרים על אופנועים, עלו לשם בעצמם והתנהגו באלימות כלפי הפעילה. היה שם תלמיד כיתה י"ב בן 17 שהגיע לשם לצלם והם עצרו אותו באלימות רבה, משכו לו בשיער ולקחו לו את המצלמה. הוא בסך הכל היה בצד ולא עשה שום דבר".

"הם לא נתנו לנו להפגין, לקחו לנו את כל הציוד, עצרו פעילים שלנו שלא עשו כלום", הוסיפה עיני. "היחידה שהצליחה לעשות משהו, לטפס מעל הלוגו, לא הצליחה אפילו לתלות שם שלט. זו אגרסיביות שלא ראינו מעולם בשום פעילות שלנו. בפעמים קודמות, גם אם חיכתה לנו משטרה במקום, לפחות נתנו לנו להפגין. כאן זה לא קרה".

"ההשקעות האלו מובילות לחורבן ולמוות"

גם לאחר שמשטרת ישראל פיזרה את הפעילים מהמקום מבלי שהצליחו לקיים את מחאתם, ארבעה פעילים נלקחו לתחנת המשטרה, כאשר השוטרים המשיכו לפעול באזור מול הנותרים. שלושה מפגינים עוכבו במקום, כאשר לפי הפעילים, המשטרה עקבה אחרי שני פעילים שישבו בבית קפה סמוך, וביצעה חיפוש בתיקיהם. לפעילה אחרת, חיפשה המשטרה ברכב, ולדברי הפעילים "הפכו אותו, רוקנו אותו לחלוטין". בנוסף, החליטה המשטרה להחרים את צבעי הפנים של אמניות המרד בהכחדה, וגם את המצלמות של הפעילים.

עמיר לבנה, פעיל המרד בהכחדה שהגיע למחות במקום, מסביר כי "הם עושים נזק לא נורמלי. הם לא מקשיבים לכלכלנים, הם לא מקשיבים למדענים, לא מקשיבים לרוחות המנשבות בעולם. באנו למחות ולהסביר שההשקעות האלו מובילות לחורבן ולמוות. רצינו להראות לעוברים ברחוב את האבל שאנחנו מרגישים על המצב של כדור הארץ בעקבות זה ששוב ושוב משקיעים במאגרי נפט וגז".

עו"ד אמנון קרן מהקליניקה לצדק סביבתי ולהגנה על זכויות בעלי חיים באוניברסיטת ת"א, המייצג את המפגינים, מסר: "תפקידה של המשטרה הוא לאפשר מחאה אזרחית גם מול גופים כלכליים חזקים, ולא להתייחס לכך כאירוע שיש לסכל בכוחות מתוגברים. לא ברור כיצד דווקא מי שכל מבוקשם למחות על משבר האקלים ולהתריע מפני האסון הסביבתי והחברתי שכבר סביבנו, מצאו עצמם חשודים בסיכון שלום הציבור, במנותק מהמציאות. נכון לשעה זו שוחרר עצור קטין, ושלושה אחרים עדיין נחקרים".

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה.