גם חברות ריכוזיות יתמודדו במכרז הרכבת הקלה הענק בירושלים

ההשתתפות במכרז לקו הכחול של הרכבת הקלה בבירה של שפיר, אלקטרה, הפניקס ואלייד שמוגדרות כריכוזיות, הייתה מוטלת בספק • אלא שחוות דעת שפרסמה ועדת הריכוזיות מאשרת את השתתפותן • הנימוקים: חשש מפגיעה בתחרות

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים

למרות שהן מוגדרות כחברות ריכוזיות, החשש ממיעוט משתתפים במכרז ה-PPP לייזום, הקמה והפעלה של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים תתאפשר לשפיר, אלקטרה, הפניקס ואלייד, כך נקבע בחוות דעת של ועדת הריכוזיות.

הקו הכחול, שנחשב לפרויקט תשתיתי גדול, ישתרע לאורך 31 קילומטרים: משכונות גילה ותלפיות בדרום העיר, ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפונה. הקו יכלול כ-53 תחנות, ויהיו לו שתי שלוחות - בצפון: מגאולה לרמת אשכול, ומגאולה לשכונת רמות, ובדרום: מתחנת החאן לשכונת גילה ומהחאן לשכונת גילה. הקו יכלול מקטע תת קרקעי באורך של כ-2.5 "מ, לרבות תחנות תת קרקעיות.

בחודשים האחרונים, עם סיום שלב המיון המוקדם, אישרה ועדת המכרזים כי חמש קבוצות עמדו בדרישות הסף: אגד ושיכון ובינוי; אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; שפיר, CAF , וקרן נוי; דן, JSC Transmashholding, LLC Northern Capital Tram , ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס. בתוך הקבוצות יש ארבע גורמים ריכוזיים. למעשה למעט קבוצה אחת, בכל יתר הקבוצות נמצאת חברה שמוגדרת כגורם ריכוזי. במקרים רבים הוצאה של חברה אחת מתוך אותה קבוצה, עשויה להביא לביטול ההשתתפות של הקבוצה כולה.

בהודעה שפרסמה הוועדה היא מאשרת כי זכייה של קבוצה שכוללת גורם ריכוזי, אכן עשויה להגדיל ריכוזיות ולפגוע בתחרות, אלא שלדבריהם, שיקולים נוספים הביאו אותם לכדי החלטה כי אין למנוע מאף חברה שניגשה מלהשתתף במכרז.

"הוועדה סברה כי זכייה אפשרית במכרז של שפיר, אלקטרה או הפניקס שהם גורמים ריכוזיים משמעותיים צפויה להגדיל את הריכוזיות הכלל-משקית שלהן, ולהגדיל את הריכוזיות במשק. ואולם, נוכח היקף המכרז והפרויקט וחשיבותם למשק, ועל מנת להבטיח רמת תחרות נאותה במכרז ובעיקר בשל חשש ממיעוט מתמודדות במכרז, סברה הוועדה כי יש לאפשר את השתתפותם של כלל הגורמים הריכוזיים שעברו את שלב המיון המוקדם, שכן פסילתן עלולה להביא לפגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים", נכתב בהודעה.

עוד נמסר כי "לשפיר ניסיון ממוקד בתחום הרכבות הקלות בירושלים, והשתתפותה במכרז צפויה להוסיף לחץ תחרותי ולשפר את התחרות במכרז". ביחס לקבוצת אלקטרה, מסרה הוועדה כי שיעור השתתפותה המצומצם בקבוצה המתמודדת (כ-20% בלבד) מקטין את החשש מהגידול בריכוזיות הכלל-משקית שלה.

כן, ציינה הוועדה כי הגידול בריכוזיות של אלייד אינו מעלה חשש משמעותי היות שלא מדובר בקבוצה בעלת ריכוזיות כלל-משקית גבוהה, ולגבי הפניקס ציינה שהיא אינה פועלת בתחומי תשתית חיונית ואינה תאגיד ריאלי משמעותי.

בראש הוועדה עומדת מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, מנכ"ל משרד האוצר, רם בלניקוב, ועו"ד ליאור חיימוביץ, שמשמש כסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה.