ההכרזה "החברתית" של ליברמן ריקה מתוכן

תקציב 2021-2022 מראה שהמאבק ביוקר המחיה איבד את הבכורה לטובת דגלים אחרים •  רק חלק קטן משלל הרפורמות שיאושרו בימים הקרובים עוסק במישרין ביוקר המחיה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המאבק ביוקר המחיה, הנושא ששלט בסדר היום הכלכלי מאז אירועי המחאה החברתית, לא שרד את המעבר לעשור הנוכחי. שרי האוצר משה כחלון ויאיר לפיד נשבעו להילחם בו. מע"מ אפס ומחיר למשתכן - היו שתי תוכניות הדגל של כחלון ולפיד.

מה יעשה התקציב החדש ליוקר המחייה שלכם? בדקנו

לא עוד. תקציב 2021-2022 מראה שהמאבק ביוקר המחיה איבד את הבכורה לטובת דגלים אחרים. מהלכים כמו העלאת גיל הפרישה, המטרו או ביטול האג"ח המיועדות, מבטאים חזרה לאג'נדה אוצרית קלאסית. רק חלק קטן משלל הרפורמות שיאושרו בימים הקרובים עוסק במישרין ביוקר המחיה. התוכנית להסרת חסמי הסחר בייבוא והרפורמה בחקלאות, בנקאות פתוחה - וזה בערך הכול. הכי זועקת לשמיים היא העובדה שהממשלה לא הציגה עדיין תוכנית לבלימת הסחרור במחירי הדירות, בשנה שבה מחיריהן מזנקים בשיעור שמתקרב לדו-ספרתי.

בימיו של כחלון ותוכניות הנטו שלו היו אנשי האוצר הופכים כל אבן בניסיון למצוא מכסים ומסי קנייה שאפשר לבטל או להוריד. בתקציב הנוכחי יש מיסוי על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים, שפוגע בהכנסה הפנויה של העשירונים הנמוכים יותר מהעלאת מס הכנסה (שמתשלומו הם ממילא פטורים) ואפילו יותר מהעלאת המע"מ. בדרך ממתינות אגרת הגודש וביטול התקרה התשלום על שעת חנייה.

אבל רגע, לפני שאנחנו מקוננים על חוסר הטיפול ביוקר המחיה - אולי הבעיה כבר פחות אקוטית? האינפלציה בישראל הרי נמוכה יחסית והשקל החזק שומר עלינו מעליות מחירים. אולי בזכותו ירדו מחירי המוצרים המיובאים?

אז זהו שלא. לפי אתר השוואות המחירים Numbeo, תל אביב היא היום העיר הכי יקרה בעולם בעלות ארוחה במקדונלד'ס ובמחיר שעולה שמלה בחנות של רשת אופנה בינ"ל (כמו זארה או H&M). היא אחת מחמש היקרות בעולם במחיר של זוג נעלי ריצה מתוצרת נייקי. מחירי הדיור (רכישה ושכירות) כמובן בשמיים ויחד איתם מחירי המלונות, המסעדות, הדלק, רכב חדש, חינוך ופנאי; מחירי החשמל, הביוב והמים ומחירי הביצים והחלב - בכל אלה מסווגת תל אביב ברמת יוקר המחייה הגבוהה ביותר.

הסעיפים היחידים שבהם תל אביב נחשבת זולה יחסית הם התחבורה הציבורית (מוניות) וחלק מהפירות והירקות (תפוזים, עגבניות ותפוחי אדמה). בהקשר הזה, הרפורמה של שר האוצר ליברמן בחקלאות לא תפתור את בעיית יוקר המחייה בישראל, אם למישהו עוד היה ספק.