פריפריה | פרשנות

תוכנית אלקין ליישוב הפריפריה: לא יהיה כלום, כי אין כלום

הפריפריה הישראלית כל כך מקרטעת, שהאתגר הריאלי לשנים הקרובות אינו ליישב אותה בתושבים חדשים, אלא להתחיל בתהליך ארוך טווח של ניסיון לעצור את הנטישה של אלה הקיימים • ההצהרות של הממשלה על יישוב הפריפריה הן לא יותר מאמירות ריקות

דימונה. המציאות מניעה את התושבים לכיוונים הפוכים / צילום: רפי קוץ
דימונה. המציאות מניעה את התושבים לכיוונים הפוכים / צילום: רפי קוץ

הממשלה מתכוונת לבצע את מה שאף ממשלה מאז בן גוריון לא הצליחה - לשלוח תושבים מהמרכז לפריפריה. הנה, בהתחלה מקימים עוד ועוד יישובים בנגב; לאחר מכן עולים לגליל, מיישבים את הגולן ועתה, לפי התוכנית עליה הודיע שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, גם מכפילים את בקעת הירדן. אכן תוכניות לתפארת. כלומר, אם יש כאלה.

אין כאלה ולא יהיה כלום, כי אין כלום. הפריפריה הישראלית כל כך מקרטעת, שהאתגר הריאלי לשנים הקרובות אינו ליישב אותה בתושבים חדשים, אלא להתחיל בתהליך ארוך טווח של ניסיון לעצור את הנטישה של אלה הקיימים.

רקע היסטורי מקוצר: מהקמת המדינה התבססה מרבית האוכלוסייה במרכז, סביב תל אביב. המרכז הלך והתחזק במשך השנים, תוך שהוא מחליש מאוד את המוקדים הפריפריאליים שפה ושם יכלו להציע אלטרנטיבות. כך למשל, עד לפני 30 שנה חיפה היתה מוקד תעסוקתי ועסקי משמעותי, ואולם מאז היא נמצאת בירידה ונתונה להגירה שלילית.

מאז קצב הגידול הדמוגרפי של תל אביב וסביבתה עולה, הן מתחזקות ורק מגבירות את הפערים הסוציואקונומיים לעומת הפריפריה. הממשלות האחרונות פועלות לחזק עוד יותר את תל אביב באמצעים שונים, בהם העברת בסיסי צה"ל לדרום, שכיום ברור שתביא תועלת מועטה ביותר לנגב, אך תוסיף לאזור תל אביב עשרות אלפי יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה, שבהם יוכלו להקלט המהגרים מהדרום; הריסת שדה דב פגעה ישירות באילת; פרויקטים כמו הרכבת הקלה והמטרו ימרכזו עוד יותר את המדינה.

ומה עם הפיכת באר שבע ל"בירת הסייבר"? בעיקר מפגן יחצ"נות. התועלת האזורית של הפירמות שהסכימו לרדת לנגב - כמעט שלא מורגשת. מזכיר מאוד מהלכים קודמים של העברת מפעל אינטל בזמנו לקריית גת, שלווה בהטבות מס נדיבות לחברה, ובסיסמאות לתועלת הסביבתית שהוא יעתיד להביא לאזור, ואת הפקולטה לרפואה בצפת.

עוד הממשלה מפזרת מילים, המציאות מניעה את התושבים לכיוונים הפוכים. לפני 20 שנה תושבי מחוז הצפון היוו 17% מתושבי המדינה; תושבי חיפה היוו 13% והדרום - 14%; כיום בצפון מתגוררים 16% מהתושבים, בחיפה 11.5% ובדרום אומנם מתגוררים 14.6%, אך רק משום שהמחוז כולל את אשדוד ואשקלון, שקשורות לתל אביב הרבה יותר מלנגב.

אין קיצורי דרך ואין גורם אמיתי שיניע את המציאות בכיוון הפוך, כי בעוד שעל הפריפריה שופכים מילים, על תל אביב שופכים כספים.

ודבר נוסף: כבר היום משפחה שנוטשת דירת 4 חדרים במרכז הארץ יכולה לרכוש דירת 5 חדרים בצפון או בדרום, ולחסוך לעצמה חצי מיליון שקל לפחות. מה יכולים להציע זאב אלקין ואיילת שקד יותר מזה?