הביקוש לשעוני יוקרה עולה, ומחירי היד שנייה מזנקים

מתעשרי המניות והקריפטו החדשים, שמבקשים להתהדר בסמלי סטטוס כמו שעון יוקרתי בצילומי האינסטגרם שלהם, הציתו את שוק שעוניי הוינטאג' • היצרניות המובילות שומרות על ייצור מצומצם כדי לא לפגוע במחיר וביוקרה של השעונים

שעון יוקרתי של טיפאני / צילום: דן לב
שעון יוקרתי של טיפאני / צילום: דן לב

ביקוש עולמי חריג לשעוני עילית, מול ייצור מוגבל של היצרנים, הביא לצמיחה של 30 מיליארד דולר בשוק היד השנייה, ולהסתערות של חברות סטארט-אפ שרוצות להיות החנות הווירטואלית המובילה.

מגיפת הקורונה הביאה איתה עוד הפתעה: ביקוש עולה לשעוני יוקרה. אבל ארבעת המותגים הגדולים מחזיקים במדיניות היצור המוגבל שלהם, המשמרת את הסטטוס היוקרתי של המוצר שלהם לאורך שנים. הצרכנים מצאו פתרון יצירתי להיצע המוגבל - חנויות יד שנייה און ליין.

מתעשרי המניות והקריפטו החדשים, שמבקשים להתהדר בסמלי סטטוס כמו שעון יוקרתי בצילומי האינסטגרם שלהם, הציתו את שוק שעוניי הוינטאג'. לפי הערכות של תאגיד המחקר והייעוץ מקינזי, המכירות בשוק האון ליין של שעוני יוקרה מיד ש הגיעו להיקף של 18 מיליארד דולר בשנת 2019, ועשויות להעפיל ל-30 מיליארד דולר עד שנת 2025, בזינוק של יותר מ-50% בתוך חמש שנים בלבד.

להמחשה - שעון יד שנייה של חברת פטק-פיליפ נמכר השנה במכירה פומבית ב-490 אלף דולר, יותר מפי 10 מערכו המקורי; שעון רולקס יד שנייה זינק בתוך חמש שנים בכמעט 80%, עד למחיר של 50 אלף דולר.

מביני דבר מספרים שהשוק לשעוני יוקרה יד שנייה עדיין פרוץ ולא מפוקח, כלומר שישנן פלטפורמות רבות לעסקאות כאלה והלקוחות לא תמיד יודעים עם מי הם מבצעים את העסקה, והאם המוצר אכן אותנטי ועובד כמו שצריך.

עכשיו, שהשוק תופס תאוצה והפוטנציאל לרווחים גדל, החנויות האינטרנטיות וחברות הסטארט-אפ ממהרות להתאים את עצמן, כדי להיות המובילות בשוק המקוון. למשל, השבוע חברת 'הודינקי' השיקה את החנות האינטרנטית שלה וגייסה לשם כך משקיעים כמו שחקן הפוטבול טום בריידי, הזמר ג'ון מאייר ועוד, וסך הכל הצליחה לאסוף 40 מיליון דולר.

גם חברת כרונו-24 הגרמנית גייסה לאחרונה 100 מיליון אירו כדי לממש את הכוונות השאפתניות שלה. החברה דיווחה שהיא תסחור בחצי מיליון שעונים, של יותר מ-3,000 סוחרים בעולם, ועוד 30 אלף מוכרים פרטיים. ואפילו אי-ביי כבר מכוונת את עצמה לשוק הזה, במיוחד לצרכני העילית של שעוניי רולקס, עם השקה של מסלול מיוחד לקנייה ומכירה, שיבטיח מקוריות.

הצמיחה החריגה של השוק יד שנייה מושפעת מארבעת המותגים המובילים - רולקס, פטק פיליפ, אודמר פיג'ה וריצ'רד מילה - ששומרים על תפוקה מצומצמת, כדי להבטיח את הנדירות של השעונים שלהם וכך את היוקרה שלהם. השאלה הנשאלת היא האם יצטרפו היצרנים הגדולים אל הצמיחה המפתיעה של השוק, או שיישארו מאופקים מול פוטנציאל הרווחים המפתה. לעת עתה, לפי הדיווח של קבוצת המחקר והייעוץ מורגן סטנלי, עושה רושם שהם נשארים מבוצרים בעמדתם.