רשות החשמל | בלעדי

"אפשר להזמין חשמל ירוק?": הצעד החדש של רשות החשמל

כשברקע הרפורמה במשק החשמל שכוללת ריבוי שחקנים ותעריף משתנה רשות החשמל תפרסם בקרוב רשימת עקרונות מנחים להתייעלות השוק: כך למשל מספקים יוכלו להציע ללקוחות חשמל שיוצר באנרגיות מתחדשות בלבד, ותתאפשר הקמה של מתקני ייצור ואגירה ללא מכסות

יואב קצבוי / צילום: צילום מסך מתוך ועדת הכלכלה של הכנסת
יואב קצבוי / צילום: צילום מסך מתוך ועדת הכלכלה של הכנסת

רשות החשמל מפרסמת קול קורא לקראת אסדרה שלא נעשתה מעולם של כללים רוחביים לפעילותם של מתקני ייצור חשמל בכל הטכנולוגיות, בדגש על אנרגיות מתחדשות ומתקני אגירה. לפי הצפי של משרד האנרגיה השנה נצליח ככל הנראה להגיע ליעד ייצור החשמל שנקבע לסוף 2020 - ייצור של 10% מהחשמל בישראל מאנרגיות מתחדשות. עם זאת התחום סובל מחוסר ודאות, דבר שמקשה על שחקנים חדשים לפעול בו, ועל אלה הקיימים להבין את הרגולציה והכללים. השינוי בשוק הוא תולדה של הרפורמה במשק החשמל, שבמסגרתה נקבע כי חברת החשמל תיפרד מהמונופול בשוק, כדי להכניס יצרניות חשמל פרטיות.

לצורך המהלך חברת חשמל מכרה ומוכרת תחנות כוח שברשותה, כשבמקביל נכנסות לשוק עוד ועוד יצרניות חשמל מאנרגיות מתחדשות בדגש על אנרגיה סולארית. בעתיד הלא רחוק ייצור החשמל ייכנס למעין מאגר משותף אותו תנהל החברה הממשלתית החדשה "נגה" (חברת ניהול המערכת). במקביל גם ייכנסו לשוק ספקיות חשמל, שיימכרו לצרכנים הביתיים חשמל ויתחרו בחברת החשמל. בחודשים האחרונים קיבלו כ-20 חברות רישיון לאספקת חשמל. נזכיר כי צעד זה נעשה לאור שינוי משמעותי נוסף בשוק והוא ביטולו המתקרב של התעריף האחיד של מחיר החשמל, כך שבעתיד התעריף יושפע ממחיר ייצור החשמל.

נזכיר כי צעד זה נעשה לאור שינוי משמעותי נוסף בשוק והוא ביטולו המתקרב של התעריף האחיד של מחיר החשמל, כך שבעתיד התעריף יושפע ממחיר ייצור החשמל.

כדי להסדיר את התחום, בדגש על ענף האנרגיות המתחדשות, תפרסם בקרוב רשות החשמל רשימת עקרונות, וזאת אחרי תהליך הקול הקורא. עם זאת כבר כעת ניתן להצביע על קווי היסוד הבסיסיים של אותם עקרונות. כך למשל תתאפשר הקמה של מתקני ייצור ואגירה ללא מכסות וללא צורך להמתין לפרסום הליך כזה או אחר על ידי הרשות. המתקנים שיוקמו יוכלו למכור את כל החשמל המיוצר בהם במסגרת השוק הסיטונאי או למספקים פרטיים. בנוסף המספקים (חברות פרטיות) יוכלו מצידם לראשונה להציע לצרכנים חבילות המבוססות על אנרגיות מתחדשות, דבר אשר יאפשר לצרכנים לקחת חלק פעיל במעבר מדלקים מזהמים לאנרגיות מתחדשות. כמובן ש"חבילות" מסוג זה יהיו מוגבלות בכמות, בשל כושר הייצור הנמוך יחסית כיום מאנרגיות מתחדשות.

בנוסף, האסדרה המוצעת תאפשר לכל מתקן ייצור בכל טכנולוגיה לקום ולפעול לשם מכירת אנרגיה במסגרת השוק הסיטונאי או מכירת חשמל לצד ג', בפרט מספקי חשמל פרטיים. המכירה במסגרת השוק הסיטונאי תהיה במחירי שוק משתנים, כאשר מעבר לכך המתקנים יהיו זכאים לתשלומי זמינות בשעות שיא ביקוש, זאת בין היתר על מנת לעודד הקמה של מתקני אגירה.

מ"מ יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי, מסר לגלובס, כי "האסדרה המוצעת נועדה לקדם שתי מטרות משמעותיות של הרשות לשנים הקרובות - שילוב משמעותי של אנרגיות מתחדשות ומתקני אגירה מבוזרים, וקידום שוק חשמל תחרותי ויעיל, לרווחת כלל הצרכנים. אנו מזמינים את הציבור להגיב לקול הקורא ולקחת חלק בעיצוב משק החשמל העתידי".