העליון אישר ללובי 99 להתייצב לערעור הנאמן על ההסדר עם ילדיו של פישמן

בלובי 99 ביקשו להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לערעור, הקבוע לחודש הבא • ביהמ"ש העליון קבע כי נציגי הארגון יתייצבו לדיון, זאת "לשם ייעול ההליך ומבלי להביע כל עמדה בבקשה לגופה"

לינור דויטש, מנכ''לית לובי 99 / צילום: יונתן בלום
לינור דויטש, מנכ''לית לובי 99 / צילום: יונתן בלום

בית המשפט העליון אישר היום (ה') ללובי 99, להתייצב לערעור, הקבוע לחודש הבא, נגד ההסכם בין ילדיו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן והבנקים שאיפשר קיזוז מרבית החוב הנאמד על למעלה מ-3 מיליארד שקל.

לובי 99 ביקשו להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לערעור. בית המשפט העליון קבע כי ילדיו של פישמן והבנקים רשאים להגיב לבקשה וכי נציגי לובי 99 יתייצבו לדיון, זאת "לשם ייעול ההליך ומבלי להביע כל עמדה בבקשה לגופה".

בבקשה להצטרפות להליך טוענים לובי 99 כי מדובר בהליך משפטי ציבורי הכולל אינטרסים ציבוריים רבי חשיבות. לטענתם, ההסדר הותיר את בני משפחת פישמן וכיוצא בזה את פישמן עצמו, "מולטי מיליונרים, לחיות חיי מלכים עד אחרון ימיהם". עוד הוסיפו כי "נקבעה פגיעה רחבה בערבות התנהלותם השערורייתית והמופקרת (של הבנקים), ובראשה השחיקה הטוטאלית במידת האמון שרוחש הציבור למערכת הבנקאית, המחייבת ליתן את הדעת גם על האינטרסים הציבוריים של הרתעת המשק והמערכת הבנקאית ושל אמון הציבור".

הנאמן עו"ד יוסי בנקל ממשרד שבלת הגיש את הערעור באוגוסט 2020 על ההסכם שאושר בין ילדיו של איש העסקים מול הנושים הראשיים - בנק לאומי, הפועלים ורשות המסים.

הכנ"רית שינתה את עמדתה בערעור

לאחרונה הגישה כונסת הנכסים הרשמית סיגל יעקבי את עמדתה, לפיה יש לבטל את הפטור שניתן לילדיו של פישמן מתביעות עתידיות, ולמעשה הצטרפה באופן חלקי לערעורו של הנאמן.

הכנ"רית שינתה את עמדתה מזו שהובעה בבית המשפט המחוזי, בעקבות פס"ד שהתקבל באנגליה שמונה חודשים לאחר אישור ההסכם ביולי 2020. לפיה פסה"ד האנגלי, פישמן הקים מבנה חברות זרות, שמטרתו הייתה להסתיר נכסים שברשותו, דרך שימוש באזרחים זרים כאנשי קש, אך מבנה ההחזקות לא החזיק בנכסים. עוד נקבע כי ילדיו של פישמן ושותפיו העסקיים הסתירו הלוואות שקיבלו מהחברה שהיום בבעלות אנשי הקש. הילדים ובראשם הבת ענת מניפז שינו תאריך חתימה על הסכם הלוואה (תארוך התאריך) במטרה ליצור מצג מטעה. לאור קביעות אלו, מבנה ההחזקות שהיה בלב המחלוקת, הועבר לטובת קופת פשיטת הרגל, אך כאמור הוא נטול נכסים.

ההסדר בין בני משפחת פישמן לבנקים, שהיה פרי גישור ארוך בפני נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, זכה לביקורת ציבורית בשל הוויתור על מרבית החוב, שנאמד על 3 מיליארד שקל. הנאמן בנקל טען כי מדובר ב"עיר מקלט מהנכסים המוברחים של אליעזר פישמן".

הצדדים מצויים בימים אלו בגישור, בפני מי שאישר את הסכם הפשרה מלכתחילה - נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס - איתן אורנשטיין, שהיום משמש כמגשר ובורר באופן פרטי.

ההסדר נערך בין בני משפחתו של פישמן - טובה רעייתו וילדיו - אייל פישמן, רונית פישמן אופיר וענת מניפז, רונית אבן שהיתה יד ימינו של פישמן והנושים - בנקים ורשות המסים. לפי ההסדר, בני משפחת פישמן יזרימו לפחות 214 מיליון שקל לקופת פשיטת הרגל, המהווים 7% מחובותיו של פישמן הנאמדים ב-3 מיליארד שקל, לאחר שמומשו נכסים בשווי מיליארד שקל.

במסגרת ההסדר ניתנה תניית פטור מלאה וגורפת לבני המשפחה מכל תביעה עתידית - כולל מעשי תרמית והפרת אמונים שלא היו ידועים קודם לכן. האישור ניתן גם לשורה ארוכה של חברות אשר בשליטתם של הילדים שלא היו צד להסכם. ההסדר חוסם אפשרות לתביעות עתידיות היה ויתגלו נכסים.

בהסדר ניתן פטור ל-70% מהחובות של הום סנטר שנקנתה על ידי ילדי פישמן הנאמד בכ-20 מיליון שקל. הפטור הכולל ניתן לחוב של כמאה מיליון שקל לחברות שהיו בבעלותו של פישמן.

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס