מסתמן: המדינה לא תאפשר הגדלה של יצוא הגז מ"תמר" ומ"לוויתן"

ועדת אדירי 2 קיימה היום ישיבה מסכמת ממנה עולה כי בניגוד להמלצת דוח הביניים של הוועדה מיוני האחרון, היא לא תמליץ על הגדלת יצוא הגז הטבעי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" מעבר לכמות המותרת כיום • מנגד, הוועדה תמליץ שלא יהיו הגבלות יצוא כלל על מאגרי גז טבעי חדשים שיימצאו

קידוח תמר / צילום: יח''צ
קידוח תמר / צילום: יח''צ

מגבלת יצוא הגז הטבעי ממאגרי תמר ולוויתן שפועלים כיום ומפיקים גז טבעי לא תוסר - כך נודע לגלובס. היום (ד') קיימה ועדת אדירי 2 בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, ישיבה מסכמת לפעילות הוועדה. כזכור דוח הביניים שפרסמה הוועדה להערות הציבור ביוני האחרון כלל מספר סעיפים "נפיצים", שהביאו לביקורת ציבורית.

בסעיף המסקנות של דוח הביניים נכתב בין היתר כי הצוות המקצועי מבקש, "לבחון מחדש את מדיניות היצוא, בייחוד בכל הנוגע למגבלות הכמות השמורה למשק המקומי. אם לא יבוצע שינוי במדיניות זו, ישנו סיכוי לא מבוטל כי משאבי הגז הטבעי בישראל לא ימוצו, מה שיביא לאובדן הכנסות משמעותי למדינה הן מתמלוגים והן ממס הכנסה וכי ממיסוי רווחי היתר ("מס ששינסקי")". בהמשך לדוח התקיים הליך שבמסגרתו גופים רבים פנו למשרד והגיבו על הדוח. עיון בחלק מהתגובות שהתקבלו בוועדה מלמד על חלוקה ברורה: בעוד שחברות הגז דחקו להגדיל את היצוא, ארגונים חברתיים וסביבתיים שהגיבו, השמיעו טענה הפוכה, כשבין היתר טענו כמה מהם כי יש לשמור כמה שיותר גז טבעי באדמה עבור הביטחון האנרגטי בשנים הבאות.

יוער כי החלטת הוועדה בעניין זה לא נובעת מהחשש ש"מלאי" הגז הטבעי ייגמר לאור הגדלת היצוא. יודגש כי לפי ההסכמים הקיימים מאפשרת המדינה לשותפויות הגז לייצא כמות נכבדת מהגז הטבעי. כך למשל במאגר לוויתן, הגדול מבין השניים, ניתן לייצא מחצית מהכמות ועוד כמות נוספת אפשרית לייצוא בתנאים מסוימים. נכון להיום לשותפות לויתן יש חוזים חתומים רק לכשליש מהכמות שהם יכולים לייצא, כך שעדיין נותרה בידם כמות גז טבעי גדולה ליצוא.

רק היום נכח אדירי בוועדה בכנסת שדנה בנושא משק הגז הטבעי וחלק מהכנסות המדינה בנושא (קרן העושר), ואמר כי לפי היקף הצריכה הנוכחי של מדינת ישראל שעומד על 12 BCM לשנה, לישראל יש כמות גז שמספיקה ל-70 שנה. ההחלטה בעניין זה נובעת מהעובדה שהמשק נמצא בתקופת מעבר שבו תחום האנרגיות המתחדשות נמצא במוקד העניין, אך קשה לדעת עד כמה הוא יצליח להפוך לשחקן משמעותי במשק, כשברקע יש גם כיוונים למקורות אנרגיה נוספים (מימן ירוק). על כן, בכוונת הוועדה להמליץ בדוח הסופי שיוגש לשרת האנרגיה שלא להסיר את מגבלות היצוא הנוכחיות בשני המאגרים (מאגרי כריש ותנין לא יכולים לייצא בשל הסכמי עבר). עם זאת בעתיד ניתן יהיה להמשיך ולדון בסוגיה.

בניגוד למאגרים אלה, בכוונת הוועדה להמליץ כי על מאגרים חדשים שיימצאו, אם יימצאו, לא תחול כל רגולציה בנושא יצוא, קרי: יוכלו לייצא כל כמות גז טבעי שתימצא. הסיבה לכך, להבנת גלובס, קשורה לכך שחברי הוועדה מניחים שכמות הגז הטבעי במאגרים הקיימים גדולה, מה גם שתחום האנרגיות המתחדשות צפוי להתרחב, ולכן אין צורך למשק המקומי בכמות כה גדולה של גז טבעי, גם לא עבור מה שנקרא ביטחון אנרגטי.

דבר נוסף שעלה מוקדם יותר בוועדה בכנסת, הוא שהמדינה לא תעניק הטבות מיסוי לחברות גז שמחפשות מאגרים חדשים. דוח הביניים כלל סעיף שעורר ביקורת, בין היתר על-ידי גופים כמו לובי 99, לפיה המדינה תעניק הטבות מיסוי לחברות שיחפשו גז טבעי בקידוחי אקספלורציה. הטבת המיסוי המקורית הייתה להעניק הכרה בהפסדים של קידוח יבש, במקרה שבו אותה החברה המשיכה לבצע קידוח נוסף שבו כן נמצא גז טבעי, וזאת מתוך מחשבה לעודד חברות לבצע קידוח. כעת, מסתמן שהמלצה זו לא תיכלל בדוח הוועדה. 

מחברת דלק קידוחים, שכיום נמצאת בהליך מכירה של מניותיה במאגר תמר ושמחזיקה בכ-45.3% ממאגר לוויתן, נמסר: "השינויים במסקנות הוועדה, ככל שיהיו, לא צפויים להשפיע על התוכניות האסטרטגיות להרחבת לוויתן ולהגדלת הכמויות המיוצאות ממנו, זאת בשל העובדה שגם על-פי המכסה הקיימת כיום, לוויתן, שכבר מייצא כמויות נכבדות של גז טבעי למצרים ולירדן, יוכל להכפיל את היקפי הגז שהוא מייצא". 

 אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מתייחסת לדיון בוועדת אדירי בנושא מכסות ייצוא הגז הטבעי: "חשוב לציין שלההחלטות הועדה בנושא המכסות אין השפעה על התמחור של מניות רציו ודלק קידוחים, המחזיקות במאגר לווייתן, ובוודאי שלא על השותפות במאגר תמר - ישראמקו, תמר פטרוליום ואלון גז, וגם לא על תוכניות היצוא של המאגרים בטווח הנראה לעין . ללוויתן מכסת ייצוא של 50% מהכמות (שזה לכל הפחות כ-300 בי.סי.אם), בנוסף למכסת הייצוא של כריש, שהועברה בעסקת המכירה ומהווה כ- 75% מהגז במאגרים אלו. כך שנכון להיום מדובר במלאי של 300-350 בי.סי.אם למכירה לפי המכסה הקיימת. מתוך מכסה זו, כ-100 בי.סי.אם קיימים חוזי יצוא. עד כה נמכרו ליצוא פחות מ-10 בי.סי.א. במלים פשוטות, לוויתן יכול לפתח את שלב 1ב בלוויתן, ואפילו שלב 2 - ועדיין יהיה רחוק מהמכסה".

"נציין, שוועדת אדירי התכנסה למעשה לפני המועד הקבוע שלה - בשל התחושה שניתן להעניק מכסה נוספת למאגרים על רקע התקדמות האנרגיה המתחדשת בארץ ובעולם. כעת נראה שעל רקע המחסור באירופה ובסין הוחלט לא להגדיל מכסות, אך אין לכך השפעה על תוכניות הפיתוח ושוויי המניות, שאינו מגלם בינתיים גם את שלב 1א", היא כותבת.

מרציו ששותפה במאגר לויתן נמסר: "גם אם ישארו בעיניהן האפשרויות ליצוא, המכסות הקיימות מאפשרות ללוויתן לייצא עוד מאות BCM של גז טבעי ולחתום על עסקאות יצוא אסטרטגיות נוספות להמשך פיתוח המאגר. כיום ללוויתן חוזי יצוא חתומים בהיקף 105 BCM מתוך 640 BCM הקיימים במאגר".