הוועדה המקומית תל אביב החליטה לדחות את תוכנית המגדלים במתחם צקלג

התוכנית שנדחתה במתחם בן 10 דונם בין הרחובות סעדיה גאון, קרליבך וציקלג אינה מפרטת מספרים סופיים של יחידות דיור או זכויות בנייה, אולם היא מאפשרת בנייה של עד 15 קומות במגרשים המזרחיים ועד 25 קומות במגרשים המערביים • כיום קיימים במתחם מבנים משנות ה-60 של המאה שעברה, שחלקם הגדול אמור להיהרס

מתחם צקלג בת''א / צילום: איל יצהר
מתחם צקלג בת''א / צילום: איל יצהר

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב-יפו החליטה לדחות את היוזמה של העירייה להפקדתה מחדש של תוכנית התחדשות מתחם צקלג (תא 2689). מדובר במתחם בן 10 דונם בין הרחובות סעדיה גאון, קרליבך וציקלג. התוכנית שנדחתה אינה מפרטת מספרים סופיים של יחידות דיור או זכויות בנייה, אולם היא מאפשרת בנייה של עד 15 קומות במגרשים המזרחיים ועד 25 קומות במגרשים המערביים.

כיום קיימים במתחם מבנים משנות ה-60 של המאה שעברה (בנק טפחות, חניון אבן זיו, בית בי אס ועוד), שחלקם הגדול אמור להיהרס. 

התוכנית הופקדה אומנם בשנת 2013, אך עיריית תל אביב, בעלת מרבית הקרקע, לא עשתה שום מהלך אופרטיבי לקידום בנייה במקום. נהפוך הוא - ב-2016 קודמה תוכנית נוספת, המכונה תא 4512, או תוכנית קרליבך, ששטחה 27 דונם, והיא מתפרסת מצומת מעריב ועד רחוב חשמונאים. התוכנית הזאת רלוונטית לענייננו, משום שמתחם צקלג, כולל התכנון שלו מ-2013, נכלל בתוכה.

לתוכנית שנדונה התנגדו תושבי אזור מזרח לב העיר, שטענו ש"הסיבה להעלאת התוכנית הישנה מן האוב אינה תכנונית, אלא הסכם כלכלי של עיריית תל אביב-יפו עם חוכרי בית הקירור שנמצא בשטח התוכנית".

בראיון לגלובס אמר עילם טייכר, אחד השכנים המתנגדים, כי "למעשה, הוועדה המקומית ויתרה מזמן על מימוש התוכנית הישנה. במשך 13 שנה היא נמנעה מלקדם תוכנית לאיחוד וחלוקה ללא הסכמת בעלים, הזניחה את המרחב הציבורי בשטח התוכנית ולא טרחה להכין תוכניות עיצוב ופיתוח, כשלב מקדים למתן היתרי בנייה".

מתנגד נוסף היה בנק מזרחי טפחות, הבעלים של מבנה הנמצא בקצה המזרחי של מתחם צקלג, ממש מול בית מעריב לשעבר, שהתוכנית חיבלה בנסיונו לקדם מגדל בגובה 60 קומות הכולל כ-93,000 מ"ר המשלבים תעסוקה, מגורים ומסחר. לתוכנית התנגדו גם חוכרים של מבנים ברחוב קרליבך, הדופן הצפונית של תוכנית קרליבך, וחלק מתוכנית צקלג, שחששו מכך שהתוכנית תצמצם את היקף ההתחדשות העירונית של הרחוב.

עו"ד דורון אריאל המייצג את בנק מזרחי טפחות, שנכח היום בדיון הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, היה נרעש מההחלטה: "אני רוצה לברך את הוועדה המקומית בעיריית תל אביב יפו, שהשכל הישר, והתכנון המודרני, היוו את הקול החשוב בדיון הסוער שהתקיים היום. הוועדה היתה מספיק אמיצה לחזור בה מההפקדה של התוכנית. שהיא יזמה. בהצבעה שהיתה על חודו של קול, התוכנית נדחתה. תוצאת ההצבעה היא שמתחם צקלג, מתחם קרליבך וגם מגרש 200 (המגרש של בנק טפחות) יתוכננו בתכנון שמתאים לשנת 2021, ולא לתוכנית שהופקדה בשנת 2001".