ניו זילנד מציגה: "סופרטנקר" להתמודדות עם משבר הדיור

ניו זילנד הציגה אתמול לעולם איך אפשר לפתור את מצוקת הדיור באמצעות שיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה • חקיקה חדשה תאפשר לבנות שם עוד 100 אלף יחידות דיור חדשות בלי מסע האישורים המפרך מול הרשויות המקומיות

ניו זילנד / צילום: Shutterstock
ניו זילנד / צילום: Shutterstock

ניו זילנד הציגה אתמול שיתוף פעולה נדיר בין האופוזיציה לקואליציה, כדי לפתור את מצוקת הדיור הכרונית שם. שתי המפלגות של ניו זילנד - מפלגת הלייבור השלטת, והמפלגה הלאומית באופוזיציה - הצליחו לתקן ביחד את החקיקה, כך שישתחררו נוהלי הבינוי במדינה. ההקלות נועדו לצמצם את כוחן של הרשויות המקומיות מול האזרחים, כדי להקל על מסע האישורים המקובל, בדרך לבניית בתים ברחבי ניו זילנד. למשל, על יחידת שטח שעד עכשיו אפשר היה לבנות עליה בית אחד בלבד, של קומה אחת או שתיים ללא אישורים של הרשויות, אפשר יהיה לבנות מעכשיו כבר שלושה בתים, בני שלוש קומות, ללא האישורים האלה.

בוויכוח הציבורי שהתקיים בניו זילנד סביב הצעד החריג הזה נשמעו קולות רבים. תומכי החוק עומדים על כך שהזכות לבנות בית, בלי מסלול האישורים המעיק, היא חלק מההוויה הניו-זילנדית. מתנגדי החקיקה טוענים שצפיפות הדיור שתתפתח עם ההקלות החדשות תפגע באופי ובזהות המיוחדים של ניו זילנד, ועל כך השיבו תומכי החוק, שגם כאשר אנשים לא יכולים לרכוש בית משל עצמם - ניו זילנד מאבדת את הזהות הקהילתית האופיינית לה.

ניו זילנד סובלת לאורך שנים ממשבר דיור מעיק, בגלל מחסור משמעותי של פתרונות דיור מיידיים, בין השאר בגלל העיכובים הכרוניים באישורי בנייה. כמו בכל מקום, המשבר הזה פוגע דווקא בשכבות החלשות ובצעירים המקומיים. עכשיו יחייבו ההקלות האלו את רוב הרשויות המקומיות של ניו זילנד לאפשר בנייה צפופה הרבה יותר, בתוך מגבלות מוגדרות מאד של שמירת הסביבה או הגנה על אתרים בעלי מורשת. באמצעות ההקלות, מצפים המחוקקים להזניק את היצע הדיור של ניו זילנד. לפי ההערכות הממשלתיות שם, ההקלות, שיכנסו לתוקף בסוף השנה, יאפשרו להוסיף יותר מ-100 אלף יחידות דיור חדשות, בחמש עד שמונה השנים הבאות.