הילדים שלכם סוחרים בקריפטו? אתם עלולים לשמוע בקרוב מרשות המסים

קטינים חייבים לדווח לרשות המסים על הכנסות שעולות על 82 אלף שקל בשנת המס • אי-דיווח על הכנסות ממימוש רווחי מטבעות קריפטו ואי-תשלום המס כנדרש עלולים להיחשב כהעלמת הכנסה, ולסבך את בעל המטבע בפלילים • אז איך תוכלו לדעת אם הילד פעיל בשוק הקריפטו? גלובס עושה סדר

מטבעות קריפטו. אין כל דרך לדעת כמה קטינים מחזיקים כעת בארנקים דיגיטליים / צילום: Shutterstock, 1maksim1
מטבעות קריפטו. אין כל דרך לדעת כמה קטינים מחזיקים כעת בארנקים דיגיטליים / צילום: Shutterstock, 1maksim1

למשרדה של עורכת דין אינגה אייזנברג המתמחה במיסוי הגיע לאחרונה אדם בוגר בשנות ה-40 לחייו לצורך פגישת ייעוץ שתואמה מראש. האיש הגיע יחד עם בנו, נער בן 16, ומהר מאוד התברר שהלקוח לא היה האב - אלא הנער. האב גולל בפני עורכת הדין סיפור לפיו בנו הקטין סוחר במטבעות וירטואליים מזה תקופה וכעת הוא הבעלים של מטבעות בשווי עשרות אלפי שקלים. פגישת יעוץ המס, הייתה למעשה עבור הנער הקטין.

הסיטואציה הזאת, שבה קטינים סוחרים במטבעות קריפטו ומחזיקים ארנקים דיגיטליים, לעיתים בשווי של עשרות ואף מאות אלפי שקלים, כבר לא חריגה במחוזותינו. עורכי דין שונים מעידים כי נתקלו בסיטואציה בה הגיעו הורים עם ילדיהם הצעירים לפגישות ייעוץ כדי להבין את היבטי המס של פעילות הסחר במטבע של ילדיהם.

הנער שהגיע למשרדה של אייזנברג סיפר שהוא חלק מקבוצת טלגרם בה חברים מאות קטינים החולקים מידע על סחר במטבעות קריפטוגרפיים, והם בעלי מטבעות מסוגים שונים. כיום, היות ואין חובות דיווח על החזקת מטבעות דיגיטליים (חובה שרשות המסים ניסתה להכניס לחוק ההסדרים המתגבש ללא הצלחה) אין כל דרך לדעת כמה קטינים מחזיקים כעת בארנקים דיגיטליים, ולכן לא ידוע מה היקף התופעה, אך גורמים הפועלים בתחום המטבעות הוירטואליים טוענים שמדובר בתופעה נפוצה וצעירים רבים פועלים בזירת הקריפטו.

לדברי עו"ד (חשבונאית) אינגה אייזנברג ממשרד אייזנברג שנער ושות', המתמחה במיסוי, צווארון לבן ואיסור הלבנת הון, "במקרים רבים הוריהם של הקטינים כלל אינם יודעים שילדיהם הקטינים פעילים בתחום. בני הנוער של היום, שהם דיגיטליים מתמיד, אינם מתעניינים כלל בהיבטים חוקיים למיניהם, אינם משתפים את משפחתם בפעילות, וההורים - לא מעלים על דעתם לשאול או לבדוק במה עוסק ילדם, בין היתר על בסיס העובדה שלילד כלל אין חשבון בנק".

כשרשות המסים נכנסה לתמונה

הבעיה מתחילה כשרשות המסים נכנסת לתמונה ומחפשת את ההכנסות העלומות בזירת הקריפטו. ברשות המסים הכריזו בשנים האחרונות על מאבק נגד העלמות המס וההכנסות תוך שימוש בשוק הקריפטו. ישראלים רבים שמחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין, קיבלו בשנים האחרונות מכתבי דרישה לדיווח על כל נכסיהם והכנסותיהם, כאשר לחלקם אין נכסים מלבד אותו ארנק דיגיטלי, וכן נעשו פניות לבורסות למסחר במטבעות קריפטוגרפיים בישראל ובעולם על-מנת לקבל מידע על ישראלים הסוחרים במטבעות אלה. כך לאט לאט מקלפת רשות המסים את מעטה החשאיות מעל השוק הסמוי ומתגלים הפועלים בו.

"השלכות המס במקרים אלה הן כמובן מורכבות יותר מהמקרים הרגילים. בעוד שרשות המסים רשאית לפתוח תיק מס לקטינים, ברור שאם תוצא שומה, ההורים יהיו אלה שיאלצו לטפל בנושא, וככל הנראה לשאת בתשלומי המס, ככל שיהיו", אומרת עו"ד אייזנברג.

אז מהם הסימנים לפעילות פיננסית של קטין? וכיצד ניתן לפעול לאחר שמגלים שהילד שלכם מחזיק הון קטן בארנק דיגיטלי?

כיצד הקטינים נכנסים למסחר הוירטואלי? 

אחת השאלות שהורים שואלים את עצמם היא איך יכול קטין לקנות מטבע וירטואלי כמו ביטקוין כששווי השוק שלו כיום עומד על מעל 52 אלף דולר? רבים לא מודעים לעובדה כי בשוק הקריפטו ניתן לקנות פחות ממטבע. הרבה פחות. "אין כל חובה לרכוש ביטקוין שלם ב-52 אלף דולר. ניתן בהחלט לרכוש פחות מכך, אפילו פרומיל המטבע. כך, למשל, בסכום של 52 דולר ניתן לרכוש 0.001 ביטקוין, ויש רבים שעושים זאת. מדובר בסכומים שכמעט כל נער או נערה יכולים להשיג", מסבירה עו"ד אייזנברג. "כל צעיר יכול לפתוח חשבון בפלטפורמה למסחר או קריפטו בורסה, שהיא אחת הפלטפורמות למסחר במטבעות קריפטוגרפיים, להשתמש בכרטיס אשראי של אחד ההורים, ולרכוש 0.00065 ביטקוין".

מעבר לכך, מוסיפה עוה"ד אייזנברג, "לנערים ונערות רבים יש חשבונות בנק מגיל צעיר, ואפילו כרטיסי אשראי. לקטינים אלה הפעילות במטבעות קריפטוגרפיים פשוטה אף יותר".

לרוב פתיחת חשבון בפלטפורמה לפעילות סחר במטבעות וירטואליים (קריפטו) בארץ או בחו"ל מחייבת בהצגת תעודה מזהה. ואולם לדברי אייזנברג, "לא בכל הפלטפורמות קיימת הקפדה על תהליך הזיהוי ושמירה על הכללים או דרישות רגולטוריות. לאחר פתיחת החשבון, הילד יכול להתחיל לסחור בפלטפורמה, לקנות ולמכור מטבעות".

האם יש חובת דיווח וחבות מס על הרווחים ממטבעות דיגיטליים?
אחד הצעדים הדרמטיים שביקשה רשות המסים לעגן במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2021-2022 היה החלת חובת דיווח על החזקת מטבע וירטואלי בשווי של 200 אלף שקל ומעלה או שעלות רכישתו הייתה 200 אלף שקל ומעלה, וזאת בין אם המטבע מוחזק ישירות על ידי המדווח או באמצעות ילד שגילו אינו עולה על 18. ההצעה ירדה מהפרק וכרגע לא מחויבים הפועלים בשוק לדווח על עצם ההחזקה במטבע וירטואלי. עם זאת, אין זה אומר שאין חובות דיווח וחבות במס.

עוד אייזנברג מסבירה, כי "אומנם, סוגיית הדיווח על החזקת מטבעות וירטואליים עדיין לא הוכרעה, אך קיימות חובות נוספות לא פחות חשובות. כך, למשל, לרוב ההורים לא יודעים, וכך גם ילדיהם, כי מעבר ממטבע למטבע יחשב כמכירה וחייב בתשלום מס הכנסה, וכמובן בדיווח. מעבר ממטבע למטבע (המרת מטבעות) עלול להביא איתו גם הפסדים, שבהם ניתן לעשות שימוש".

היבט נוסף, לא פחות חשוב, שיש לקחת בחשבון, מתייחס לפעולות סחר עבור אחרים. אייזנברג: "במקרים מסוימים, הילדים משתתפים במסחר באמצעות חבריהם הבגירים יותר ומקבלים בתמורה לשירותים אחוזים (עמלה), שגם היא תחשב להכנסה בידי הקטין ויש צורך לבצע דיווח לרשות המסים".

עמדת הרשות באשר למיסוי הפעילות באמצעי תשלום דיגיטליים היא כי המשקיעים במטבעות הדיגיטליים מחוייבים במס רווחי הון בגובה 25%, כל עוד פעילותם אינה עולה לכדי עסק. במקרה שהפעילות עולה כדי עסק יחויב העוסק במס דו שלבי כחברה או במס שולי לפי מדרגות המס ליחיד.

אי-דיווח על הכנסות ממימוש רווחי מטבעות וירטואלי או מהמרה למטבע אחר ותשלום המס כנדרש עלולים להיחשב להעלמת הכנסה, ולסבך את בעל המטבע בפלילים.

האם קיימות דרישות רגולטוריות נוספות? 

עו"ד אייזנברג: "קיימות דרישות רגולטוריות אחרות שאף הן עלולות לחול על הקטינים שמפעילים את עמודי הטלגרם או משתמשים בפלטפורמות למסחר עבור אחרים. כך, למשל, רשות שוק ההון עשויה לדרוש החזקת רישיון מיוחד לצורך סחר במטבעות או רשות ניירות ערך תבקש להציג רישיון למתן ייעוץ בהשקעות".

קטינים (עד גיל 18) חייבים בהגשת דיווח לרשות המסים על ההכנסות שעולות על 82 אלף שקל בשנת המס (נכון לשנת המס 2020).

 איך מגלים אם הילד פעיל בשוק הקריפטו? 
מטבע הדברים, הדבר הראשון והישיר שהורה יכול לעשות כדי לדעת האם ילדו פעיל בשוק הקריפטו הוא לשאול אותו אם הוא מעורב בתחום או חבריהם עוסקים בכך. מעבר לכך, צריך לפקוח עין ואוזן.

אייזנברג: "שימו לב לסימנים: האם הם מדברים על הנושא מעת לעת, האם הם מגלים ידע פיננסי שאינו מתאים לגילם, האם לפתע יש ברשותם חפצי ערך ממקור לא ברור, האם יש להם משיכה טבעית לטכנולוגיה והם חובבי מתמטיקה ומחשבים אך מסתירים מהו בדיוק העיסוק?".

באשר לנערים ונערות שיש להם חשבון בנק וכרטיס אשראי ממליצה אייזנברג לבדוק מעת לעת את הפעילות בחשבון ולשים לב במיוחד לרכישות בחו"ל, באנגלית, או מבתי עסק בלתי מזוהים ולעקוב אחר האפליקציות והאתרים בהם גולשים ילדיכם.

"אם הנער/ה מבקשים אשראי מההורים, או שיש לכם ההורים חיוב בכרטיס האשראי בחו"ל שאינכם יודעים מה טיבו ושם שאינו מזוהה זאת כמובן נורת אזהרה. בקשו לראות את המכשיר הנייד והאפליקציות המותקנות בו. הקנו לילדים חינוך פיננסי מגיל צעיר והסבירו שמדובר בתחום מסוכן ושחובה שיהיה מבוגר אחראי ותשאלו את עצמכם האם אתם בעצמכם עוסקים בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים ובכך מלמדים את ילדכם הקטינים מבלי להתכוון לכך".