עסקת בעלי העניין של משפחת מוזס-בורוביץ': הכדור עובר לידי הפניקס

כדי לאשר השקעה של 10 מיליון שקל בחברת התיירות הצעירה מויה של הבן יריב, נדרשת כנפיים של תמי מוזס-בורוביץ' לרוב מקרב בעלי מניות המיעוט, הכוללים גוף מוסדי אחד ויחיד

תמי בורוביץ / צילום: שלומי יוסף
תמי בורוביץ / צילום: שלומי יוסף

גורלה של עסקת בעלי העניין של משפחת מוזס-בורוביץ' בחברת התיירות מויה תוכרע ככל הנראה בידי קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, מחזיקת המניות הגדולה מקרב בעלי מניות המיעוט בכנפיים אחזקות, והגוף המוסדי היחיד שהינו בעל עניין בחברה. 

בעסקה המתוכננת, שכבר מעוררת ביקורת בשוק, מבקשת כנפיים אחזקות שבשליטת תמי מוזס-בורוביץ להשקיע עד 10 מיליון שקל ברכישת מניות והעמדת מימון לפעילותה של מויה, חברה שהוקמה לפני מספר חודשים ונמצאת בשליטת בנה של בעלת השליטה, יריב. 

מאחר שמדובר בעסקת בעלי עניין, אישורה מחייב רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בחברה באסיפה שתתקיים בחודש הבא. "ההשקעה במויה תיתן לחברה דריסת רגל בתחום שירותי התיירות הקמעונאית, ובפרט ללקוחות עסקיים ופעילות 'תיירות בוטיק'", נכתב בזימון לאסיפה, שתכונס ב-11 לנובמבר. זאת לאחר שהעסקה אושרה בשבוע שעבר בדירקטוריון כנפיים, לאחר קבלת אישור של ועדת הביקורת. 

כאמור, מי שמחזיקה את גורל העסקה בידיה היא קבוצת הפניקס, המחזיקה בכ-12% ממניות כנפיים, באמצעות קופות הגמל שלה והנוסטרו. החזקותיה של הפניקס מהוות כרבע מהחזקות הציבור בכנפיים ולפיכך הצבעתה צפויה להיות קריטית לאישור העסקה. נכון להיום, בהפניקס שומרים את הקלפים קרוב לחזה ובחרו שלא להתייחס לשאלה כיצד יצביעו.

ההסכם שיובא לאישור האסיפה הכללית קובע, כי כנפיים תשקיע בשלב ראשון במויה קרוב ל-900 אלף שקל, כנגד הקצאת מניות שליטה בחברה, ולסכום זה "עשוי להתווסף סך נוסף" - בהתאם לסכומים שישקיע יריב מוזס-בורוביץ' במויה ממועד אישור ההסכם ועד להשלמת העסקה.

במקביל, מבקשת כנפיים להזרים למויה עד כ-10 מיליון שקל נוספים לצורך "העמדת מימון ראשוני לפעילותה", וזאת "בניכוי סכום השקעת החברה בהון של מויה במועד השלמת העסקה". כיום מחזיק יריב מוזס-בורוביץ כ-80% ממניות מויה. לאחר השקעתה של כנפיים חלקה במויה צפוי לעמוד על כ-70%, בעוד שחלקו של מוזס-בורוביץ הבן יצטמצם לכ-24% מההון.

מויה היא חברה צעירה שהתאגדה בחודש דצמבר 2020 והחלה לייצר הכנסות בפעילותה בחודש אפריל השנה. החברה פועלת בתחום התיירות הקמעונית ובמסגרת זו עוסקת "בעצמה ובאמצעות מיזמים משותפים ושיתופי פעולה עם צדדים שלישיים, במכירת שירותי תיירות, ובהם כרטיסי טיסה, מלונאות, חבילות ושירותים נלווים, ללקוחות פרטיים ועסקיים". 

כנפיים נסחרת בבורסה בשווי נוכחי של כ-120 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים האחרונות מנייתה איבדה יותר מ-50% מערכה. בדוחות הכספיים האחרונים שלה כנפיים דיווחה על החזקה של כ-10% ממניות אל על, בה שלטה בעבר, ומלבד זה היא בעלת השליטה בחברת גלובל כנפיים ליסינג (66%), העוסקת ברכישה, החכרה ומכירת מטוסים.