רמת הגולן | פרשנות

האם הפעם זה יקרה? במשרד השיכון מבטיחים לבנות ברמת הגולן

במשרד השיכון מתכוונים לשווק בשנה הקרובה מאה מגרשים לדיור ברמת טראמפ • לפי החלטת ממשלה, תוכפל אוכלוסיית המועצה האזורית רמת הגולן והעיר קצרין כך שעד לשנת 2026 ישווקו באזור כ-7,000 יח"ד נוספות • נראה כי התוכנית היא אחת הדרכים לשימור הבייס האלקטורלי מימין לאחר הקמת הממשלה

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

נתניהו הקים, אלקין יבנה? במשרד השיכון מתכוונים לשווק בשנה הקרובה מאה מגרשים לדיור ברמת טראמפ, זאת לאחר שבשנה שעברה ניצבו ביישוב החדש רק מספר מבנים וגרעין ראשוני של תושבים חדשים. התוכניות להכפלת ההתיישבות ברמת הגולן שהתפרסמו היום מטעם משרד השיכון שבראשו עומד השר זאב אלקין, מצטרפות להבטחות התקציב החדשות לרמת הגולן של הממשלה מטעמו של ח"כ צביקה האוזר, גם הוא מתקווה חדשה, ל-250 מיליון שקלים לחמש השנים הקרובות. אך המבחן להבטחות ולתוכניות הגדולות עבור הרמה יהיה בביצוע.

על פי הודעת משרד השיכון, בימים אלה עובדים במשרד על קידום החלטת ממשלה אשר במסגרתה תוכפל אוכלוסיית המועצה האזורית רמת הגולן והעיר קצרין כך שעד לשנת 2026 ישווקו באזור כ-7,000 יח"ד נוספות. כיום במועצה אזורית רמת הגולן מתגוררים כ-4,200 בתי אב, ובמועצה המקומית קצרין כ-3,000. על פי התוכנית, כ-4,000 יחידות דיור ישווקו בשנים הקרובות ביישובים הכפריים במועצה האזורית גולן, ואוכלוסיית רמת הגולן ביישובים הכפריים תוכפל ל-8,400 בתי אב זאת במטרה לחזק ולפתח את היישובים הקיימים באזור.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמר היום כי "רמת הגולן לאורכה ולרוחבה היא חבל ארץ אסטרטגי וחשוב מאוד במעלתו. התוכנית להכפלת האוכלוסייה תחזק את רמת הגולן לצד שדרוג ובניית תשתיות הנחוצות לפיתוחם של היישובים. בזמן שבצידו הסורי של הגבול אנו מונעים התבססות של איראן וארגוני טרור, בצידו הישראלי אנו נמשיך, נעמיק, נרחיב ואף נכפיל את ההתיישבות".

את פרטי התוכנית צפוי אלקין להציג מחר בוועידת העיתון "מקור ראשון" שתתקיים ברמת הגולן, ונראה כי התוכנית היא אחת הדרכים לשימור הבייס האלקטורלי מימין לאחר הקמת הממשלה. בעוד הדרך לבנייה ביהודה ושומרון נחסמה עבור אלקין ושקד, הדרך ללבו של מצביע הימין המאוכזב עשויה לעבור דרך חידוש פניה של רמת הגולן שנשכחה מאחור תקציבית ותכנונית דווקא תחת ממשלות ימין שאמנם הבטיחו לא לשאת ולתת על הגולן, אך לא עשו כלום כדי לבסס בה ריבונות והתיישבות.

לא סתם אורחי הכבוד של הוועידה שתיערך מחר הם אלקין, שקד והנדל וכן ראש הממשלה נפתלי בנט. כולם ספגו מכה אלקטורלית קשה נוכח הקמת הממשלה עם השותפים משמאל. רמת הגולן ותושביה יכולים למעשה להיות המוטבים העיקריים מחילופי השלטון האחרונים כשהם הופכים אט אט לקונצנזוס לא רק ברמה ההצהרתית, אלא גם כמוקד להשקעות והחלטות ממשלתיות. אך אלקין ושקד שרוצים ליישב את הגולן לא יכולים להסתפק רק בבניית בתים, ללא השקעה מסיבית בתעסוקה, תחבורה ציבורית ותרבות - רמת הגולן תמשיך להיות יעד (נכסף) לתיירות ולא יותר מזה.