מהו מכפיל רווח ואיך הוא עוזר לנו לבחור איפה להשקיע?

"מכפיל רווח" בטח נתקלתם במונח הזה פעמים רבות. הוא מופיע כמעט בכל ניתוח של שוק מניות וחברות, אבל האם אתם יודעים באמת מהו ומה המשמעות שלו?

דוחות כספיים / צילום: תמר מצפי
דוחות כספיים / צילום: תמר מצפי

מכפיל רווח הוא אינדיקטור כלכלי המשמש להערכת שווי של חברות. הוא מוגדר כיחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. זהו כלי חשוב בניתוח כדאיות בהשקעה, והוא נפוץ בעיקר בהערכות שווי של מניות - אבל לא רק. חשוב לזכור, נפוץ ככל שיהיה, ישנם עוד פרמטרים רבים שקובעים אם השקעה מסוימת היא יקרה, זולה או במחיר הנכון. אז מה זה בעצם מכפיל רווח? איך מחשבים אותו ומתי משתמשים בו?

מה המשמעות של מכפיל רווח?

המכפיל נותן לנו הערכה בתוך כמה שנים נקבל את ההשקעה שלנו בחזרה באמצעות רווחי החברה (בהנחה שהרווחים של החברה יישארו קבועים).

למשל: אם חברה נסחרת במכפיל 10, הכוונה היא שאם נרכוש את מניותיה היום, הרווחים יחזירו את ההשקעה בתוך 10 שנים, ולאחר מכן נתחיל להרוויח. כך לדוגמה, אם נרכוש עסק במיליון שקל, ובכל שנה העסק ירוויח 100 אלף שקל, בתוך עשר שנים נחזיר את ההשקעה ורק אחר כך נתחיל להרוויח.

אם נקנה חברה שנסחרת בבורסה, ושערה יעלה בעוד רווחיה יישארו קבועים, נקבל מכפיל גבוה יותר והמניה תיחשב ליקרה יותר.

כיצד נחשב?

החישוב הוא די פשוט. המכפיל מבטא את היחס בין הרווח הנקי של המניה לשווי השוק שלה. אם רוצים לחשב את המכפיל השנתי של מניה, ניקח את שווי השוק של המניה ונחלק אותו ברווח הנקי של המניה ב-12 החודשים האחרונים. כך לדוגמה, כשמניה נסחרת במחיר של 100 שקל והרווח למניה עומד על 10 שקל, מכפיל הרווח יעמוד על 10.

כדי לקבל מכפיל המשקף את המציאות בשטח, נהוג לנטרל מהרווח הנקי הכנסות והוצאות חד פעמיות. אפשרות נוספת היא לחשב את המכפיל בעזרת הרווח התפעולי במקום הרווח הנקי.

איך משתמשים במכפיל כדי להשוות בין חברות?

אם מסתכלים על הטבלאות המשוות את מכפילי המניות בבורסה, ניתן לראות מניות שנסחרות במכפיל נמוך מאוד של פחות מ-7 ויש מניות שנסחרות במכפיל גבוה מאוד של למעלה מ-50. אם כך - האם המניות עם המכפיל הנמוך יותר הן גם הכדאיות יותר להשקעה? לא בטוח. וכאן צריך להבין את המשמעות השנייה של המכפיל.

מכפיל גבוה מבטא גם את הציפיות של השוק לגבי רווחיה העתידיים של החברה. לכן, לרוב נראה חברות רווחיות מאוד הפועלות בשווקים מסורתיים הנסחרות על פי מכפיל נמוך יחסית לכלל השוק, ומצד שני, חברות שלא מרוויחות כמעט, עם מכפילים גבוהים מאוד. לכן, הדרך הנכונה להשוות מכפילים היא בין חברות בעלות אותם מאפיינים, כמו למשל בין חברה העוסקות במסחר אלקטרוני לבין חברה מתחרה שלה. השוואה על פי מכפיל בין חברות ממגזרים בעלי מאפיין צמיחה שונה, תיתן תוצאות מטעות.

למשל טוויטר ופייסבוק. שתיהן חברות העוסקות ברשתות חברתיות. פייסבוק נסחרת לפי מכפיל 25 וטוויטר לפי מכפיל 127. מצד אחד, אם רווחי שתי החברות יישארו כמו שהם היום, המשקיעים בפייסבוק יחזירו את השקעתם בתוך 25 שנים. המשקיעים בטוויטר יחזירו את השקעתם בתוך 127 שנים. בשתי החברות, לכאורה, לא כדאי להשקיע, הרי המשקיע יזכה לראות רווחים מהשקעתו בעוד הרבה שנים, ובמקרה של טוויטר סביר להניח שלא יראה כלל.

אולם, המכפיל של טוויטר מבטא הנחה של המשקיעים שהצמיחה של טוויטר תהיה מהירה מאוד והרווחים שלה יגדלו. בפייסבוק לעומת זאת, הציפייה היא לצמיחה איטית יותר, ולכן המכפיל נמוך יותר.

אם היה מדובר בחברות עם מאפיינים זהים ומכפילים שונים, ניתן היה לומר שהחברה עם המכפיל הנמוך יותר, כדאית יותר להשקעה.

אז כשבאים לבדוק באיזה מניה להשקיע, כדאי מאוד להכיר את מכפיל השוק, להבין את המשמעות שלו ולעשות בו שימוש - לצד כלים אחרים לבחינת כדאיות השקעה. חשוב להבין מה הרקע של החברה, את התחום שבו היא פועלת, את המתחרות, מהו קצב הצמיחה בענף וכן לבדוק פרמטרים אחרים שיסייעו להעריך את כדאיות ההשקעה.

האם להסתמך רק על המכפיל בבחירת ההשקעה?

חד משמעית, לא! מכפיל רווח לבד הוא לא פרמטר מספק. התייחסות למכפיל בלבד, בלי להביא בחשבון נתונים נוספים תביא אותכם לקבלת החלטות מוטעית. כשבוחנים השקעה במניות צריך להתייחס לנתונים הפיננסים של החברה ויש לקחת בחשבון מדדים נוספים, כמו:

  • המכפיל בענף - כדי לדעת האם מכפיל הרווח של מניה הוא גבוה או נמוך, יש לבדוק מהו המכפיל המקובל באותו ענף. לדוגמא: אם המכפיל הממוצע של ענף הוא 5 והחברה אותה אתם בודקים נסחרת במכפיל 8, המכפיל שלה ייחשב גבוה, ולהיפך.
  • שיעור רווח עתידי - נותן אינדיקציה על ביצועים העתידיים של החברה. אם יש צפי לירידה בשיעור הרווח, משקיעים ימכרו מניות, וזאת גם כאשר מכפיל הרווח נמוך. ואם הצפי הוא לעלייה ברווחים וצמיחה, ייתכן שמשקיעים ייטו לקניות מניות , גם אם מכפיל הרווח גבוה.
  • מכפיל היסטורי - כדי לחזות מגמות עתידיות בחברה כדאי לבדוק את המכפילים ההיסטוריים שלה. השוואת המכפיל הנוכחי עם המכפילים ההיסטוריים ייתן אינדיקציה אם המכפיל במגמת עלייה או ירידה.

בנוסף למכפיל הרווח יש לבחון את הדוחות של החברה. את המגמה בתוצאות, את הרווחיות של החברה ואת החובות שלה.

מכפיל הרווח הוא שיטה יחסית מהירה ומקובלת, אבל היא לא נותנת תמונה מלאה.

מדריכים נוספים מאתר הון:

השקעה במניות - ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

ככה תנהלו את הכסף שלכם...לבד

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.