אלו המיליארדרים הישראלים שמככבים "במסמכי פנדורה"

560 ישראלים מוזכרים ב"מסמכי פנדורה", וביניהם מספר מיליארדרים • מה חושפים המסמכים על מקלטי המס בנוגע לרכוש של משפחת עופר, טדי שגיא ומשה חוגג?

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

בני משפחת עופר, טדי שגיא, משה חוגג, איתן סטיבה ועוד כ-560 ישראלים נוספים מוזכרים ב"מסמכי פנדורה" - כך עולה מתחקיר ה"שומרים" המתפרסם הערב (ד') וחושף עוד טפח מהזווית הישראלית בהדלפת הענק הכוללת מעל 12 מיליון מסמכים מ-14 חברות שנתנו שירותים לנאמנויות ולחברות אוף שור.

המסמכים הגיעו לארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ, וחולקו למאות עיתונאים חוקרים מ-117 מדינות ומעשרות כלי תקשורת (בהם "שומרים", באמצעות העיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב).

565 ישראלים מופיעים בהדלפת הענק כמוטבים הסופיים (UBO) של חברות במקלטי מס, אך בין השמות הבולטים כמה מבעלי ההון ואנשי העסקים המוכרים בישראל, אשר על פי המסמכים החזיקו באמצעות חברות אוף שור נדל"ן, כספים, מטוסים ויאכטות.

בין השמות המוכרים ביותר שעלו בבחינת המסמכים היו בני משפחת עופר - אייל עופר ואחיו עידן עופר, וכן בן דודם דורון עופר. אייל עופר הוא בנו הבכור של סמי עופר המנוח, ועידן עופר הוא הצעיר. אייל ריכז במשך שנים את פעילות הקרוז, הנדל"ן ועסקי המלונאות של הקבוצה, היה מעורב בייזום פרויקטים שונים, כדוגמת רכישת מטה חברת אלטריה ב-2007 והקמת מגדלי מגורים במנהטן.

עסקי הספנות הפרטיים של האחים עופר חולקו מחדש לאחר מותו של סמי ב-2011 ואייל קיבל את השליטה בפעילות המתנהלת מלונדון ומונאקו. אייל שותף גם בהחזקות משפחת עופר בבנק המזרחי ובמליסרון.

עידן עופר חולש כיום על כ-51.5% ממניות החברה לישראל, בשווי שוק של כ-4 מיליארד שקל. נוסף על כך מחזיק עופר בכ-60% ממניות חברת ההחזקות קנון (המחזיקה בחברת או.פי.סי אנרגיה ובחברת הספנות צים), שנסחרת לפי שווי של 7.3 מיליארד שקל, לאחר שהניבה תשואה של 110% בשנה ושל כ-200% בשלוש שנים, כך שהחזקותיו של עופר בשתי החברות שבשליטתו מסתכמות בכ-8.5 מיליארד שקל.

שמו של אייל הוזכר במסמכים בין היתר בקשר לקרן שהוקמה באיי קיימן ב-2006 על ידי סמי עופר והועברה אליו לאחר מות האב ב-2011. שמו של אחיו, עידן עלה בקשר לשליטתו בחברה באיי הבתולה שהחזיקה ביאכטה באורך של כ-50 מטרים שקיבלה את השם Better Place (שם מיזם המכוניות החשמליות של עידן עופר).

אורכה של היאכטה 50 מ' והיא נבנתה באנקונה שבאיטליה על ידי היצרנית הנודעת WALLY, בעלות המוערכת בקרוב לעשרה מיליון דולר. תא הנוסעים שלה תוכנן על פי הזמנה מיוחדת מיצרני פאר מומחים והוא מציע מרחב מחייה של 300 מ"ר פלוס שטח מחייה חיצוני של כ-400 מ"ר.

בין השאר היא כוללת סלון, מטבח ועמדת פיקוד בשטח של 86 מ"ר. מתחת לסיפון נמצאת הסוויטה המרכזית שגודלה 60 מ"ר. הספינה כוללת גם מיטות שיזוף לכ-20 איש, ג'קוזי גדול, דיפון עץ יוקרתי על כל הרצפות והקירות, ריהוט לפי הזמנה ועוד.

בן משפחה נוסף המוזכר בהדלפה הוא דורון עופר, בן דודם של אייל ועידן, שמוזכר כמוטב בחברה הרשומה באיי הבתולה. מתחקיר ה"שומרים" עולה, כי נכון ל-2018 החברה החזיקה בנדל"ן ובזכויות בנדל"ן בקרואטיה ובבריטניה בשווי 9 מיליון דולר. באותה שנה נרשם בחברה מוטב סופי נוסף - אזרח בריטי בשם דיוויד לוין.

החברות באיי הבטולה החזיקו שלוש דירות בלונדון 

גם המיליארדר הישראלי טדי שגיא מוזכר מאות פעמים במסמכי פנדורה בקשר לחברות במקלטי מס. שגיא, הוא מיליארדר ישראלי שהונו מוערך ב-5.5 מיליארד דולר, ועסקיו כוללים בעיקר טכנולוגיה ונדל"ן, ובין היתר שליטה על חברת קייפ. בעבר הקים שגיא את ענקית טכנולוגיות ההימורים אונליין פלייטק, שהונפקה אף היא בלונדון, וב-2018 מכר את יתרת מניותיו בה, כאשר כלל המימושים שלו בחברה הוערכו ביותר מ-2 מיליארד דולר.

חברת טכנולוגיה אחרת שהייתה בשליטתו, סייפצ'רג', שגם היא נסחרה בלונדון, נמכרה לפני מספר שנים בשווי של 889 מיליון דולר. חלקו של שגיא במכירה עמד על 572 מיליון דולר.

בין ההשקעות הבולטות של שגיא בשוק הנדל"ן נמנות רכישת מתחם שוק קמדן מרקט המפורסם בלונדון, וכן רכישת שליטה בחברת בראק אן.וי הפועלת בגרמניה, ומכירתה כעבור שנה ברווח של 300 מיליון שקל.

מתחקיר השומרים עולה בין היתר, כי שלוש מהחברות הרשומות באיי הבתולה וקשורות לכאורה לטדי שגיא היו הבעלים של שלוש דירות בלונדון. חברה אחרת החזיקה במניות של סייפצ'רג', חברה נוספת הוקמה במטרה "להשקיע בחברות הייטק" וחברה שישית הוקמה כדי "לפתח ולהפיץ במזרח הרחוק תוכנות גיימינג הקשורות לפלייטק".

שמם של עידן עופר וטדי שגיא הופיע גם ב"מסמכי פנמה" ב-2016. 

גם אנשי העסקים משה חוגג ואיתן סטיבה מוזכרים כאמור במסמכי פנדורה בקשר להחזקות בחברות אוף שור.

הקמת חברה במקלטי מס אינה מהווה עבירה, ולא מעט אנשי עסקים בעולם בחרו לאורך השנים בהתאגדות ב"מדינות אוף-שור" מטעמי מיסוי, ובין היתר בפנמה, ברמודה, הולנד, קפריסין, לוקסמבורג, איי קוד, איי קיימן, איי הבתולה והונג-קונג. בישראל קיימת חובת דיווח על החזקה של כל חברה זרה בחו"ל: לפי החוק, אזרח שהוא בעל שליטה בחברה זרה חייב לדווח לרשות המסים בדוח מיוחד, במסגרת הצהרת ההון המוגשת על-ידו.