הכדור צריך להיות בידיים של החברות המובילות במשק

הגיע הזמן שהחברות הגדולות במגזר העסקי ייקחו אחריות וינחילו מדיניות ירוקה • זה מתחיל מאמצעים טכנולוגיים להפחתת גזי החממה בייצור ובשימוש במוצר, בהפחתת כמויות הפסולת, בהנהגת שימוש חוזר בחלקי מכשירים ישנים לטובת ייצור חדשים ובייצור מוצרים ירוקים וחסכוניים

זיהום סביבתי / צילום: תמר מצפי
זיהום סביבתי / צילום: תמר מצפי

בסוף החודש יתכנסו מאות מנהיגים ממדינות מובילות בעולם, בוועידת שינויי האקלים של האו"ם, ביניהן גם ישראל. כל אותן מדינות חתמו על אמנה רגולטורית שמטרתה להפחית את פליטת גזי החממה ב- 80% עד שנת 2050. המדינות יידרשו להציג את הפעולות שנעשו על מנת ליישם את עקרונות האמנה כמו סקירת מצב הפליטות המזהמות במדינות השונות, האמצעים שננקטו על ידי הצדדים ומהי התקדמות בהשגת המטרה הסופית של האמנה.

משבר האקלים הוביל לרפורמות ושינויים מרחיקי לכת, כמו שינויי התקינה באירופה שחייבו את היצרניות הגדולות בעולם להפסיק ולייצר מערכות מיזוג וחימום מזהמות ולהמיר את מוצריהן במשאבות חום מבוססות טכנולוגיית INVERTER ,הצורכות פחות חשמל, פחות מזהמות ורמת היעילות האנרגטית שלהם גבוהה. כמו כן, שינויים ברגולציה ובתקינה האירופאית בתחום החימום הביתי קבעו כי יש לצמצם את הייצור של מערכות חימום מבוססות דלקים מזהמים ולעבור לשימוש במערכות ידידותיות לסביבה. במקביל, הוחלט להפסיק את השימוש בגזי חממה כדוגמת ה- 410 שנעשה בו שימוש כיום ולעבור להשתמש בגז R32 שהינו ידידותי לסביבה.

גם ישראל פועלת במספר מישורים, רק השבוע הוגשה הצעת חוק סביב אסדרת העיסוק במקצועות הקירור ומיזוג האוויר שמבוססת על פרוטוקול מונטריאול. הפרוטוקול מתייחס לחומרים הפוגעים בשכבת האוזון, ועיקרו לצמצם את ייצור גזי החממה הגורמים להחמרה בהתחממות כדור הארץ.

לצד היתרונות הרבים בהוצאת גזים מזהמים ממערכות הקירור והמיזוג, צפים אתגרים חדשים בענף. הגזים המתקדמים, שהשפעתם על הסביבה טובה יותר, הינם גזים דליקים ונפיצים יותר וקיים צורך מהותי במעטפת תפעולית ומקצועית מוסדרת. מחד, החוק יגן על בטיחות הציבור ובטיחות העוסקים במקצוע ומאידך, יקרב אותנו שלב נוסף אל עבר עמידה ביעדי האמנה עליה התחייבנו.

דו"ח שפורסם על ידי הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC), הראה כי למרות שאין דרך למנוע החמרה משמעותית של המשבר, עדיין קיים חלון הזדמנויות, בו ניתן למנוע החרפה קיצונית בהתחממות הגלובלית, וזו תלויה רבות בהתנהגות האנושית. מסקנות הדו"ח מחזירות את הכדור לידיים שלנו וזאת לא רק אחריות הממשלה. קיימת אחריות כבדה על החברות המובילות במשק המקומי והגלובלי, שביכולתם לייצר שינוי רחב היקף באמצעות השקעת משאבים בתשתיות, במחקר ופיתוח, בטכנולוגיות ובהעברת מסרים לציבור הרחב.

ממשלות ומנהיגים מהמדינות המפותחות הודיעו כולם על כוונתם להילחם בתחזית העגומה שלפנינו. הכדור, פשוטו כמשמעו, בידיים של כולנו. שינויים רבים ומשמעותיים מתחילים במגזר העסקי וזוהי אחריותנו, בייחוד של החברות הגדולות, להתגייס למאבק הזה ולמצוא פתרונות שונים. הגיע הזמן שהחברות הגדולות במגזר העסקי ייקחו אחריות וינחילו מדיניות ירוקה, זה מתחיל מאמצעים טכנולוגיים להפחתת גזי החממה בייצור ובשימוש במוצר, בהפחתת כמויות הפסולת, בהנהגת שימוש חוזר בחלקי מכשירים ישנים לטובת ייצור חדשים ובייצור מוצרים ירוקים וחסכוניים.

הכותב הוא מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר