מה צריך להביא בחשבון כשרוצים להכניס את כספי הקריפטו לבנק

בעוד כשלושה שבועות ייכנס לתוקף צו איסור הלבנת ההון לעולם הקריפטו, והבנקים יתחילו לנהל את סיכוניהם בתחום • כך כדאי להתנהל כדי להגדיל את הסבירות שהבנק יקבל את כספי ההשקעה במטבעות דיגיטליים

מה צריך להביא בחשבון כשרוצים להכניס את כספי הקריפטו לבנק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מה צריך להביא בחשבון כשרוצים להכניס את כספי הקריפטו לבנק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ככל שהמסחר במטבעות קריפטוגרפיים הופך ליותר ויותר פופולרי, נכנס אליו גם הציבור הרחב שמחפש תשואה נאה לכספו, ושהוא ברובו ציבור שומר חוק. בסופו של יום, עבורו ההשקעה הזאת היא השקעת הון מניבת תשואה, שהוא מעוניין לשלם את המס בגינה ולהמיר את ההשקעה לשקלים.

אולם הבנקים בישראל מערימים קשיים כאשר משקיעי קריפטו מבקשים להכניס כסף ממסחר במטבעות הדיגיטליים בחזרה לחשבון הבנק. מדוע בעצם? הבנקים כפופים להנחיות צו הלבנת ההון, שמאפשרות להם במסגרת ניהול הסיכונים שלהם, לסרב לקבל כספים שמקורם לא ידוע, או שיש חשש שנוצרו בפעילות לא חוקית. 

איך לצלוח חסמים בהפקדת הרווחים 

אחת הדרכים לדעת שהכסף חוקי היא להכיר את המקור שלו - מאיפה הגיע, האם בכל רגע נתון הוא היה במקום מפוקח, האם ניתן לעקוב אחרי מקורו כך שיהיה ברור כי מדובר ברווח מהשקעה, והאם כל הפעולות בו נעשו באופן גלוי ולא אנונימי.

בחודש הבא, עם כניסתו לתוקף של צו איסור הלבנת הון שיחול על גופים שעוסקים בקריפטו, אלו יחויבו, על מנת לעמוד בדרישות הצו, לבצע הליך של "הכר את הלקוח",  כלומר מי שסוחר באמצעות המטבעות חייב להזדהות. לאחר כניסת הצו לתוקף, יהיה קל יותר לעבוד מול הבנקים בישראל, וכבר כיום ישנם בנקים שמאפשרים הפקדות בסכומים נמוכים, אם סחרתם באמצעות גוף שעומד בכללי הלבנת ההון.

אז איך ניתן להתנהל נכון על מנת להקל על החזרת הכספים למערכת הבנקאית? הנה כמה כללים:

עמידה בכללי איסור הלבנת ההון

כאמור, בהמשך השנה צפויים גופי הקריפטו השונים להתחיל לקבל רשיונות מרשות שוק ההון, כשאחד התנאים לרשיון הוא עמידה בכללי צו איסור הלבנת הון. עם זאת, חלק מהגופים בתעשייה אימצו כבר כעת את כללי הלבנת ההון.

אז איך מזהים גוף כזה? בתור התחלה הוא יחייב הליך "הכר את הלקוח" בכניסה אליו (KYC - Know Your Customer, ראו מילון מונחים). אתם תידרשו להזדהות ותישאלו שאלות שונות, כדי לאמת שאכן אתם משקיעים פרטיים ולא מסווה לפעילות בלתי חוקית.

עובדות ומספרים

 
  

אם ישנם גופים שכבר כיום ידוע שהם נמצאים תחת חקירות של רגולטורים שונים בעולם, למשל הבורסה הסינית הענקית בייננס, עדיף לחפש חלופה. למעשה, הגופים שמולם אתם פועלים מתחלקים לשני סוגים - גופים שעובדים במודל הגן הסגור וגופים שעובדים במודל הגן הפתוח. במודל הגן הסגור הכסף עובר מכם לגוף, וממנו אליכם, מבלי שהוא מחליף עוד ארנקים או ידיים בדרך; במודל הגן הפתוח, הכסף יכול לעבור בין גופים וארנקים שונים. גופים שעובדים במודל הראשון סביר שעומדים בדרישות הלבנת ההון ויהיה קל יותר להכניס כסף מהם אל המערכת הבנקאית. גופים שעובדים במודל השני - יהיה צורך להראות שבכל תחנה בדרך שבה היה הכסף הוא הופקד בגוף שעומד בכל כללי איסור הלבנת ההון.

האם ההשקעה ממוסמכת?

כדי להכניס כסף למערכת הפיננסית, הבנקים יבקשו מכם לראות את "נתיב הכסף". תידרשו להראות את כל המסלול שלו - מאיפה יצא, לאן הופקד, מתי הוא הומר, האם היו המרות למטבעות אחרים נוספים, איפה הוא מוחזק בפועל בתקופת ההשקעה, והכי חשוב: האם בשלב מסוים הוא החליף ידיים באנונימיות, או שכל העסקאות שנעשו בו היו גלויות ומתועדות. לכן, שמרו על מסמכים המתעדים את מסלול הכסף מעת יציאתו מהבנק ואילך.

ותרו על אנונימיות

צו איסור הלבנת ההון עדיין בחיתוליו וסביר שיהיו הרבה פרקטיקות מסחר שלא ניתן כרגע לדעת איך הבנקים יתייחסו אליהן, בעיקר בפעילות מול חלפנים או עסקאות פרטיות ולא דרך בורסה מפוקחת. אבל אם יש משהו שבוודאות לא יתקבל על-ידי המערכת הפיננסית, זו אנונימיות. רוצים להכניס את הכסף חזרה למערכת הבנקאית? ותרו על עסקאות מול גופים אנונימיים.