בדרך החוצה? מחלוקת בקואליציה על הצעת החוק למיסוי חברות הייטק

שני חוקים שאמורים להטיב עם ההכנסות המדינה ממסים פוגעים, לדברי חברי הקואליציה, בעסקים בינוניים וקטנים

ח''כ אלכס קושניר, יו''ר ועדת הכספים / צילום: יוסי זמיר
ח''כ אלכס קושניר, יו''ר ועדת הכספים / צילום: יוסי זמיר

כמו בכל דיון בחוק הסדרים, לבסוף ישנם חוקים המוצאים את דרכם החוצה - רגע לפני אישור לקריאה שנייה ושלישית - לחקיקה נפרדת. הפעם מסתמן כי חוק מיסוי שותפויות ייגרס ברגע האחרון ויחד איתו גם מס במחלוקת (המודל האיטלקי), שלו מתנגדים בכירים בקואליציה. הצעת החוק הנוכחית קובעת כי במקרים שסכום המס שבמחלוקת גבוה מ־20 מיליון שקלים יהיה על הנתבע לשלם 30% מהסכום לרשות המסים גם במקרה שהליך מתקיים בבית המשפט. "מדובר בחוק שירע מאוד עם עסקים בינוניים", אמר גורם בקואליציה.

הטבת מס להייטקיסטים

בחוק מיסוי שותפויות, שבו דנו חברי ועדת כספים ביום שלישי, עלו גם כן בעיות שמעמידות את היכולת של הקואליציה להעביר אותו בסימן שאלה גדול. הפרק כולל תיקוני חקיקה לעדכון כללי המיסוי החלים על שותפויות בישראל, וכן הסדרת אופן המיסוי החל על שותפויות ושותפים המשקיעים בנכסים פיננסים באמצעות קרנות השקעה והסדרתן של הטבות המס הניתנות על השקעת תושב חוץ בקרן הון סיכון. ביתר פירוט, מדובר בהטבת מס שתטיב עם מגזר ההייטק.

בדיו שנערך ביום שלישי הובאו דוגמאות שונות מצד לשכת עורכי הדין ולשכת יועצי המס שטענו כי יובילו לפגיעה בעסקים קטנים ובינוניים. יו"ר הוועדה אלכס קושניר אמר בדיון כי "מצד אחד אנחנו רוצים לגבות מס אמת מכלל הפועלים במשק, בפרט מהעסקים הגדולים שיכולים לשכור יועצי מס טובים כדי לעשות תכנון, מצד שני לא לפגוע בעשיית העסקים. לכן, לפני שאנחנו ממשיכים להתקדם, אנחנו חייבים לחלק את העוסקים לקבוצות. כל עוד אנחנו לא מבינים מה הגבול ממנו אתם מתייחסים לשותפות לקולא או לחומרא, לא נוכל להתקדם. אני רוצה תשובות. נמשיך לאחר שנסכים על רף, הרף שהוצע על ידי הרשות, של מחזור בן 3 מיליון שקלים לא מקובל עלי, אני מבקש מחזור משמעותי יותר".

לא הושגה הסכמה

לאחר הפסקה בדיון נקבע כי על מנת להחיל את החוק רק על עסקים בעלי מחזור משמעותי, החוק יחול רק על שותפויות שמחזורן בשנת מס עלה על 20 מיליון שקל. אולם לדברי חברי כנסת שנכחו בדיון, ההסדר שנידון לא הוסכם עדיין והחקיקה כולה עשויה למצוא את עצמה מחוץ לחוק ההסדרים. כאמור, שני החוקים שאמורים להטיב עם הכנסות המדינה ממסים נמצאים בלב המחלוקת הקואליציונית בנוגע להמשך חקיקתם.