לא רק העלאת מס רכישה: גם דירות Airbnb על המוקד של שקד, ליברמן ואלקין

השרים נפגשו לקביעת מדיניות הדיור הממשלתית • ההערכה היא כי מס הרכישה של המשקיעים יחזור לרמות של כחלון מ-2015 - 8% • עוד על הפרק: בעלי דירות Airbnb עם מעל למאה לינות בשנה ישלמו מס תיירות

איילת שקד, שרת הפנים / צילום: יוני קלברמן
איילת שקד, שרת הפנים / צילום: יוני קלברמן

שרי האוצר, הפנים והשיכון נפגשו היום (א') לקביעת מדיניות הדיור הממשלתית, שמיועדת למתן את עליית מחירי הדירות. בבסיס המדיניות צפויים לעמוד האצת הליכי התכנון, הגדלת היצע הדירות והקשחת המדיניות כלפי משקיעי הנדל"ן, באמצעות העלאת המס המוטל עליהם.

במרכז הדיון, תמריץ שלילי בדמות דרישת תשלום לארנונה כפולה מקרקעות פרטיות שלא בונים עליהן כך שבעלי הקרקעות יזדרזו לבנות. דרישה זו היא תחליף לחלופות קודמות, שהציעו בעבר להטיל על בעלי הקרקעות המשתהים בבנייה מס רכוש. חלופות אלה נתקלו בבעיות שונות ולא מומשו לבסוף. 

בנוסף על הפרק, לאשר בחוק את האפשרות למכור דירה ולא לשלם מס רווח הון בתנאי שהמוכר קונה בית בתוך 12 חודשים ולא 24 חודשים כפי שנהוג היום.

השרים דנו גם בהעלאת מס הרכישה. הערכה היא כי באוצר מעוניינים להעלות את מס הרכישה של המשקיעים לרמות של שר האוצר לשעבר משה כחלון מ-2015, וכך, במקום מס שמתחיל ב-5% ממחיר הדירה, ישלם משקיע מס שמתחיל ב-8% מהמחיר, כלומר ההעלאה הצפויה היא של 60%.

השרים דנו במנגנון נוסף למיסוי משקיעים: בהעלאת מיסוי על דירה שנייה לפי מדרגות, זאת כדי להזיז את המשקיעים מאזורי ביקוש לפריפריה. שר השיכון טען בדיון כי קשה לקבוע מיסוי על פי פלחים גיאוגרפיים, אלא עדיף לעשות את זה לפי מחירי הדיור. ההצעה למסות משקיעים רק באזורי ביקוש נוסחה עוד על ידי שר השיכון הקודם, יעקב ליצמן. מדובר אכן בהצעה מורכבת, שכן היא דורשת איבחון שונויות גיאוגרפיות בתחום השקעות הנדל"ן, מה שלא נעשה עד כה.

עוד על הפרק: מיסוי של דירות Airbnb - מי שיפרסם שיש לו יותר ממאה לינות בשנה ישלם מס תיירות, שהוא מס כפול, זאת כדי לחזק את המלונאים בארץ וכן לטובת שחרור יחידות דיור באזור המרכז וירושלים למכירה ולדיור ולא לטובת תיירות.

נושא נוסף שעלה לדיון הוא הדרך שבה ניתן לתמרץ פרויקטים להתחדשות עירונית בפריפריה, בעוד שבמרכז ניתנת "קרקע משלימה", בפריפריה נדרש תמריצים אחרים. במשרד השיכון מבקשים לתעדף פרויקטים כאלה בצפון בשל הבנייה הוותיקה והחשש מירי טילים. בהיעדר קרקע משלימה מבקשים השרים לתמרץ את הקבלנים או על ידי כסף על פרויקטים להתחדשות שיבוא ממשרדי הביטחון, האוצר ושיקום שכונות במשרד השיכון. אפשרות אחרת היא מתן קרקע משלימה צולבת ליזמים בצפון, כלומר יבנו בפרויקטים להתחדשות עירונית בצפון אבל יקבלו תוספת קרקע במרכז הארץ.

מתמקדים בהעלאת קצב התכנון

בהסכם הקואליציוני של הממשלה הנוכחית נאמר כי הממשלה תפעל למתן את קצב עליות המחירים. שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין הבהירו בחודשים האחרונים, כי לא ניתן לבלום בשלב זה את עליות המחירים המואצות. לטענתם, שיווקי הקרקעות בשנים האחרונות על ידי רמ"י, והאטת קצב הבנייה והתכנון התכנון הם הגורמים לעליות הגדולות. פקידים באוצר הוסיפו, כי הורדת מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן גרמה להתפרצות של ביקושים מצידם, דבר שתרם לעליות המחירים.

לאור זאת עיצבו בממשלה תוכנית, שעקרונותיה הידועים לפי שעה הם העלאת קצב התכנון, באמצעות השבת הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) לפעילות, העלאת קצב ההתחדשות העירונית באמצעות החלפת תמ"א 38 ב"מתווה שקד" - שבאמצעותו ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה יאשרו לבנייה פרויקטים גדולים יותר מאלה של התמ"א, הורדת אחוז ההסכמה בקרב הדיירים במבנים שמיועדים להתחדשות עירונית, העלאת קצב הקמת הפרויקטים לשכירות מוסדית ארוכת טווח והעלאת המיסוי על משקיעי הנדל"ן הפרטיים.

לפי שעה רוב הנושאים שצויינו כאן כלולים במסגרת תיקוני חוק ובמסגרת חוק ההסדרים, כשהתעלומה הגדולה הסעיף של העלאת מיסוי על משקיעים. המשרדים השונים הקפידו לשמור בעניין זה על שתיקה, מחשש שאם יאמרו משהו - המשקיעים יסתערו על הדירות, כפי שארע ביוני 2015, כשמשה כחלון הודיע על כוונתו להעלות את מס הרכישה.

ואולם הנתונים מורים, שהמשקיעים לא צריכים לקבל הודעות רשמיות מהממשלה. בחודשים האחרונים מספר המשקיעים שרכשו דירות עלה בקצב מהיר, ומנתוני בנק ישראל עלה, כי בחודש אוגוסט נרשם שיא של עשור לפחות במספר משקיעים שקיבלו משכנתאות לרכישת דירות.