המדיום הוא המסר: למה מוזיאונים בווינה הצטרפו ל-OnlyFans?

אחרי שפייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק הסירו תכנים וחסמו את דפי המוזיאונים, לשכת התיירות בעיר לא נשארה חייבת, ויצאה בקמפיין שנקרא "Vienna strips on OnlyFans" • המנויים הראשונים יקבלו כרטיס הטבות לעיר או כרטיס כניסה למוזיאונים כדי לצפות ביצירות שצונזרו

הצלמית הפרהיסטורית ונוס מווילנדורף. תמונה שלה הוסרה מפייסבוק בטענה שהיא ''פורנוגרפית'' / צילום: Reuters, Herwig Prammer
הצלמית הפרהיסטורית ונוס מווילנדורף. תמונה שלה הוסרה מפייסבוק בטענה שהיא ''פורנוגרפית'' / צילום: Reuters, Herwig Prammer

מותשים מהצנזורה ברשתות החברתיות, אנשי לשכת התיירות של וינה נקטו בצעד ייחודי כדי להציג כמה מיצירות האמנות המפורסמות בעולם שנמצאות במוזיאונים בעיר: להציע מנויים ב-OnlyFans.

המהלך הוא חלק מקמפיין של לשכת התיירות הווינאית, שנקרא "Vienna strips on OnlyFans", והוא ננקט לאחר שרשתות חברתיות כולל פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק הסירו תכנים וחסמו את דפי המוזיאונים.

הרשת החברתית OnlyFans, שהפכה למוקד לתוכן פורנוגרפי, הודיעה באוגוסט כי תאסור על העלאת תכנים "בעלי התנהגות מינית מפורשת". פחות משבוע לאחר מכן היא עשתה פניית פרסה, והשהתה את ההחלטה. הרשת נוסדה ב-2016, וטוענת שיש לה יותר מ-130 מיליון רשומים ויותר מ-2 מיליון יוצרים.

הלנה הארטלאואר, דוברת לשכת התיירות בווינה, אמרה ל-NBC כי בעוד שרשתות חברתיות הן פלטפורמה חיונית לקידום אמנות ותיירות, אלגוריתם הוא זה שקובע איזה תוכן ניתן לראות - דבר ש"בהחלט לא אמור לקבוע את המורשת התרבותית שלנו".

בחודש יולי האחרון, חשבון הטיקטוק החדש של מוזיאון אלברטינה הושעה ולאחר מכן נחסם - כל זה בגלל הצגת יצירת אמנות של האמן היפני נובויושי אראקי, שכללה חזה חשוף של אישה. בשנת 2019 אינסטגרם הסירה ציור של פטר פאול רובנס כי הוא "מפר את כללי הקהילה", וב-2018 פייסבוק הסירה תמונה של הצלמית הפרהיסטורית ונוס מווילנדורף שעלתה בדף מוזיאון ההיסטוריה של הטבע בווינה בטענה שהיא פורנוגרפית.

לדברי הארטלאואר, סוג כזה של צנזורה יכול להפחיד ולהזיק לאמנים. "זה עלול להוביל למעין צנזורה עצמית לא מודעת. אמנים יתחילו ליצור אמנות שונה ואוצרים ירכיבו את האוספים אחרת כי הם ידעו שבכלי חזק כמו הרשתות החברתיות לא יציגו או יקדמו סוגים מסוימים של אמנות".

בפרופיל ה-OnlyFans של לשכת התיירות בווינה נאמר כי החשבון נוצר כדי לתת ליצירות האמנות את החופש המגיע להן. בתיאור הפרופיל גם נכתב שהמנויים הראשונים יקבלו כרטיס הטבות לעיר או כרטיס כניסה למוזיאונים כדי לצפות ביצירות.

למרות שהמהלך נועד לחזק את תעשיית התיירות שנפגעה מאוד בתקופת הקורונה, הארטלאואר אמרה בריאיון ל"גרדיאן" כי המטרה הייתה גם להעלות את המודעות לצנזורה איתה האמנים נאלצים להתמודד ברשתות החברתיות.