"הבנתי שאין מה לעשות, אז השקעתי בשירותים אחרים שאני יכול לתת ללקוחות"

ישראל רצאבי, בן 38, גר בפתח תקווה • בעלי עסק לניקוי יבש, "מיסטר קוויק עזריאלי" • "הנהלת הקניון באה לקראתנו, זה מחמם את הלב" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ישראל רצאבי, בעלי עסק לניקוי יבש ''מיסטר קוויק עזריאלי'' / צילום: תמונה פרטית
ישראל רצאבי, בעלי עסק לניקוי יבש ''מיסטר קוויק עזריאלי'' / צילום: תמונה פרטית

ישראל רצאבי, בן החברה החרדית מפתח תקווה שבבעלותו עסק של ניקוי יבש, תיקוני בגדים ונעליים, שכפולי מפתחות ועוד במתחם קניון עזריאלי, מספר על החודשים בהם סגר את חנותו בגלל הסגר בגל הראשון, וקיווה שהגל יעבור בשלום בלי זעזועים קשים.

רצאבי מנהל עסק פעיל בקניון עזריאלי בתל אביב, שמשרת את המשרדים, חנויות המזון בהן יש תלבושת מיוחדת לעובדים, עורכי דין, מנהלי חשבונות. כולם לקוחות שלו. העסק נותן שירות לכל דבר שמשרד במתחם עזריאלי זקוק. ניקוי יבש, תיקון נעליים, התאמת חגורות, שיכפול מפתחות, והזמנת חותמות.

רצאבי מספר כי במשך כמעט חודשיים הוא היה סגור, דווקא בחודשים הכי עמוסים, "פסח וימי החופש של חול המועד מביאים עבודה אינטנסיבית, והיה כל כך מוזר פתאום לשבת בבית, לצערי הוצאתי את העובדים לחל"ת, התנחמתי שהם לפחות מקבלים כמעט את כל המשכורת מביטוח לאומי". לגבי הוצאות של שכירות מציין רצאבי, "כי הנהלת הקניון באה לקראתנו, לא גבו ממני שכירות בימים שהמקום היה סגור, זה היה מחמם את הלב".

רצאבי מוסיף כי בעבודה שלו אין אפשרות למשלוחים או לאונליין, כי הלקוחות כולם ממתחם עזריאלי, "אז אין כאן אפשרות של מכירה בטלפון או באינטרנט". רצאבי מספר כי בזמן הסגר הוא תכנן את החודשים הבאים, "הבנתי שכרגע אין מה לעשות, אז השקעתי בשירותים אחרים שאני יכול לתת ללקוחות, השקעתי עשרות אלפי שקלים במכשיר שמייצר חותמות במקום, הוספתי כמה דברים שלא היה לי קודם, והתפללתי לאלוקים שהחיסון יצליח".

הוא גילה כי בזמן הסגר הוא עשה כמעט חודשיים מילואים, "הגעתי למילואים לפני הסגר, אני עושה 50 או 60 ימי מילואים בשנה, והמפקדים הבינו שאני למעשה בבית כי העסק סגור, אז הם ביקשו ממני להישאר עוד ימי מילואים, אז נשארתי, כך שהעצבות של אי פעילות בעסק, הוחלפה בעשייה למען ביטחון עם ישראל".

לגבי סיוע מהמדינה אומר רצאבי, "לצערי לא עמדתי בקריטריונים, אם הייתי מכניס רק 39% מהממוצע, הייתי מקבל סיוע, אבל הכנסתי בתקופה הזאת 40%, אז בגלל האחוז הנוסף, לא קיבלתי סיוע, אבל אני לא מתלונן, זה לא היה בידיים שלי, ניסיתי בזמן הזה לקדם דברים לעסק, שאם זה היה בימים רגילים לא הייתי מגיע אליהם, אז למעשה הכל לטובה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il