עוד מכה לפייסבוק: עובדת לשעבר של החברה תעיד נגדה בפרלמנט הבריטי

סופי ז'אנג, מדענית נתונים לשעבר ברשת החברתית, חשפה באפריל האחרון כי פייסבוק נכשלה במאבק בהתערבות בבחירות בהונדורס ובמדינות נוספות • היא תעיד בפרלמנט הבריטי ב-18 באוקטובר

דאטה אנליסטית לשעבר בפייסבוק, סופי זאנג / צילום: יוטיוב
דאטה אנליסטית לשעבר בפייסבוק, סופי זאנג / צילום: יוטיוב

פייסבוק ממשיכה להסתבך, הפעם עם מדליפה אחרת: עובדת פייסבוק לשעבר נוספת הסכימה להעיד מול הפרלמנט הבריטי על הפעילות של הרשת החברתית והאסטרטגיה של החברה במדינות השונות. כך לפי פרסום ב"CNBC".

סופי ז'אנג, מדענית נתונים לשעבר ברשת החברתית, מספרת שפוטרה על ידי החברה בשנת 2020 לאחר שהצביעה על כישלונה של פייסבוק במאבק בהתערבות בבחירות בהונדורס ובמדינות נוספות. כשנחשפה בחודש אפריל האחרון, פייסבוק אמרה שהיא "חולקת מהיסוד" על האשמות שלה.

ז'אנג עבדה בפייסבוק במשך שנתיים בצוות ה-"Fake Engagement", חטיבת משנה בצוות הספאם. היא חקרה מעורבות מזויפת כמו לייקים, תגובות ושיתופים לא אותנטיים.

ז'אנג חשפה מניפולציות פוליטיות מזיקות בפייסבוק ורשתות הטרדה מצד אופוזיציות שפועלות בזירה ב-25 מדינות. ז'אנג דיווחה כי במרבית הרשתות הללו משתמשים בחשבונות של פייסבוק בשמות ותמונות אנושיות כדי להידמות למשתמשים אמיתיים. ז'אנג נחשפה באפריל האחרון בעיתון ה"גארדיאן" הבריטי, שהקדיש סדרה שלמה לפייסבוק שהתבססה על מסמכים ומקורות של ז'אנג בשם The Facebook Loophole. 

על פי הדיווחים, ז'אנג דחתה חבילת פיצויים בסך 64 אלף דולר שהיו כובלים אותה לאיסור דיבור בנושאי פייסבוק. ביום שעזבה, היא פרסמה במערכת הפנימית של פייסבוק הודעה של 7,800 מילים איך הרשת החברתית נכשלה במאבק נגד מניפולציות פוליטיות, בדומה להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016.

ז'אנג תעיד מול המחוקקים הבריטים ב-18 באוקטובר, כך לפי הוועדה שבוחנת את טיוטת החוק בנושא בטיחות מקוונת. הצעת החוק הזו עוסקת בקנסות כבדים על ענקיות הטכנולוגיה אם לא יצליחו לפעול נגד תוכן בלתי חוקי או מזיק. המחוקקים יחקרו את ז'אנג לגבי "עבודתה כמדענית נתונים בצוות המעורבות המזויפת בפייסבוק - העוסקת בחשבונות בוטים, המופעלים לרוב על ידי סוכנויות הנתמכות על ידי ממשלות במדינות כמו רוסיה".

הדיווח הזה מגיע ברקע הזמנה נוספת לדיון. פרנסיס האוגן, מדליפת מסמכי פייסבוק הפנימיים ל"וול סטריט ג'ורנל" ולקונגרס האמריקאי, הוזמנה להעיד גם היא מול הפרלמנט הבריטי. האוגן מסרה עדות בסנאט האמריקאי על המחקרים הפנימיים שחשפה - המראים את ההשפעה השלילית של אינסטגרם על בני נוער.