עליבאבא | בלעדי

אחרי אמזון, גוגל ומיקרוסופט, גם עליבאבא רוצה חלק מהענן הישראלי

ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא בוחנת פריסת תשתיות מחשוב ענן בישראל • הפעילות, המצומצמת ביחס למתחרות, מיועדת לשוק הפרטי בשל הרגישויות מול ארה"ב • קהל היעד: חברות ישראליות שהשוק העיקרי שלהן הוא במזרח אסיה וחברות סיניות המעוניינות בהרחבת הפעילות בישראל

משרדי עליבאבא קלאוד בהאנגג'ואו, סיו / צילום: Reuters, Sun xinming
משרדי עליבאבא קלאוד בהאנגג'ואו, סיו / צילום: Reuters, Sun xinming

עליבאבא בוחנת אפשרות לפריסת תשתיות ענן במטרה לשרת באופן מקומי לקוחות ישראליים - כך נודע לגלובס. שירות הענן שלה, עליבאבא קלאוד (Alibaba Cloud), בוחן בימים אלה אפשרויות לפריסת תשתיות ענן בישראל, עם לוחות זמנים שנעים עד לטווח של שנה וחצי מתאריך קבלת ההחלטה. החברה הסינית תכננה כבר לפני מספר שנים לבדוק היתכנות של המהלך, אך התפרצות מגפת הקורונה עיכבה אותו, וכעת תאריך היעד המדובר הוא שנת 2024.

אם עליבאבא לא תשיק את הענן הישראלי שלה לפני כן, היא תהיה האחרונה בשוק לעשות זאת בקרב שחקניות הענן הגדולות. אורקל השיקה את חוות השרתים שלה מוקדם יותר החודש, מיקרוסופט וגוגל ישיקו את שירות הענן שלהן בשנה הבאה, ואילו אמזון צפויה להשיק בישראל שלוש חוות שרתים עד 2023. עד אז צוותי המכירות שלהן ידאגו לרכוש את הלקוחות הגדולים בישראל, בהם משרדי הממשלה, גופי ביטחון, בנקים, חברות ביטוח וחברות תקשורת. 

 
  

בלי להקים חווה

עליבאבא לא צפויה לבנות חוות שרתים משלה, כפי שעושה אמזון, אלא להתארח על אחת מחוות השרתים הגדולות הנבנות בימים אלה על ידי חברות כמו סרבר פארם, גלובל דאטה סנטר, מד וואן, SDS או KKR.

חוות שרתים הן מבני ענק המאוכלסים בארונות של מחשבים גדולים, המכונים שרתים, כלומר מחשבים חזקים מאוד המסוגלית לבצע כמות גדולה של פעולות בו זמנית עבור אינספור מחשבים, בהם אחסון תוכנה, ניתוח של נתונים, תקשורת ובינה מלאכותית. מחשבי ענק אלה הם צרכני חשמל משמעותיים, לאו דווקא בגלל פעילות החישוב, אלא בגלל החום שהם פולטים והצורך לצננם בכדי לשמור על טמפרטורה נמוכה וקבועה. משום כך, פעילות חוות השרתים נמדדת במגה-ואט לשעה, כלומר כמות האנרגיה השעתית שיש להשקיע במתקני הקירור, בשרתים ובציוד התקשורת במקום.

לפי הצפי הנוכחי, היקף הפעילות של פעילות הענן של עליבאבא לא צפוי לעלות על 4 מגה-ואט, לפחות בטווח של השנים הקרובות. לשם השוואה, עד שנת 2023 מתכננת מיקרוסופט להחזיק פעילות ענן בישראל בהיקף של 22 מגה-ואט, גוגל עם 16 מגה-ואט ואמזון עם 32 מגה-ואט, פעילות הענן הגדולה בישראל המרוכזת בידי חברה מסחרית אחת.

המגזר הציבורי לא ייכנס

בניגוד לאמזון או גוגל, עליבאבא אינה מתחרה במכרז מחשוב הענן הממשלתי "נימבוס". בגלל היחסים הקרובים עם ארה"ב ממשלת ישראל לא תוכל לארח פעילויות ממשלתית או חצי ממשלתית על ענן מחשוב סיני. ובכל זאת, עליבאבא - בדיוק כמו אמזון - מצויה במסע התרחבות עולמי והיא מעוניינת בהוכחת היתכנות גם בשוק הישראלי.

לכן היא פונה בראש ובראשונה לחברות מסחר אלקטרוני וקמעונאות ישראליות, אך היא יכולה לקסום גם לחברות הייטק המעוניינות במחיר זול יותר, ובעיקר חברות שרואות בסין ובמזרח אסיה את השוק העיקרי שלהן. ולא רק חברות ישראליות: הענן המקומי של עליבאבא יוכל גם לשרת חברות סיניות, או לקוחות זרים של שירות הענן הסיני, המעוניינות בהרחבת הפעילות שלהן בישראל.

עליבאבא אינה השחקנית הסינית שמנסה להיכנס לענף התשתיות הטכנולוגיות בישראל. בעבר היו אלה וואווי ו-ZTE שביקשו לגשת למכרזים של פריסת תשתית סלולרית מדור רביעי וחמישי בישראל. אלא שבתור בעלת ברית של ארה"ב, ישראל התנגדה להכללת חברות סיניות במכרז רגיש שכזה, בשל החשש לתת לסין גישה לרשת הסלולרית הישראלית. ארה"ב הכריזה בעבר על וואווי ועל ZTE כאיומים על ביטחונה הלאומי. וואווי באופן פרטני אף נכנסה לרשימת 20 החברות הסיניות הפועלות על אדמת ארה"ב וקשורות לממסד הביטחוני הסיני.

עם זאת, יש הנוקטים גישה חיובית כלפי סין ומבקשים לאזן את היחסים עמה על ידי עידודה להשקיע בטכנולוגיה ובתשתית ישראלית, כפי שהדבר קורה עם בניית הרכבת הקלה בגוש דן או נמל חיפה החדש.

מסע ההתרחבות של הענקית הסינית

באפריל 2020, כאשר סין עוד היתה שרויה בסגר עמוק מפני מגפת הקורונה, הודיעה חטיבת הענן של עליבאבא על אסטרטגיית ההשקעה שלה להתרחבות בינלאומית. החברה התחייבה כי תשקיע 28 מיליארד דולר בתשתיות בשלוש השנים הקרובות הודות לביקוש מתגבר לשיחות וידאו, שירותי סטרימינג ומעבר של חברות ועסקים לעבודה מרחוק.

בימי הפוסט קורונה, האיצה עליבאבא את מהלך הההתרחבות שלה, המכוון בראש ובראשונה למדינות אסיה, כשהיא מעוניינת לדחוק את יריבותיה האמריקאיות אמזון ומיקרוסופט. לאחר שהשתלטה על השוק הסיני והפכה לשחקנית הדומיננטית בו בתחום הענן, הקימה עליבאבא פעילות ענן משמעותית גם בסינגפור, בפיליפינים ובאינדונזיה. בשנה הבאה היא צפויה לחנוך חוות שרתים חדשות בתאילנד ובקוריאה הדרומית, שלה יחסים קרובים במיוחד עם ארה"ב. לעליבאבא קלאוד שרתים גם במדינות מערביות, למשל בגרמניה, בבריטניה, בווירג'יניה ובקליפורניה.

שירות הענן של עליבאבא הוא חלוץ החברות הסיניות בתחום, בין השאר הודות לצרכי המחשוב, עיבוד הנתונים והאחסון של פעילות עליבאבא, עלי אקספרס ושאר החברות הבנות של התאגיד. ברבעון השני של השנה מכרה חטיבת הענן של עליבאבא 2.6 מיליארד דולר, מעל 10% מכלל הכנסות התאגיד. עד היום נחשב עליבאבא קלאוד לשירות הענן הגדול בסין, והרביעי בגודלו לאחר השירות המקביל של אמזון, מיקרוסופט וגוגל, כך על פי סינרג'י.

אתגרים בחזית הביתית 

למרות הצמיחה האדירה, ספקית הענן הסינית חווה גם כמה אתגרים לא פשוטים. חברת האם הסינית של טיקטוק העולמית, בייטדאנס, הודיעה כי היא מפסיקה לארח את שירותיה על גבי הענן של עליבאבא, ככל הנראה על רקע הביקורת בארה"ב על כך שנתונים רגישים של אזרחיה נתונים בידי תאגידים סיניים.

בנוסף, החברה זוכה לביקורת על מעמדה המונופוליסטי בסין והשלטונות הולכים ומגבירים את הלחץ על תאגיד הענק. הדבר בא לידי ביטוי בהטלת קנס אדיר בגובה 2.8 מיליארד דולר על ניצול מעמדה המונפוליסטי; בהערמת קשיים רגולטורים על הנפקת חברת הביטוח של עליבאבא, אנט; ובהוראה שחייבה את עליבאבא לשנות את המבנה התאגידי שלה כך שתחשב כחברת החזקות פיננסית.

את האווירה העכורה מכיוון הממשל בבייג'ינג, מרגישים בעליבאבא גם בתחרות על מכרזים ממשלתיים ברמה המקומית והלאומית, וכלפי חברות סיניות אחרות. מתחרות כמו טנסנט או וואווי מזנבות בעליבאבא מבית ונוגסות בנתח השוק שלה. בשנת 2020 צמח נתן השוק של וואווי ל-16%, כפול מהנתון המקביל בשנה קודם לכן. עליבאבא, לעומת זאת, ירדה בנתח השוק שלה בסין מ-44% ל-41%. ההתרחבות הגלובלית שלה, היא, אם כן מרכיב חשוב בצמיחה של החברה וביכולתה להוריד את התלות במדינת האם.

מעליבאבא לא נמסרה תגובה עד ירידת הגליון לדפוס.