סין תגדיל את הפיקוח על העיתונות כדי להגביר את שליטת המפלגה הקומוניסטית

מגבלות חדשות שהוצעו נגד השקעות בגופי תקשורת ומעצר של עיתונאי בכיר בגמלאות מהווים חלק מהמאמץ של בייג'ינג להדק את אחיזתה

מטה ענקית האינטרנט טנסנט בשנזן. הרבה מהמגבלות שתוארו בטיוטה שפורסמה ביום שישי כבר התקיימו בצורה זו או אחרת / צילום: Shutterstock, StreetVJ
מטה ענקית האינטרנט טנסנט בשנזן. הרבה מהמגבלות שתוארו בטיוטה שפורסמה ביום שישי כבר התקיימו בצורה זו או אחרת / צילום: Shutterstock, StreetVJ

המפלגה הקומוניסטית הסינית מגבירה את שליטתה בתקשורת החדשות ובשיח המקוון, מרחיקה משקיעים זרים ונוקטת צעדי ענישה נגד מה שהיא מגדירה כמידע שגוי - כל זה כחלק מהקמפיין של בייג'ינג לחזק את דריסת הרגל של הממשלה לרוחב הכלכלה והחברה האזרחית בסין.

סוכנות התכנון הכלכלי המרכזית של סין פרסמה ביום שישי טיוטת רגולציה שהבטיחה לצמצם את מעורבות ה"הון שאינו ציבורי" בחלקים גדולים מתעשיית החדשות - אזהרה לארגוני חדשות פרטיים לפעול בזהירות, כך אומרים אנליסטים.

באותו יום, הרשויות בדרום סין עיכבו עיתונאי מוכר בגמלאות בגלל שהעליב לכאורה את ההרוגים הסינים בפוסט שהעלה לרשת חברתית ובו הטיל ספק בתיאור המפלגה הקומוניסטית של מלחמת קוריאה.

שני האירועים האלה קרו בעקבות צעדים אחרים, כולל החלטה על ידי רגולטור האינטרנט של סין מסוף אוגוסט להשתיק 1,000 בלוגרים פיננסיים עצמאיים, ביניהם כאלה שיש להם עוקבים רבים, שהואשמו בהפצת מידע שגוי.

"שי רוצה ליצור סין חדשה"

בעוד שהמנהיגים בסין תמיד היו בעלי שליטה הדוקה על התקשורת במדינה, תזמון הצעדים האחרונים שננקטו משמעותי, כך אומרים חוקרי תקשורת ואנליסטים. הצעדים קורים בעיצומו של קמפיין של הנשיא שי ג'ינפינג להגביל את כוחם של עסקים פרטיים ולהעניק למפלגה הקומוניסטית כוח רב יותר להחליט על כל תחום, מבידור ועד פיננסים וחינוך.

"שי רוצה ליצור סין חדשה, וכחלק מיצירה זו הוא עושה את הצעדים הללו", אמר פאנג קצ'נג, עוזר הוראה לעיתונות באוניברסיטה הסינית של הונג קונג. "התקשורת משחקת תפקיד מרכזי ביצירה מחדש הזו של החברה בגלל תפקידה בעיצוב דעת הקהל. הוא רוצה שהעם הסיני יחשוב באופן יותר אחיד ויהיה פחות נתון להשפעה של הון פרטי".

סוכנות התכנון הלאומי של סין, המועצה הלאומית לפיתוח ורפורמה, והרגולטור הראשי של האינטרנט, מנהל הסייבר של סין, לא הגיבו לבקשות תגובה.

טיוטת הרגולציה שפורסמה ביום שישי על ידי סוכנות התכנון מעדכנת מגבלות בסין על השקעות פרטיות בפלטפורמות המספקות תוכן המוזרם בשידור חי הקשור לכלכלה, לספורט, לחינוך ונושאים אחרים "הקשורים לנושאים פוליטיים, לכיוון של דעת הקהל ולכיוון הערכים".

בנוסף, חוזרת טיוטת הרגולציה על כללים קיימים האוסרים על חברות פרטיות לאסוף ולשדר חדשות, ומוסיפה איסור חדש על אירוח פורומים הקשורים לחדשות או עריכת טקסי חלוקת פרסים.

המגבלות החדשות מכוונות לחתור תחת ההשפעה שיש לחברות אינטרנט פרטיות סיניות על התקשורת ועל דעת הקהל, כך אמר הנרי גאו, עמית מחקר ופרופסור למשפטים באוניברסיטה המנהל של סינגפור.

הממשלה שולחת סימן לחברות אינטרנט לנקוט משנה זהירות

איסור על ארגון אירועים יחסל מקור הכנסה שחברות תקשורת סיניות הסתמכו עליו לצד מכירת פרסומות, אמר גאו. אם תאושר בצורתה הנוכחית ותיאכף באופן פעיל, הרשימה המעודכנת של האיסורים גם תגרום למשקיעים פרטיים למכור את מניותיהם בנכסי תקשורת לחברות בבעלות המדינה, כנראה במחיר נמוך, כך אמר.

הרבה מהמגבלות שתוארו בטיוטה שפורסמה ביום שישי התקיימו בצורה זו או אחרת במשך שנים, כך אומרים חוקרי תקשורת, אבל חברות האינטרנט הגדולות של סין פעלו זמן רב בתחום אפור מבחינה חוקית בכל הנוגע לתוכן חדשותי מקוון. בעוד שהתקשורת הכתובה והמשודרת בסין כפופות לרגולציה רבה, חברות אינטרנט כמו Sina Corp והחברה Tencent הפיקו חדשות, כיסוי פיננסי ובידור וטורי דעה תחת פיקוח הרבה פחות הדוק, כך אמר ז'אן ג'יאנג, פרופסור לעיתונות בגמלאות מאוניברסיטת הלימודים הזרים בבייג'ינג.

עם הטיוטה של יום שישי, הממשלה שולחת סימן לחברות אינטרנט לנקוט משנה זהירות, אפילו בתחומים כמו ספורט שבעבר הרשויות לא הראו בהם עניין רב, כך אמר ז'אן.

גו יונגואה, המזכיר לשעבר של מזכירות איגוד כל עיתונאי סין, תיאר את טיוטת המגבלות כמובלת על ידי עקרונות מרקסיסטיים.

"לא משנה כמה יתרחבו חברות התקשורת, הן יצטרכו לפעול במסגרת חוקים הנוגעים להן ויצטרכו למנוע מהון פרטי ושיקולים של רווח להתערב בדעת הקהל המרכזית", אמר בפוסט ברשת חברתית שהעלה במסגרת איגוד התקשורת הכלכלית של סין שניתח את השינויים. האיגוד נתמך על ידי הממשלה הסינית.

יותר מ-47 אלף פריטים של מידע מזיק כבר נמחקו

הרשויות בסין היו תקיפות במיוחד בניסיונות להפעיל שליטה גדולה יותר על מידע פיננסי, כחלק מניסיונו של הנשיא שי להנהיג את הכלכלה הסינית בתוך אי הוודאות שנגרמה על ידי מגפת הקורונה וחששות גוברים לגבי רמות החוב בתחום נכסי הנדל"ן שהוא חשוב מאוד בכלכלה.

מסוף אוגוסט, הרשת החברתית Weibo הדומה באופייה לטוויטר הודיעה שסגרה או השעתה כאלף חשבונות השייכים לבלוגרים פיננסיים, כולל כמה שהיו להם מיליוני עוקבים, כחלק מקמפיין של רגולטור האינטרנט של סין לחסל מה שתואר כשמועות הקשורות לתחום הפיננסי, הערות שאינן במקומן ומידע אחר שלא מייצג נכון את מצב הכלכלה בסין או את השווקים הפיננסיים בה.

עד תחילת ספטמבר, נסגרו יותר מ-1,800 חשבונות ברשתות חברתיות ויותר מ-47 אלף פריטים של מידע מזיק נמחקו כחלק מצעדי הענישה, כך נמסר ממנהל הסייבר הסיני ב-8 בספטמבר.

המעצר ביום שישי של לואו צ'נגפינג, לשעבר סגן העורך של עיתון החדשות הכלכליות קייג'ינג, הדגיש כמה חמורים צעדי הענישה. לואו נעצר על ידי הרשויות באי הדרומי היינן בגלל שהשמיע הערות "מעליבות" על חיילים סינים בזמן מלחמת קוריאה, על פי הצהרה שמשרד ביטחון הציבור במחוז ג'יאנג של היינן העלה לרשת Weibo.

ביום שישי הודיעה Weibo שסגרה את חשבונו של לואו. פוסטים ברשת על ידי העיתונאי המשפיע בגמלאות הביאו ב-2013 לפיטוריו של פקיד סיני בכיר.

המשטרה במחוז ג'יאנג של היינן לא אמרה מה כתב לואו שהיה מעליב כלפי זכר החיילים. צילום מסך שהופץ ברחבי האינטרנט הסיני, שהוול סטריט ג'ורנל לא יכול היה לוודא שהוא אותנטי, הראה תגובה שלואו לכאורה כתב על "הקרב באגם צ'נג'ין", סרט על מלחמת קוריאה שהוא שובר קופות בסין בימים אלה והטיל ספק בתבונה שבהחלטה הסינית להתערב במלחמה.

את לואו לא ניתן היה להשיג לתגובה.

אם סין תאשר את המגבלות החדשות על השקעות פרטיות, עדיין תהיה אי וודאות רבה לגבי כמה גורפת תהיה הסריקה והניקוי של תכנים או האכיפה של הכללים הנוגעים לתקשורת החדשות, כך כתב פאנג מהאוניברסיטה הסינית של הונק קונג בפוסט מיום שני.

"כל האזרחים כבר מבינים שנכנסנו לתקופה שונה מאוד מהעבר, וניסיון העבר עשוי להיות לא מספיק כדי להעריך את האירועים שקורים בימים אלה", כתב.

 שאו שאו ורפאלה הואנג השתתפו בהכנת הכתבה.