תעריפי החשמל | שאלות ותשובות

הקיץ הבא יהיה יקר יותר: חשבון החשמל בדרך למהפך. כך זה יעבוד

כדי להתאים את מחיר החשמל שמשלם מגזר התעשייה למחירי ייצור האנרגיה שהשתנו בשנים האחרונות, רשות החשמל תפרסם בקרוב תעריפים חדשים לצריכה לפי שעות היממה • השינוי המשמעותי: ירידה במחירי הצהריים לעומת הבוקר והערב, ועלייה בתעריפי הקיץ

קניון עזריאלי בת''א. הקניונים והמפעלים ישלמו יותר על חשמל / צילום: אייל פישר
קניון עזריאלי בת''א. הקניונים והמפעלים ישלמו יותר על חשמל / צילום: אייל פישר

לראשונה מאז 2010, רשות החשמל תפרסם עדכון של מקבצי שעות הביקוש לחשמל (המכונים מש"בים). בעקבות העדכון, שייכנס לתוקף במהלך שנת 2022, תעריפי החשמל לצרכנים גדולים (מעל 40 אלף קוט"ש) ישתנו. כך, בשעות הערב המחיר יהיה גבוה יותר מהמחיר שמשלמים כיום. מנגד, המחיר בצהריים, שכיום הוא לרוב הגבוה ביותר, יירד.

הסיבה לשינוי היא עדכון שנערך ברשות בעקבות שינוי במשק החשמל, וריבוי מקורות הייצור של החשמל לעומת 2010. העדכון צפוי לעודד הסטת צריכה לשעות הצהריים בהן קיים ייצור מוגבר של אנרגיות מתחדשות והפחתת צריכה בשעות שיא הביקוש בערב, ובכך לחסוך הקמת הספק קונבנציונלי ולעודד הקמת מתקני אגירה לשם קליטת עודפי ייצור סולאריים בצהריים והעברתם לשעות הערב. לפני שהרשות תפרסם את העדכון יתקיים הליך של שימוע ציבורי, שהחל בימים אלה.

אז מי צריך לבדוק את השימוש בחשמל אצלו? גלובס עושה סדר.

מה זה מש"בים?

מקבצי שעות הביקוש לחשמל (מש"בים) הם הבסיס לחישוב תעריף העומס והזמן שעליו מתבסס כל המשק. מרבית המשק עדיין משלם לפי תעריף אחיד בכל שעות היממה, אך המצב הזה עומד להשתנות. זאת, בשל הרצון שנשלם יותר עבור חשמל שייצורו עולה יותר.

עלות ייצור החשמל משתנה בין היתר בתקופות שונות בשנה, ובשעות שונות ביממה בהתאם לסוג האנרגיה והביקוש. מונה חשמל ישן (שקיים במרבית השוק) לא יכול להציג את השימוש בחשמל לפי שעות. אלא שמונים חכמים שמתחילים להיכנס לשוק יידעו לעשות זאת.

על מי יחול השינוי?
לא מדובר על צרכנים ביתיים שעושים שימוש בממוצע ב-8,000 קוט"ש בשנה. מדובר על צרכני חשמל "כבדים" שצורכים מעל 40 אלף קוט"ש בשנה, קרי מפעלים, בתי חולים, מתקני טיהור שפכים, מתקני התפלת מים, קניונים מסחריים ועוד. מדובר על כ-100 אלף צרכנים, שמהווים 60%-70% מצריכת החשמל בישראל.

מה השינויים?

חודשי הקיץ יוגדרו מיוני עד סוף ספטמבר, קרי ארבעה חודשים במקום חודשיים כיום. גם שעות השיא משתנות. כיום הן בחודשים יולי ואוגוסט בין השעות עשר בבוקר ועד חמש בערב, אז התעריף עומד על למעלה מפי ארבעה לעומת תעריף השפל. ובמספרים: 66.5 אגורות לקוט"ש בשעות אלה לעומת 15.8 אגורות לקוט"ש בשעות השפל.

לפי השינוי, שעות השיא שמותאמות למצב החדש יחולו בקיץ החל מ-17:00 ועד לשעה 23:00. בשעות אלו התעריף יהיה למעלה מפי שישה לעומת תעריף הבסיס. בסימולציה של הרשות נמצא שעבור קוט"ש אחד ישולם בשעות הללו 95.4 אגורות, לעומת 15.2 אגורות בשעות ה"זולות" - מרבית חודשי תקופות המעבר בין השעות עשר בלילה ברציפות ועד לחמש בערב.

חשבון החשמל החודשי יגדל?

תלוי. מי שימשיך לצרוך חשמל בשעות הערב, שיהפכו ליקרות יותר, ישלם יותר, אך מי שיצליח להסיט את השימוש בחשמל לשעות הצהריים, עשוי להרוויח מהשינוי. לפי תחשיבים שונים, השינוי בחשבון החשמל עבור צרכנים כבדים יכול להגיע לשיעור של עשרות אחוזים.

האם כולם יכולים לשנות את מועדי צריכת החשמל שלהם?
לא. קשה לראות כיצד קניונים עושים שינוי מבחינת השימוש במזגנים, עם זאת יש מפעלים שיוכלו לבצע שינוי בצריכת החשמל שלהם, אם כי גם כך הורדת המחיר משעות הצהריים לשעות הערב, שבהן מפעלים רבים לא פעילים, יכולה לסייע להם.

לגלובס נודע כי מי שכבר מביעים חשש לגבי השינוי במקבצי השעות הם אנשי חברת מקורות שאחראים לצריכה של כחמישה אחוזים מהחשמל בישראל. לטענתם, השינוי עשוי לייקר את הפעילות שלהם, דבר שעשוי בסוף להתגלגל לעלייה מסוימת במחיר המים. לדבריהם, בזמן שמחיר החשמל עבורם צפוי לעלות כתוצאה מהמהלך, המדינה לא מאפשרת להם להקים מערכות סולאריות שישמשו לצרכי החשמל השוטף שלהם. גלובס פנה לחברה, ממנה נמסר כי "מקורות בוחנת את השינויים החדשים".

למה השינוי הזה קורה אחרי 11 שנה?

גורמים ברשות מודים כי לאור השינוי במשק החשמל, ניתן היה לשנות את טבלת מקבצי שעות הביקוש לחשמל כבר לפני כמה שנים. עם זאת, לדבריהם בעתיד הטבלה תיבחן בפרקי זמן קצרים יותר. הצפי הוא שהיא תשתנה בכל שנתיים.

האם ניתן להשפיע על טבלת הזמנים והעומסים?
כן. בימים אלה רשות החשמל יצאה להליך שימוע ציבורי שבמסגרתו ניתן יהיה לפנות לרשות עם התייחסויות לשינוי המוצע.

מתי השינוי ייכנס לתוקף?
בכדי לאפשר לצרכנים להסתגל למצב החדש, הצפי הוא שהשינוי ייכנס לתוקף אחרי הרבעון הראשון.