כך ייראה הפרויקט הפוטו-וולטאי הצף הגדול בישראל

50 אלף פאנלים סולאריים, 23 מגה וואט, חשמל שיספיק ל-3,000 בתי אב: מחר צפוי להיחנך פרויקט פוטו-וולטאי צף במאגר הבונים שמשותף לשיכון ובינוי אנרגיה (40%) ואגודת מי חוף הכרמל • צפי ההכנסות ל-25 שנה הוא 225 מיליון שקל

המתקן הצף במאגר הבונים / צילום: באדיבות שיכון ובינוי אנרגיה
המתקן הצף במאגר הבונים / צילום: באדיבות שיכון ובינוי אנרגיה

מחר (ה') צפויות שיכון ובינוי אנרגיה ואגודת מי חוף הכרמל לחנוך את המתקן הפוטו-וולטאי הצף הגדול בישראל, שיהיה בעל כושר ייצור של 23 מגה וואט. מדובר במאגר הבונים שבשטח השיפוט של המועצה האזורית חוף הכרמל. מאגר הבונים הוא מאגר חדש למים מושבים לייעוד חקלאי בשטח כולל של כ-450 דונם. המאגר הוא בעל קיבולת של כ-3.3 מיליון מ"ק ומכיל מים מושבים שלישוניים אשר יגיעו אליו ממט"ש ניר עציון מצפון, וממערכת המים של מי חוף הכרמל מדרום.

לפי מצגת של שיכון ובינוי אנרגיה היא התקשרה בחוזה למכירת חשמל מהמאגר עד לשנת 2046, קרי ל-25 שנה. עלות ההקמה של הפרויקט נעה סביב 77-80 מיליון שקל סך הכל, כאשר הצפי הוא להכנסות שנתיות כוללות (של שתי השותפות) של 8-9 מיליון שקל, כך שלאורך כל התקופה, קרי 25 שנה מדובר בהכנסות צפויות של 225 מיליון שקל. המימון בפרויקט ניתן על ידי בנק דיסקונט.

המתקן הפוטו-וולטאי הצף על מאגר הבונים הוא בהספק של 23 מגה וואט, וצפוי לספק את צריכת החשמל לכ-3,000 בתי אב. הפרויקט מכיל כ-51,500 פאנלים והוא משתרע על פני 160 דונם מים נטו. הפרויקט יחובר לרשת החשמל במסגרת האסדרה לקביעת תעריף למתקנים פוטו-וולטאים על גבי גגות ומאגרים אשר אינם נכללים במכסה הזוכה בהליכים התחרותיים.

אגודת המים "מי חוף הכרמל" היא אגודת מים שיתופית חקלאית הנמצאת בבעלות של 19 מושבים וקיבוצים באזור. שיכון ובינוי אנרגיה שייכת לקבוצת שיכון ובינוי.

"החברה תמשיך להקים שורה ארוכה של פרויקטים בתחום האנרגיה"

בין הפרויקטים הבולטים של שיכון ובינוי אנרגיה ניתן למנות את תחנת הכוח הפוטו-וולטאית הגדולה בישראל בצאלים (120 מגהוואט), תחנת הכוח התרמו-סולארית באשלים (110 מגהוואט עם יכולת אגירה באמצעות מלח מותך בהספק של כ-MWh 500), פרויקט אגירה שאובה בגלבוע (300 מגה וואט עם יכולת אגירה בהספק של כ- 3,000 MWh), תחנת הכוח רמת חובב (גז טבעי) שהיא התחנה הפרטית הגדולה בישראל (כ-1,150 מגוואט).

יו"ר ומנכ"ל הקבוצה, תמיר כהן מסר, כי "מדובר בפרויקט חדשני אשר מאפשר לשיכון ובינוי להביא לידי ביטוי את הידע, הניסיון, והמקצועיות באופן המיטבי". לדבריו "החברה תמשיך להקים שורה ארוכה של פרויקטים בתחום האנרגיה וזאת בהתאם לתוכנית האסטרטגית הקובעת כי תחום האנרגיה הוא אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר בשנים הקרובות".

מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה, אלון רווה, הוסיף: "שיכון ובינוי גאה לעמוד בחזית מהפכת הדו-שימוש שמוביל משרד האנרגיה. השלמת הקמת המתקן הסולארי הצף הגדול בישראל בהיקף של 23 מגוואט בשיתוף עם אגודת מי-חוף הכרמל, מצטרפת למעל 1,000 דונם של קרקעות חקלאיות שהגשנו למדינה לצורך הקמת מתקנים סולאריים על שטחים חקלאיים מעובדים, ולמאות אתרים בהם אנו מקדמים מתקנים לאגירת אנרגיה בשיתוף מושבים קיבוצים ויישובים חקלאיים בישראל".