נתוני המשכנתאות מגלים: מספר משקיעי הנדל"ן בשיא של עשור לפחות

באוגוסט נלקחו משכנתאות בהיקף של 11.8 מיליארד שקל • 1,970 משכנתאות נלקחו באוגוסט על ידי משקיעים - פי 2  לעומת אוגוסט 2020

משכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
משכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

שיא של משקיעים לקחו משכנתאות בחודש אוגוסט האחרון, ותרמו לשיא של היקפי המשכנתאות החודשיות שנלקחו בחודש זה. מנתוני בנק ישראל עולה כי באוגוסט נלקחו משכנתאות בהיקף של 11.8 מיליארד שקל, אך גם במספר ההלוואות שניתנו באותו חודש נשבר שיא. כאמור, הסקטור שתרם יותר מכל למספרים הגבוהים הללו היו המשקיעים.

פרסום סקירת בנק ישראל על חודש אוגוסט במשכנתאות התעכב עקב החגים. השגת שיא היקף המשכנתאות פורסם עוד לפני מספר שבועות, אך ללא פירוט של התנהלות המגזרים השונים. בכל אחד משלושת החודשים - יוני, יולי ואוגוסט - נלקחו יותר מ-11 מיליארד שקל משכנתאות, מה שמהווה חריג היסטורי בלתי נתפס כמעט, שכן מדובר בהיקפים שכפולים ומעלה מההיקפים החודשיים של משכנתאות שהיו מקובלים לפני שנים ספורות בלבד.

באוגוסט נשברו שני שיאים - הראשון הוא מספר התיקים של המכשנתאות, שהגיע ל-12.6 אלף, וזה מעיד על מספר עסקאות רב שנרשם בחודש זה (טרם פורסמו נתונים בעניין היקפי העסקאות על ידי הלמ"ס והכלכלנית הראשית באוצר); השיא השני הוא שיא המשקיעים שהסתער על השוק.

1,970 משכנתאות נלקחו באוגוסט על ידי משקיעים - מדובר בשיא של עשור לפחות. מספר כפול מזה שנלקחו באוגוסט 2020 וכמעט פי 3 מהשפל של אפריל 2020 (שיא הסגר הראשון של הקורונה). המשקיעים לקחו בחודש אוגוסט משכנתה כוללת בהיקף ששיא של 1.55 מיליארד שקל, כ-13% מסך המשכנתאות שניתנו. סך המשכנתה הממוצעת שלקח משקיע בחודש זה הגיעה ל-784 אלף שקל. פחות מאשר ביולי, שבו היקפי המשכנתה של המשקיעים הגיעו ל-844 אלף שקל, אבל ניכר כי המגמה היא של העלאת גובה המשכנתאות מצד המשקיעים. יחסית לאוגוסט 2020 הההיקף עלה בכ-10%.

 
  

הזוגות הצעירים לקחו משכנתה ממוצעת של 931 אלף שקל

משכנתה ממוצעת שנלקחה בחודש אוגוסט הגיעה ל-939 אלף שקל. המשקיעים היו הגורם שלקח את המשכנתאות הנמוכות ביותר, ואילו זוגות צעירים שרכשו דירות מסובסדות במסגרת מחיר למשתכן לקחו משכנתה ממוצעת של 931 אלף שקל. זה אמנם לא השיא (באפריל המשכנתה הממוצעת הגיעה כבר ל-957 אלף שקל), ואולם ההיקף הגבוה של משכנתה אותו מוכנים לקחת הזוגות הצעירים על מנת לרכוש דירה מסובסדת מעיד על כך, שעליות המחירים האחרונות הגדילו את ההנחות שבהן זוכים רוכשי הדירות המוזלות. לפיכך גם כאלה שהיססו אם לממש את זכייתם במסגרת התוכנית, מוכנים לקחת היום משכנתה גבוהה מאוד ולהכנס לעסקה.

כ-9.3 אלף עסקאות בוצעו על ידי זוגות צעירים ומשפרי דיור, במסגרת השוק החופשי, אולם נתוני בנק ישראל לא מביאים פילוח שלהם. מהנתונים האחרים ניתן להקיש כי המגזרים הללו לקחו את המשכנתאות הגבוהות ביותר.

נתונים ראשונים על משכנתאות בספטמבר צפויים להתפרסם בעוד כ-10 ימים, ובהם צפויה להירשם ירידה בהיקפי המשכנתאות, עקב חגי תשרי. מהשנים האחרונות הירידה נעה בשיעורים מקובלים של 5-15%, ואולם מכיון שמדובר בירידה טכנית, עקב ריבוי ימי החג - סביר שנתוני החודש הנוכחי שוב יקפיצו את המספרים לרמות חדשות.