תקציב המדינה | טור סופ"ש

בזמן שכולם התעסקו ב-12 מיליון שקל לחתולים - תראו למי חילקו באוצר מיליארדים

נכון, אז היו 12 מיליון שקל שחולקו לטיפול בחתולי רחוב ובסך הכל האוצר העניק לח"כים כ־400 מיליון שקל, אבל הציבור (גם אם זעם) יודע לאן הולך הכסף • הבעיה היא דווקא עם הכסף הגדול, המיליארדים, שמוחבאים בתוך קופסאות חוץ-תקציביות ויעדם מעורפל

ליברמן ובלינקוב מציגים את תקציב 2021־2022 בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ליברמן ובלינקוב מציגים את תקציב 2021־2022 בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

572.9 מיליארד שקל - זה גודלו של תקציב המדינה לשנת 2022 כפי שאושר בוועדת הכספים לקראת אישורו הסופי בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. המוח האנושי מתקשה לתפוס מספרים בסדר גודל כזה. לכן, זה רק אנושי, שמה שיזכרו מכל השבוע הזה הם 12 מיליון השקלים שהוקצבו (בשנתיים הקרובות) לתוכניות לטיפול בחתולים.

קרן השפע של האוצר: גם הח"כים מהאופוזיציה נהנו

חברי הכנסת של האופוזיציה, שלקחו חלק פעיל במהומה סביב חתולי הרחוב הורידו קצת את הווליום אחרי שקיבלו גם הם במהלך הלילה בין רביעי לחמישי כספים בהיקף של 91 מיליון שקל (40 מיליון בשנת 2021 ו-51 מיליון בשנת 2022). בסך הכול חולקו השבוע מקרן השפע של האוצר לחברי הכנסת תקציבים בהיקף 400 מיליון שקל, שיתווספו ל-326 מיליון השקלים שיחולקו עוד השנה.

אה, והייתה תוספת קטנה לבריאות. ביום ראשון הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט על 10 מיליארד שקל שיועברו למערכת הבריאות לצורך היערכות לנגיפים הבאים. 10 מיליארד שקל, למתקשים לעכל, זה סכום דומה לתקציב השנתי של ההשכלה הגבוהה בישראל (נכון ל-2018).

הציבור קיבל דיווח עד רמת השקל הבודד

תגידו מה שתגידו על הכספים הקואליציוניים. תצקצקו חופשי על השוחד הפוליטי שנתנו לח"כים המושחתים. אבל הציבור קיבל דיווח מלא ומפורט לאן הלך הכסף כמעט עד לרמת השקל הבודד. לא בכלל הרצון הטוב של הפוליטיקאים, אלא בזכות הנחיה של היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין ב־2015. ומה אנחנו יודעים על התקציב שקיבלה מערכת הבריאות? לפי ההודעה לתקשורת "5 מיליארד שקל מיועדים להתמודדות שוטפת עם הקורונה, ו-5 מיליארד שקל נוספים יועמדו לשימוש לאחר שתימסר הודעה מצד שר הבריאות, שר האוצר וראש הממשלה, שישנה החמרה המסכנת את בריאות הציבור". הכסף למערכת הבריאות הועבר באמצעות "קופסה", מה שאומר שאין צורך באישור של הכנסת לסעיפים התקציביים השונים.

אז כשמחלקים כספים לנבחרי ציבור, תוך פירוט הסכומים והמטרות - זו שחיתות ציבורית. אבל כשנותנים סכום גדול פי 20 למערכת הבריאות, באפס שקיפות, זה תקין ואין תלונות. המלחמה בקורונה מקדשת את האמצעים.

אחד האמצעים האלה היא הקופסה החוץ תקציבית. למי שלא מכיר את הקופסה נספר שזהו פטנט חשבונאי כחול לבן. הוא הומצא על-ידי הממונה על התקציבים בממשלת שרון קובי הבר, על-רקע הקושי הפוליטי למצוא מימון לתכנית ההתנתקות. הקופסה מאפשרת למדינה להעביר תקציבים מחוץ למסגרת החוקית המאושרת של התקציב - זה פתח להתנהלות דומה לזו שהביאה את ממשלת יוון לקריסה כלכלית. לכן השימוש בקופסה היה עד היום מדוד וזהיר: לחברות דירוג האשראי הסבירו שהיא מופעלת אך ורק באירועים חד-פעמיים חיצוניים וקיצוניים כמו מלחמה או אסון טבע.

חברות הדירוג עצמו עין עד היום כשממשלת ישראל הזרימה כ-150 מיליארד שקל בקופסאות ההתמודדות עם הקורונה בשנים 2020-2021.

הקופסה שאושרה ביום ראשון למערכת הבריאות היא כיפוף נוסף של הכללים. היא מיועדת להכנות לווריאנט הבא - שלאיש אין מושג מתי, ואם בכלל, יגיע. במילים אחרות הקופסה הנוכחית כבר לא נועדה לספק מענה לאירוע חד-פעמי אלא היא חלק משגרת חיים החדשה לצד הקורונה. יצירתיות חשבונאית בנוסח יווני גם היא חלק מהשגרה החדשה הזו, מתברר.

טרנר ומרידור יכלו רק לחלום על זה

תקציב המדינה 2021-2022 אמור לעבור סופית בכנסת רק בעוד שבוע, אבל באוצר כבר מריחים את הניצחון הקרב. לפני שנה, ב-11 לאוקטובר המשרד הזה עמד על סף ריסוק, אחרי התפטרויות המנכ"לית קרן טרנר והממונה על התקציבים שאול מרידור. מי חלם אז באוצר על העברת רפורמות כמו העלאת גיל הפרישה לנשים, ביטול האג"ח המיועדות, פתיחה לתחרות בייבוא ובחקלאות, ביטול מונופול הכשרות והטלת אגרת גודש בגוש דן? חלק מהרפורמות האלה עדיין רחוקות שנים משלב הביצוע ועדיין, הממונה הנוכחי יוגב גרדוס יכול לרשום לעצמו וי. הצעד הכי נועז שמרידור ניסה להעביר היה מיסוי על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים.

ההישג הגדול בהעברת התקציב מצטרף למבול הכנסות ממסים, הרבה בזכות כסף זר שזורם להייטק. שיטפון הכסף מסביר את הנדיבות הגדולה בחלוקת התקציבים לבריאות ולחברי הכנסת. נכון, האוצר יחסוך בשנים הקרובות הרבה כסף מדחיית קצבאות הזקנה לנשים ומביטול האג"ח המיועדות לשכירים (שלא מקבלים פנסיה תקציבית) אבל תנאי השכר של עובדי המגזר הציבורי לא נפגעו וההוצאות לפנסיה במערכת הביטחון רק ימשיכו לתפוח.

ליברמן התחמק השנה מטיפול השורש הנדרש בגירעון המבני - והסיכוי שזה יקרה בשנה הבאה עוד יותר נמוך. התקציב הבא - אם ליברמן יישאר בתפקיד - יהיה תקציב של גזרים. אחרי שלא נגע בחזקים, ליברמן מבטיח לסייע לחלשים: 11 מיליארד שקל לעובדי מנהל ומשק בבתי החולים, מורים, מטפלות רופאים וכמובן חיילי הסדיר. אבל הגאות בהייטק לא תימשך לנצח. בחסות האופוריה זורעים באוצר את זרעי המשבר הבא.